تابستان داغ تئاتر برای کودکان و نوجوانان با بیش از ۲۰ اجرا

بسیاری از کودکان و نوجوانان علاقه دارند اوقات فراغت‌شان در تعطیلات تابستانی را با تئاتر سپری کنند. سالن‌های تئاتر برای این قشر از مخاطبان نمایش‌های متنوعی را تدارک دیده‌اند که تعداد آن‌ها به بیش از ۲۰ اثر می‌رسد.

تابستان داغ تئاتر برای کودکان و نوجوانان با بیش از 20 اجرا

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اتفاقات عجیب 16 سالگی، قصه سیبی که پرواز کرد، مش مش قلی خان، گروفالو، شازده کوچولو، رابینسون خرگوشه، درخت گیلاس، کتابخورها، کدو قل قله زن، سوزن جادویی، پادرا و گنده ها، جنگل پر ماجرا، اولین بازی، لاک پشت و خرگوش، سفرهای سندباد و لپ قرمزی از جمله نمایش‌هایی هستند که این روزها برای مخاطب کودک و نوجوان روی صحنه می‌روند.

براساس گزارش ایرنا در جدول زمان‌بندی تئاتر شهر تهران بیش از 20 اجرای کودک و نوجوان مشاهده می‌شود و این آمار خبر از رونق تئاترهای کودکانه می‌دهد. در این گزارش مروری داریم بر تعدادی از نمایش‌هایی که شادی و شور و نشاط را به آینده‌سازان کشور هدیه می‌دهند.

همراه با «اتفاقات عجیب 16 سالگی»

نمایش «اتفاقات عجیب 16 سالگی» به کارگردانی مشترک داود زارع و نرگس اصغری از 15 مرداد در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه رفته است.

تابستان داغ تئاتر برای کودکان و نوجوانان با بیش از 20 اجرا

در خلاصه داستان نمایش که هر روز به‌غیر از شنبه‌ها ساعت 17:30 در مرکز تئاتر کانون اجرا می‌شود، آمده است: دختری در جشن تولد 16 سالگی خود متوجه می‌شود که افراد حاضر در میهمانی‌اش با وجود ظاهر خوشحال و راضی با مشکلات بسیاری در زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند. این موضوع باعث ایجاد همدلی بیشتر در بین آنان می‌شود.

گروه سنی مخاطب، 10+ سال اعلام شده است.

این نمایش هر روز در سالن گلستان مرکز باسابقه تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در بوستان لاله تهران روی صحنه می‌رود.

«قصه سیبی که پرواز کرد» در تالار هنر

نمایش قصه سیبی که پرواز کرد به کارگردانی مجتبی مهدی تا 7 شهریور در تالار هنر روی صحنه خواهد بود.

داستان نمایش قصه سیبی که نصف شد در مورد دو همسایه ای است که روابط خوبی با هم داشتند و درخت سیبی بین زمین آنها رشد می کند که موجب اختلاف آنها می شود که درخت متعلق به کدام یک از آنها است و در آخر فرزندان آنها درخت را قطع می کنند و دو همسایه دوباره با هم دوست می شوند.

تابستان داغ تئاتر برای کودکان و نوجوانان با بیش از 20 اجرا

در این نمایش که درونمایه آن صلح و دوستی است، از قصه‌هایی چون آدم و حوا، حسن کچل، پادشاه بی‌فرزند، ملک جمشید، سفید برفی که سیب عنصری تعیین ‌کننده در شکل گیری آنها بوده است، استفاده شده است.

عوامل این نمایش عبارتند از نویسنده، شاعر و کارگردان: مجتبی مهدی، بازیگران: ولی‌الله ثقفی، بابک مولانا، راشین رضایی، شیرین دژآگاه، ماهک مهدی و محمد سروش علیشاهی، همسرایان: نیلوفر زاهدی، مرضیه منظری، زهرا کریمی، یگانه میرزامهدی، زهرا سرلکی، محبوبه فرامرزی، سعیده بای، روناک علوی، هانابدیعی، باران نورانی، روژین نبی ئی، مهدی بدیعی، سپهربزرگی، امیرحسین فرزاد، امید جهادی، فرزام میرزایی، امیرحسین آهنگران و یزدان پاکدامن.

نمایش «مش مش قلی خان» بعد از 17 سال

نمایش «مش مش قلی خان» نوشته مشترک گیتا داوودی و ناصر آویژه بعد از 17 سال در تالار هنر برای کودکان دهه نود روی صحنه رفته است.

عوامل این نمایش عبارتند از رژیستور: آقا ناصرخان ‌آویژه، فرزند زنده‌یاد آقامختارخان، ترانه‌سرایان: بانورودابه حمزه‌ای و آقاناصرخان ‌آویژه، سرمطرب: آقا فریدخان ‌نوایی، بازی‌سازان: آقا ناصرخان ‌آویژه، قاسم خان انصاری شاد، حمید رضاخان نوری و آقا مهراد خان زمانی، طراح صحنه: آقا ناصر خان آویژه، طراح جامه: بانو سهیلا خانم جوادی، طراح نور: علی اشرف خان سمایی، دست راستی رژیستور: امید خان ‌علیرضائی، دست چپی رژیستور: آقا آرمان خان داودی، جمع وجورکن‌های ابزار صحنه: بانو رها آویژه آقامهدی خان رحمتی، اعلان و اخبار: گروه تئاتر ‌کودک‌ببین شامل بانو ریحانه مطهری، روژین خانم ستاری و بانو روشنک کریمی، طراح برگه اعلان: نازنین خانم جواهری، اعلان پیش‌نمایش: نیلا خانم جعفری، طراح تیزر و تیزرساز: امید خان ‌علیرضائی، دکورسازان: علیرضا خان حسینپور و محمدرضا خان شاملوفرد، ساخت ابزار صحنه: آقامحسن خان ایمانخانی، جامه‌دوز: بانو ربابه پهلوانی، عکاسباشی‌ها: بانو اختر تاجیک، فرنوش خانم فراشی‌پور و آقا سید احمدرضا خان اطهری.

تابستان داغ تئاتر برای کودکان و نوجوانان با بیش از 20 اجرا

در خلاصه داستان این اثر آمده است: «در زمون‌های قدیم توی شهری آباد، زندگی می‌کردند یک زن و شوهر شاد، ناز کوکب خاتون، آقا تاجر میرزا، خونه ای داشتن و مالزیاد، کلفت و نوکر و آشپزخونه زاد، پسری داشتند کاکل زری، مثل قرصقمری، اسم اون پسر، چی بود؟ بود مش مش قلی خان، این نمایش همه درمورد مش مش قلی خان، دیدنش واجب بر پیر و جوون و اهل خانه.»

برنده‌ ١٨ جایزه از جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر

نمایش «گروفالو» به کارگردانی آرش ‌شریف‌زاده از 9 خرداد ساعت 17 در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته است.

گروفالو براساس داستانی از جولیا دونالدسون توسط بهرام ‌جلالی ‌پور به نگارش درآمده است.

تابستان داغ تئاتر برای کودکان و نوجوانان با بیش از 20 اجرا

این نمایش موزیکال که تلفیقی از اجرای بازیگران و عروسک است، تاکنون برنده‌ ١٨ جایزه از جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر کودک داخلی و خارجی شده است، از 9 خرداد ساعت 17 در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.

بازیگران این اثر عبارت‌اند از حنانه فتح اللهی، یگانه راستی، علیرضا الماسی، احمد استیری، عباس محمدی، نیما مهدی اوغلی.

فرید ‌نوایی (آهنگساز)، مهدی ‌فرشیدی ‌سپهر (اشعار)، آرش ‌شریف‌زاده (طراح صحنه و پوستر)، ریحانه ‌مطهری (طراح لباس)، فاطمه عباسی (طراحی و ساخت عروسک)، ریحانه مطهری، روژین ستاری و روشنک‌ کریمی-گروه تئاتر کودک ببین (روابط عمومی) دیگر عوامل نمایش «گروفالو» هستند.

در خلاصه‌ نمایش آمده است: پدر و مادر بچه موش که از دست تنبلی او خسته شده‌اند، برای پیدا کردن گردو او را به جنگل می‌فرستند. در راه پدربزرگ به کمک بچه موش می‌آید و او با کمک تخیل خود بر حیوانات جنگل پیروز می‌شود اما در ادامه راه اتفاق بسیار عجیبی می‌افتد...

«شازده کوچولو» به دنبال خوشبختی

«شازده کوچولو» عنوان یکی از آثار نمایشی جدید تئاتر شهر است که از رو سه شنبه بیستم تیر به طراحی و کارگردانی نیما گودرزی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

در این اثر نمایشی که ساعت 19:45 به مدت زمان 60 دقیقه در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر به صحنه می رود (به ترتیب حروف الفبا) محمد صادق اسدی، شاهین بامداد، مریم تولایی، الهام زارعی و نیما گودرزی به عنوان بازیگر حضور دارند.

تابستان داغ تئاتر برای کودکان و نوجوانان با بیش از 20 اجرا

شازده کوچولو به دنبال خوشبختی از این سیاره به آن سیاره می‌رود و با انسان‌های جالبی رو به رو می‌شود. شاید وقت آن باشد شازده کوچولو به دنیای این روزهای ما سفر کند و ببینیم اگر اکنون به سیاره زمین ما می آمد چه می‌کرد و

آیا دنیای کنونی ما برایش جذابیتی داشت یا ترجیح می‌داد جای دیگری به دنبال خوشبختی بگردد. زبان کودکانه این نمایش، کودکان ما را به دنیای فانتزی و رویایی شازده کوچولو می‌برد.

«رابینسون خرگوشه» در فرهنگسرای نیاوران

نمایش کودک «رابینسون خرگوشه» به نویسندگی و کارگردانی عباس قاصدزاده از 30 خرداد روی صحنه رفته است. این نمایش تا 16 شهریور، از ساعت 17 در فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شود.

تابستان داغ تئاتر برای کودکان و نوجوانان با بیش از 20 اجرا

عوامل هنری این نمایش عبارتند از نویسنده و کارگردان: عباس قاصدزاده، دستیار کارگردان، طراح صحنه و لباس: زینب اسدی، بازیگران: عباس قاصدزاده، آزاده حسینی فهرجی، کمیل پورقلی کندسر، حامد عمارلو، موسیقی: مسعود فکور، طراح پوستر: محسن افخمی.

«رابینسون» خرگوش روزنامه‌رسان مهربانی است که در پی گم شدن تعدادی از حیوانات جنگل و جستجو برای پیدا کردن دوستان خود، موضوع مهمی را کشف می‌کند و ... .

تقویت مهارت تفکر انتقادی با «درخت گیلاس»

نمایش عروسکی و آهنگین «درخت گیلاس» از روز 7 مرداد بر روی صحنه مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رفته است.

این نمایش به نویسندگی شراره طیار و محمدحسین حبیبی بر اساس داستانی از کتاب «چرا؟ چرا؟ چرا؟» نوشته کلر ژوبرت نویسنده فرانسوی ایرانی به سفارش مرکز تئاتر کانون پرورش فکری تولید شده است.

سایر عوامل این نمایش عبارتند از: بازی‌سازان: فهیمه باروتچی، امیرحسین و امیرمحمد انصافی و شراره طیار، راوی: عمار تفتی با صدای پریا طیار، دستیاران کارگردان: زهرا نصراله و بهرام هدایت، ترانه‌سرا و آهنگساز: امیرحسین انصافی، صحنه و عروسک: محمدرضا بحرالعلومی، انیمیشن: حسن مهدوی، طراح پوستر: نازنین یزدانی، طراح نور: محمدرضا شاملو فرد و صدا: زهرا نصراله.

تابستان داغ تئاتر برای کودکان و نوجوانان با بیش از 20 اجرا

نمایش «درخت گیلاس» داستانِ درخت گیلاسی است که آشیانه‌ی پرنده‌هاست، درخت زیباست اما پرنده‌ها خیلی خوشحال نیستند، چون یک دارکوب زورگو هم آنجا زندگی می‌کند. تا اینکه یک روز بلبل از راه می‌رسد و به پرنده‌ها کمک می‌کند تا در مقابل ظلم و زورگویی دارکوب ایستادگی‌ کنند...

این نمایش قصه‌ای فکرپرورانه با تمرکز بر تقویت مهارت تفکر انتقادی دارد و تلاش می‌کند به کودکان، توانایی چراپرسی به جای چشم‌گویی را بیاموزد و کودک همواره به دلیل کارهایی که انجام می‌دهد یا کارهایی که از او خواسته می‌شود، فکر کند.

نمایش «درخت گیلاس» با پرسش دختر بچه‌ای از گونه‌ی نمایشی تعزیه شروع می‌شود و با قصه‌گویی پدر برای پاسخ به او ادامه پیدا می‌کند که بر اتحاد، یکدلی و انجام کار گروهی تأکید دارد.

این نمایش از روز 7 مرداد 1403 ساعت 18:30 در سالن بوستان مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک لاله تهران بر روی صحنه می‌رود و تا شهریور اجرا می‌شود.

هجوم «کتابخورها» به سینما تئاتر کانون

نمایش «کتابخورها» از روز 30 فروردین در سینما تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به روی صحنه رفته است.

نویسندگی و کارگردانی این نمایش خیالی، ماجراجویانه و آهنگین را اسماعیل رحیمی‌سروش برعهده دارد و پس از دو دوره اجرای موفق در کانون پرورش فکری به روی صحنه رفته است.

در خلاصه نمایش «کتابخورها» آمده است: سه موریانه به همراه یک سوسک چوبخوره در قفسه کتابخانه‌ای زندگی می‌کنند و به خوردن کتاب‌ها مشغولند؛ تا اینکه با ورود یک عنکبوت، دردسرهای این کتابخانه آغاز می‌شود.

سارا بابائی، جعفر غلامپور، ثمین بزرگمند، صادق فروغی‌خیاطی، آرین طهرابی و نادیا فداکار ایفاگران نقش‌های «کتابخورها» هستند.

تابستان داغ تئاتر برای کودکان و نوجوانان با بیش از 20 اجرا

عروسک‌های «جنگل پر ماجرا» در فرهنگسرای فردوس

نمایش عروسکی شاد و موزیکال «جنگل پر ماجرا»، کاری از گروه هنری تاک، به نویسندگی و کارگردانی مهرداد قرآن‌کیش، از روز سه‌شنبه دوم مرداد 1403 به مدت یک ماه، ‌روزهای دوشنبه تا جمعه، از ساعت 18:30 در تماشاخانه فرهنگسرای فردوس به روی صحنه رفته است.

این نمایش که با هدف ایجاد فضای آموزنده و مفرّح برای کودکان و والدین آنان و موضوع راستگویی و عمل کردن به آن به روی صحنه می‌رود، اقتباسی از یکی از داستان‌های کتاب کلیله و دمنه است و ماجراهای جذاب و شادی را روایت می‌کند که با ورود مار به جنگل، برای حیوانات جنگل اتفاق می‌افتد.

سامان فرشیدنیا، نهال دل‌زنده، نفیسه ترحم‌جو، هانیه عباسی و نیلوفر ابراهیمی به عنوان عروسک‌گردان؛ نیلوفر ابراهیمی به عنوان طراح عروسک و مهدی ابراهیمی به عنوان دستیار کارگردان، قرآن‌کیش را در اجرای جنگل پر ماجرا همراهی می‌کنند.

تابستان داغ تئاتر برای کودکان و نوجوانان با بیش از 20 اجرا

«جنگل پر ماجرا» با یک ساعت زمان اجرا، نمایشی کاملاً شاد و عاری از صحنه‌های ترسناک است و تماشای آن برای کودکان 2 تا 12 سال به همراه خانواده‌ها مناسب است. این نمایش در جشنواره‌ی تئاتر کودک و نوجوان حوزه هنری تهران برنده‌ جایزه در دو بخش طراحی عروسک و عروسک‌گردانی شده است.

«جنگل پر ماجرا» تا دوم شهریور، روزهای دوشنبه تا جمعه از ساعت 18:30 برای عموم و صبح‌ها ویژه مدارس و مهدها کودک به روی صحنه برده خواهد شد.

«چوپان و چوب جادویی» روی صحنه

نمایش موزیکال «چوپان و چوب جادویی» به نویسندگی و کارگردانی محمدحسین داداش‌نیا درباره چوپانی است که قصد دارد به‌وسیله چوب جادویی از بره‌هایش در برابر حملات گرگ بدجنس محافظت کند. این نمایش تا 26 مرداد 1403 در تماشاخانه ‌سبحان روی صحنه خواهد بود.

تابستان داغ تئاتر برای کودکان و نوجوانان با بیش از 20 اجرا

نمایش «چوپان و چوب جادویی» کاری از گروه شاپرک‌های شادی است که باهدف خلق لحظه‌های شاد و آموزشی روی صحنه می‌رود.

در این نمایش که پیش‌تر در شهر ایروان ارمنستان نیز اجرا شده است، مریم اسکندری، فرشته صفری، فاطمه رضایی، ارمغان احمدی به همراه محمدحسین داداش‌نیا ایفای نقش می‌کنند.

5757

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر