انتقاد امام جمعه اردبیل از عدم پرداخت زکات از سوی دو مجتمع کشت و صنعت/ظرفیت زکات استان ۶۰۰ میلیارد تومان است اما با این مبلغ خیلی فاصله داریم

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه ۲ کشت و صنعت پارس و مغان ریالی زکات پرداخت نمی‌کنند، تاکید داشت: در این زمینه وزیر جهاد کشاورزی مرتکب گناه می‌شود.

انتقاد امام جمعه اردبیل از عدم پرداخت زکات از سوی دو مجتمع کشت و صنعت/ظرفیت زکات استان 600 میلیارد تومان است اما با این مبلغ خیلی فاصله داریم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید حسن عاملی عصر یکشنبه در جلسه ستاد زکات در استانداری اردبیل اظهار داشت: کشاورزی که زکات خود را پرداخت می‌کند نباید بر سر فقرا و نیازمندان منت بگذارد بلکه این کار به طهارت ثروت و مال او کمک می‌کند.

بنابر روایت تسنیم، وی ضرورت احیای فریضه بزرگ الهی زکات را به خاطر اهمیت اجتماعی، عبادی و فردی یادآور شد و تصریح کرد: بسیاری از افراد که از این دنیا رفته‌اند پشیمان از منع زکات هستند چرا که چنین افرادی به سوء عاقبت گرفتار شدند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: ملتی که زکات خود را پرداخت نمی‌کند، خداوند دیگر عبادت‌ها و مسائل دینی آنها را قبول ندارد و به همین خاطر پیامبر (ص) افرادی که زکات پرداخت نمی‌کردند، از مسجد بیرون می‌کرد.

عاملی افزود: اکثر امت اسلامی با فتنه مال و غفلت از زکات و خمس به جهنم می‌روند و ضروری است به احیای این فریضه در دفع بلا کمک شود.

وی از صدا و سیما و رسانه‌ها خواست تا با تولید فیلم، سریال، مستند و دیگر آثار هنری و رسانه‌ای به ترویج و تبلیغ این فریضه الهی کمک کرده و اهمیت آن را برای مردم بازگو کنند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در ادامه خاطرنشان کرد: اگر افراد مشمول زکات به نقطه وثوق برسند، قطعا در پرداخت زکات خود پیشقدم شده و منتظر دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها، کارهای اداری و اجرایی نمی‌شوند.

عاملی با اظهار گلایه از پرداخت دیرهنگام بهای گندم تحویل داده شده کشاورزان به حساب آنها اضافه کرد: این خود بزرگترین صدمه را به پرداخت زکات وارد می‌کند در حالی که باید با اولویت بدهی دولت به تولیدکنندگان، کشاورزان و عشایر پرداخت شود.

وی ضرورت اتصال سامانه خرید گندم به کمیته امداد را برای پرداخت زکات به صورت مستقیم یادآور شد و بیان کرد: 600 میلیارد تومان ظرفیت زکات استان است در حالی که ما امروز فاصله زیادی با مبلغ واقعی زکات و پرداختی کشاورزان داریم.

امام جمعه اردبیل پیشنهاد کرد تا 2 کشت و صنعت پارس و مغان زکات سال‌های گذشته خود را پرداخت کرده و در این امر پیشقدم شوند که متأسفانه در سال‌های گذشته این 2 شرکت ریالی زکات پرداخت نکردند و گناه این امر بر گردن وزیر جهاد کشاورزی است.

عاملی در ادامه یادآور شد: به هیچ وجه مبالغ جمع‌آوری شده برای زکات به حساب فرمانداران، ائمه جمعه و نماینده ولی فقیه در استان نمی‌رود بلکه قرار شده با اولویت در همان نقطه جمع‌آوری شده برای رفع فقر و ریشه‌کنی این امر اختصاص پیدا کند.

وی تصریح کرد: بالاتر از کارهای عمرانی، ضروری است تا زکات جمع‌آوری شده صرف کارهای اساسی و زیربنایی برای کاستن از آثار فقر اختصاص پیدا کند که در این باب انتظار می‌رود مبلغان و عاملان زکات نیز اقدامات مؤثری انجام دهند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل ضرورت ساماندهی نیروهای فعال در ستاد زکات را یادآور شد و گفت: اگر زکات و خمس به معنای واقعی عملیاتی شود، دیگر در جامعه اسلامی حتی یک فقیر نیز باقی نمی‌ماند.

عاملی از مسئولان کشوری خواست تا نسبت به ترویج و توسعه امر زکات از ظرفیت کتب درسی و آشنایی بیشتر نسل آینده از دوران ابتدایی اهتمام جدی داشته باشند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر