خبری غم‌انگیز از بارش‌های پاییز امسال

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: بارش های کمتر از نرمال در اغلب مناطق کشور در پاییز امسال پیش‌بینی می‌شود، با این حال آنچه در روزهای گذشته در برخی رسانه ها و فضای مجازی به عنوان «پیش بینی پاییز سخت با خشکسالی شدید و وسیع» عنوان شده، بیشتر یک مطلب ژورنالیستی بود که با آب و تاب فراوان به آن پرداخته شده است.

خبری غم‌انگیز از بارش‌های پاییز امسال

به گزارش خبرآنلاین،«صادق ضیاییان» امروز (یکشنبه) افزود: پیش بینی های فصلی، در حقیقت پیش‌بینی‌هایی هستند که به صورت احتمالی بیان می شوند و قطعی نیستند.

ایرنا در خبری نوشت:وی بیان‌داشت: از سویی دقت این پیش بینی ها بالا نیست و در بهترین حالت احتمال وقوع آنها حدود 60 درصد است.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی تصریح‌کرد: آنچه در روزهای گذشته در برخی رسانه ها و فضای مجازی به عنوان پیش بینی پاییز سخت با خشکسالی شدید و وسیع عنوان شده، بیشتر یک مطلب ژورنالیستی بوده که با آب و تاب فراوان به آن پرداخته شده است، در حالی که واقعیت چنین چیزی نیست و نمی‌توان قطعیتی برای آن متصور بود.

وی خاطرنشان‌کرد: مطابق آنچه نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد، بارش‌ها در پاییز امسال گرایش به «کمتر از نرمال» دارد و کمتر از میانگین بارش بلندمدت 30 ساله خواهد بود؛ هرچند در مناطق مختلف کشور متفاوت خواهد بود.

پیش‌بینی بارش‌ها در پاییز

ضیاییان ادامه‌داد: مطابق نقشه‌های موجود، در بازه زمانی نیمه شهریور تا نیمه مهرماه میانگین بارش در سواحل غربی دریای خزر، شمال غرب کشور و سایر مناطق نرمال خواهد بود.

وی اضافه‌کرد: از نیمه مهر تا نیمه آبان‌ماه بارش‌ها در دو سوی رشته‌کوه‌های البرز، شمال غرب و شمال شرق کشور، نرمال تا کمتر از نرمال، در امتداد کوه‌های البرز کمتر از نرمال و در سایر مناطق کشور نیز کمتر از نرمال پیش‌بینی شده است و بارش‌های موثری در این مناطق دریافت نمی‌شود، به‌طوری که احتمال بارش های فراتر از نرمال در اغلب مناطق کشور 35 درصد پیش‌بینی می‌شود.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی خاطرنشان کرد: در بازه زمانی نیمه آبان تا نیمه آذرماه، میانگین بارش‌ها در شمال غرب کشور و سواحل دریای خزر نرمال است و در سایر مناطق به‌ویژه امتداد رشته کوه‌های زاگرس گرایش به کمتر از نرمال دارد.

وی اظهار داشت: هرچند پیش‌بینی بارش از هم‌اکنون برای دوره زمانی نیمه آذر تا نیمه دی‌ماه سخت است، اما به‌نظر می رسد بارش‌هایی در محدوده نرمال در این ایام داشته باشیم.

ضیاییان گفت: این پیش‌بینی ها قطعی نیست و تغییرپذیر خواهد بود، با این حال در پایان ماه می‌توان پیش‌بینی‌های دقیق‌تری ارائه داد.

بارش‌های نرمال در سال جاری

وی افزود: هرچند زمستان پارسال کم بارش بود، اما به طور کلی از ابتدای امسال تاکنون بارش‌ها در سطح کشور نرمال بود.

این مقام مسئول سازمان هواشناسی ادامه‌داد: به طور طبیعی، بین چهار تا پنج درصد بارش‌های کشور در فصل تابستان دریافت می‌شود که عمده آن نیز مربوط به سواحل جنوبی دریای خزر است.

وی با اشاره به پدیده مونسون یادآور شد: این سامانه اکنون فعال است و در روزهای گذشته بارش‌هایی را به همراه داشت. این بارش‌ها امروز و طی روزهای آینده نیز مناطق جنوبی کشور به‌ویژه جنوب استان فارس، هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

233217

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر