اولین واکنش بازار ارز به کابینه پزشکیان / ریزش قیمت دلار و سکه ادامه دارد؟

بررسی هسته اصلی بازار ارز و سکه در دومین روز هفته جاری نشان‌دهنده ادامه نوسانات کاهشی قیمت‌ها است. اما واکنش معامله‌گران نسبت به کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان چگونه بود؟

اولین واکنش بازار ارز به کابینه پزشکیان / ریزش قیمت دلار و سکه ادامه دارد؟

به گزارش خبرآنلاین، بازار ارز تهران دومین روز هفته را در حالی آغاز کرد که فعالان ارزی در روزهای اخیر منتظر اعلام اسامی وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان و تیم اقتصادی و سیاسی او بودند. این اسامی امروز قبل از ظهر در بهارستان و در میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی معرفی شد و در این میان، نام‌های عبدالناصر همتی به‌عنوان وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد و سید عباس عراقچی برای سمت وزیر امور خارجه، توجه معامله‌گران ارزی را به خود جلب کرد. آن طور که شواهد نشان می‌دهد اگر مجلس به همتی رأی اعتماد بدهد، او دومین وزیر اقتصادی خواهد بود که پس از ریاست بر بانک مرکزی، به وزارت اقتصاد می‌رود.

واکنش بازار ارز به بازگشت همتی به عرصه اقتصادی

 این موضوع برای فعالان بازار ارز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که برخی از بازیگران ارزی، عبدالناصر همتی را به‌عنوان یکی از نوسان گیران بزرگ می‌شناسند. او چند وقت قبل در کلاب‌هاوس انتقاداتی نسبت به تزریق مداوم بانک مرکزی مطرح کرده و اظهار داشته که این بانک به طور مداوم اقدام به تزریق می‌کند، اما این اقدام نه‌تنها قیمت‌ها را کاهش نمی‌دهد، بلکه باعث افزایش آن‌ها نیز می‌شود.

 همتی تأکید کرده بود که تزریق باید به‌صورت آبشاری انجام شود، به این معنا که باید از سطوح بالاتر صورت گیرد و نه در کف قیمت. به گفته او، تزریق در کف قیمت تنها به ایجاد رانت منجر می‌شود. او همچنین اشاره کرده که در سال‌های 97 تا 99 هیچ تزریقی در بازار اسکناس نداشته و حتی 1 میلیارد دلار از بازار جمع‌آوری کرده است.

بوی برجام در بازار فردوسی

 از سوی دیگر در سال‌های اخیر، یکی از عوامل کلیدی که تأثیر زیادی بر روند بازارها داشته، موضوعات مرتبط با تنش‌زدایی در سیاست خارجی و بهبود روابط با کشورهای دیگر بوده است. به همین دلیل، امروز برخی از معامله‌گران در واکنش به نام عباس عراقچی اظهار کردند که احتمالاً بوی برجام به‌زودی به بازار فردوسی خواهد رسید.

تخلیه شدن هیجانات ارزی ؟

 فارغ از ماجرای پاستور و بهارستان، برخی از معامله‌گران با اشاره به صبر استراتژیک ایران در قبال اقدام اخیر اسرائیل در تهران می‌گویند که ریسک‌های سیاسی در حال تخلیه‌شدن است و به همین دلیل خبری از خریداران هیجانی در بازار نیست.

 دست بازارساز پر است؟

 در کنار عوامل ذکر شده، برخی از معامله‌گران نوسان نرخ ارز را به فعالیت‌های بازارساز و درآمدهای نفتی مرتبط می‌دانند. این ادعا با گزارش اخیر رویترز که به نقل از منابع کشتیرانی و داده‌ها منتشر شده، تقویت می‌شود. در این گزارش آمده است که ایران خریداران جدیدی برای نفت خام خود پیدا کرده و محموله‌های نفتی این کشور به عمان و بنگلادش ارسال شده است. معامله‌گران بر این باورند که فروش نفت می‌تواند منابع ارزی کشور را تأمین کند و احتمال ورود بازارساز به بازار و آغاز تزریق ارز را تقویت کرده است.

اثر طرح فروش خودرو روی بازار دلار

 از منظر معامله‌گران موضوع دیگری که ممکن است بر نوسانات ارزی تأثیر بگذارد، آغاز جدیدترین طرح فروش محصولات ایران‌خودرو است. این طرح به طور مستقل از سامانه یکپارچه فروش خودرو اجرا می‌شود و متقاضیان ملزم به واریز 220 میلیون تومان به‌حساب وکالتی خود هستند. تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که این اقدام ممکن است نقدینگی موجود در بازار ارز را به سمت بازار خودرو هدایت کرده و در نتیجه به رکود در بازار ارز منجر شود.

 با تمام این اوصاف نرخ ارز در دومین روز هفته چه مسیری را طی کرد؟

 بر اساس اطلاعات موجود، قیمت دلار در تهران که روز شنبه به حدود 60 هزار و 150 تومان کاهش‌یافته بود، روز یکشنبه با نرخ 59 هزار و 950 تومان آغاز به کار کرد و در بعدازظهر به 59 هزار و 600 تومان رسید. همچنین، قیمت دلار در بازار هرات که دیروز با 59 هزار و 530 تومان معامله می‌شد، امروز به نزدیک مرز 59 هزار تومان نزدیک شد. قیمت درهم نیز امروز با کاهش 20 تومانی وارد بازار شد و در عصر به 16 هزار و 260 تومان رسید.

قیمت ها به مرز حمایتی رسیدند

 در شرایط کنونی، تحلیلگران فنی بر این باورند که بازارها به سطح حمایتی اصلی نزدیک شده‌اند و در صورت نزولی شدن دوباره قیمت درهم، احتمال کاهش دلار تا سطح 58 هزار و 600 تومان وجود دارد. بااین‌حال، برخی دیگر معتقدند که به‌تدریج فشار و هیجان فروش در بازار کاهش خواهد یافت و در صورت تغییر روند، ممکن است بازار تمام افت‌های قبلی را جبران کند.

طلا کاهشی شد/ سکه سقوط کرد

 اگر از وضعیت بازار ارز عبور کنیم، بر اساس اطلاعات منتشر شده در وب‌سایت اتحادیه طلا و جواهر، طلا 18 عیار عصر امروز با 3 میلیون و 485 هزار و 800 تومان به فروش رسید و قیمت سکه امامی نیز امروز کانال 42 میلیون تومان را از دست داد و تا 41 میلیون و 700 هزار تومان پایین آمد و این در حالی است که روز قبل هر قطعه سکه امامی در حدود 42 میلیون و 300 هزار تومان معامله شده بود.

223223

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر