اجرای برنامه ترویج فرهنگ تغذیه کودک با شیر مادر در بیمارستان خلیج فارس

صبح ساحل نوشت: کارشناس برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر بیمارستان خلیج فارس از برنامه های آموزشی برای مادران و ترویج تغذیه با شیر مادر در بیمارستان خلیج فارس خبر داد و گفت: تغذیه با شیر مادر و حمایت روحی و عاطفی از مادر در راستای کنوانسیون حقوق کودک است.

اجرای برنامه ترویج فرهنگ تغذیه کودک با شیر مادر در بیمارستان خلیج فارس

مژگان صفاری، کارشناس برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر بیمارستان خلیج فارس به مناسبت هفته تغذیه با شیر مادر نکات کلیدی برای مادران شیرده اشاره کرد و گفت: تغذیه با شیر مادر یکی از مهمترین فاکتورهای حفظ سلامت شیرخواران و کودکان هست، شیر مادر حاوی کلیه مواد مغذی و مواد مورد نیاز برای رشد و تکامل شیرخواران است.
صفاری تاکید کرد:نوع این ترکیبات و موادی که در شیر مادر وجود دارد به شکلی‌ست که شیر مادر را نسبت به همه انواع شیرهای مصنوعی و شیر گاو در مقام و رتبه بسیار بالاتری قرار میدهد و اصطلاحاً شیر مادر نسبت به تمام انواع شیرهای دیگه ارجحیت دارد.

این کارشناس در خصوص مزایا و فواید تغذیه با شیر مادر گفت: در مورد فواید شیر مادر مطالب بسیاری برای گفتن است؛ اما اگر بخواهیم به صورت خلاصه به برخی از فواید تغذیه با شیر مادر برای شیرخواران و برای مادر اشاره بکنیم. می‌تونیم به این نکات بپردازیم که فاکتورهای ایمنی که از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می‌شود، سطح دفاعی سیستم ایمنی نوزاد را بالا می‌برد و بنابراین بدن او را در برابر ابتلا به عفونت‌ها مصون نگه می‌دارد و به عبارت دیگر نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند کمتر از سایرین به عفونت ها مبتلا می‌شوند و اگر هم ابتلای به عفونت ها داشته باشند طول دوره بیماری شان کوتاه‌تر است.

صفاری افزود: مزیت دیگری که تغذیه با شیر مادر برای شیرخواران دارد این است که روند رشد و تکامل آن‌ها نسبت به شیرخوارانی که شیر خشک دریافت می‌کنند مطلوب‌تر و قابل قبول‌تر است و برای شیرخواران امنیت روانی در اثر تغذیه با شیر مادر فراهم می‌شود که این امنیت روانی در تکامل مغز و رفتار های کودکان در سنین آینده بسیار تاثیر گذارد.
کارشناس برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر بیمارستان خلیج فارس به مطالعات این زمینه اشاره‌ای داشت و گفت: مطالعات بسیاری نشان دادند که کودکانی که با شیر مادر تغذیه شدند، بهره هوشی بالاتری نسبت به سایرین داشتند و در دوران تحصیل عملکرد بهتری از خودشون بروز دادند و همچنین امکان ابتلای کودکان در سنین بالاتر به بیماری‌های قلبی عروقی دیابت چاقی و برخی از سرطان‌ها در کودکانی که با شیر مادر تغذیه شدند کمتر است.
صفاری افزود: این تنها گوشه ای از مزایای تغذیه با شیر مادر برای کودکان است، از طرف دیگه شیر مادر برای مادران هم می‌تواند فواید بسیار زیادی داشته باشد؛ از جمله اینکه مادرانی که نوزادشان را با شیر خودشان تغذیه می‌کنند دوران نقاهت پس از زایمانشان با علائم و عوارض کمتری همراه است و سریعتر به وزن قبل از بارداری برمی‌گردند و همچنین امکان ابتلا به برخی از سرطان های وابسته به هورمون در مادران که شیردهی داشتند نسبت به سایرین کمتر است.
صفاری یادآور شد: آمارهایی که از سمت سازمان جهانی بهداشت و سازمان یونیسف منتشر شده بیانگر این هستند که عدم تغذیه با شیر مادر می‌تواند زمینه ساز حدود 45 درصد از موارد مرگ و میر کودکان زیر 5 سال باشد. سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که همه شیرخواران در طی شش ماه اول تولد تغذیه انحصاری با شیر مادر داشته باشند و بعد از آن هم شیردهی تا دو سالگی برای آنها استمرار داشته باشد. برای تحقق این هدف لازم است که همه سطوح جامعه شامل بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، ادارات سازمان‌ها و حتی همه افرادی که در جامعه نقش‌های مختلفی دارند در بخش خصوصی در بخش دولتی افراد خانواده و به ویژه همسر، موضوع تغذیه با شیر مادر را به صورت ویژه‌ای نگاه بکنند و در واقع تغذیه با شیر مادر را به عنوان حق یک کودک برای سلامتی و دریافت غذایی که متناسب با نیازهایش است به رسمیت بشناسد.

تغذیه با شیر مادر برابر با جلوگیری از ده‌ها بیماری

صفاری تاکید کرد: در واقع تغذیه صحیح یکی از حقوق اولیه انسانی و جز اصلی‌ترین حقوق در واقع کودکان بر اساس کنوانسیون حقوق کودک است برای این منظور لازم است که هر فردی در هر قسمتی از جامعه و خانواده که با مادر شیرده مواجه است یا با آنها در ارتباط است، نهایت تلاششان رو بکنند که از مادران برای شیردهی حمایت بکنند؛ به طور مثال ادارات و سازمان ها می‌توانند با تبعیت از قوانین مرخصی زایمان و اعطای حقوق در طی دوران مرخصی زایمان به مادران در این مسئله حمایت بکنند؛ متاسفانه در بعضی از موارد به خصوص در بخش‌های خصوصی، کارفرمایان از تبعیت از این قانون امتناع می‌کنند و مادران به دلیل نداشتن امنیت شغلی و نگرانی در مورد از دست دادن شغل‌شان مجبور هستند که در کوتاه‌ترین زمان بعد از زایمان به محل کار برگردند و این جدایی بین مادر و کودک و ساعات طولانی کار ممکن است که باعث اختلال در تغذیه کودک شود و مادران مجبور می‌شوند از شیرهای مصنوعی برای تغذیه شیرخوارانشان استفاده بکنند، افراد خانواده هم می‌توانند از طریق. حمایت‌های روحی روانی و کمک‌هایی که به مادر شیرده در انجام امور منزل و یا نگهداری سایر فرزندان می‌کنند فرصتی را فراهم بیارند تا مادر هم بتونه به اندازه کافی و به اندازه نیاز استراحت بکند و هم اینکه بتواند با آرامش و فراق خاطر به فرزند شیر دهد.
صفاری افزود: رسانه ها و سایر ارگان اجتماعی هم می‌توانند با اصطلاحا نرمالایز کردن یا عادی سازی شیردهی و در واقع تشویق مادران به شیردهی در تبلیغات در رسانه‌های مختلف و مبارزه با باورهای غلط و منفی ترویج تغذیه با شیر مادر را حمایت بکند؛ یکی از مهمترین اقدامات و برنامه‌های موفق برای حمایت از ترویج تغذیه با شیر مادر در سطح بین المللی، نهضت بیمارستان های دوستدار کودک است. در واقع این یک برنامه جهانی مشترک است مابین سازمان جهانی بهداشت و یونسف و برخی از سازمان‌های دیگر که تحت عنوان آژانس بین‌المللی اتحاد جهانی اقدام برای شیردهی از سال 1991 کنون اقدامات موثر و مهمی را در زمینه ترویج تغذیه با شیر مادر در سراسر جهان انجام دادند.

   

بیمارستان خلیج فارس، مروج شیرهی مادران هرمزگانی

صفاری در خصوص استانداردهای بیمارستان دوستدار کودک تشریح کرد: یکی از مهمترین این اقدامات تدوین پروتکل استانداردی تحت عنوان 10 اقدام بیمارستان دوستدار کودک اسا که کلیه بیمارستان‌های دوستدار کودک ملزم به اجرای این پروتکل استاندارد هستند و در واقع دریافت لوح دوستدار کودک و تمدید اون منوط به نتایج ارزشیابی‌ها و پایش های سالیانه ای است که در چهارچوب 10 اقدام بیمارستان دوستدار کودک انجام می‌شود؛ اقدام دیگری که آژانس اتحاد جهانی اقدام برای شیردهی در سطح بیمارستان‌های دوستدار کودک سراسر جهان انجام داده معرفی یکم تا هفتم آگوست برابر با دهم تا شانزدهم مرداد ماه به عنوان هفته جهانی شیر مادر است.
صفاری افزود: این آژانس هر ساله شعاری را در راستای برنامه ترویج تغذیه مادر به کلیه بیمارستانهای دوستدار کودک ابلاغ می‌کند. شعار امسال حمایت همه جانبه ترویج تغذیه با شیر مادر برای همه معرفی شده هر ساله در هفته جهانی شیر مادر کلیه بیمارستان‌های دوستدار کودک فعالیت‌هایی را در زمینه آگاه سازی جامعه و ارتقاء سطح کیفی خدماتی که به مادران و کودکان ارائه میدهند، انجام میدهند.
صفاری تصریح کرد: بیمارستان خلیج فارس هم به عنوان یکی از بیمارستان های دوستدار کودک هر ساله با گرامی داشت هفته جهانی شیر مادر فعالیت هایی را در زمینه ترویج تغذیه با شیر مادر انجام می‌دهد که برگزاری کارگاه‌های آموزشی شیردهی برای مادران، انجام مشاوره رایگان شیردهی به صورت روزانه و اهدای بروشورها و پمپلت‌های آموزشی در خصوص تغذیه با شیر مادر از جمله اقداماتی هست که در زمینه آگاه سازی جامعه انجام می‌شود.
صفاری در پایان گفت: ارتقا کیفی خدماتی که بیمارستان به مادران و کودکان ارائه می‌دهد، کارگاه‌های آموزشی برای پرسنل آزمون‌های عملی و پایش و نظارت فعالیت آنها بر اساس اصول دهگانه بیمارستان‌های دوستدار کودک انجام می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر