بازگشت مزدا ۳ به ایران/ قاتل خودروهای کره‌ای‌ و چینی‌ در خیابان‌های تهران / عکس

پس از ۱۴ سال غیبت، بالاخره پای نسل جدید مزدا ۳ به ایران باز می‌شود؛ خودروی محبوبی که همیشه یادآور کیفیت و قابل‌اعتماد بودن است.

بازگشت مزدا 3 به ایران/ قاتل خودروهای کره‌ای‌ و چینی‌ در خیابان‌های تهران / عکس

امیرمسعود عابدین_ در جدیدترین دور واردات خودرو، قرار است محصولات مختلف مزدا به بازار ایران بیایند. گل سرسبد این محصولات وارداتی را باید مزدا 3 بدانیم؛ خودرویی که در بازار ایران همیشه پرطرفدار و محبوب بوده و حضور و سابقه‌ای طولانی دارد. از سال 1386 مونتاژ اولین مزدا 3 (نسل BK) در بهمن موتور شروع شد و تولید آن در سال 1398 با نسل بعدی آن (نسل BL) به آخر خط رسید. حالا پس از غیبتی طولانی، این خودرو قرار است به‌صورت وارداتی به بازار ایران برگردد.

بازگشت خودروی با کیفیت ژاپنی به ایران/ قاتل خودروهای کره‌ای‌ و چینی‌ در خیابان‌های تهران / عکس

نسل جدید مزدا 3 همچنان از همان زبان طراحی شاخص و همیشگی این شرکت بهره می‌برد. چهره‌ای با ظاهر اسپرت و خشن که نقش یک خودروی خانوادگی را هم ایفا می‌کند. در نمای جلویی با چراغ‌هایی کشیده و جلوپنجره‌ای بزرگ همراه با ادوات کرومی مواجه هستیم. به غیر از این موارد، چیز چشمگیر دیگری در این بین به چشم نمی‌خورد و به نظر می‌رسد که طراحان این خودرو به یک سادگی و درعین‌حال شیک بودن تکیه کرده‌اند.

بازگشت خودروی با کیفیت ژاپنی به ایران/ قاتل خودروهای کره‌ای‌ و چینی‌ در خیابان‌های تهران / عکس

نمای جانبی همان سادگی در طراحی را با خطوط ملایم و روان ادامه می‌دهد. قسمت پشتی مزدا 3 با یک چراغ کشیده همراه با گرافیک دایره‌ای شکل و زیبا، جذابیت خوبی را به نمایش می‌گذارد. همچنین دو اگزوز دایره‌ای در دو طرف دیفیوزر خودرو بیشتر بر جنبه اسپرت بودن مزدا 3 تأکید می‌کند.

بازگشت خودروی با کیفیت ژاپنی به ایران/ قاتل خودروهای کره‌ای‌ و چینی‌ در خیابان‌های تهران / عکس

با قدم گذاشتن در کابین مزدا 3، اولین چیزی که به چشم می‌خورد، کیفیت و بادوام بودن متریال و ادوات به‌کاررفته در این قسمت است. طراحی کابین یادآور همان زبان طراحی نسل قبل است؛ یک طراحی متمایل به سمت راننده که برخلاف ترند روز و غالب در دنیا، از نمایشگرهای متعدد و بسیار بزرگی استفاده نشده است. دکمه‌های فیزیکی متعدد در بهترین ارگونومی خود قرار گرفته‌اند و زیبایی خوبی را به سرنشینان و مخاطبان خود منتقل می‌کند.

بازگشت خودروی با کیفیت ژاپنی به ایران/ قاتل خودروهای کره‌ای‌ و چینی‌ در خیابان‌های تهران / عکس

خوشبختانه مزدا 3 جدید از نظر امکانات رفاهی در سطح بسیار خوبی قرار می‌گیرد. این خودرو مجهز به امکاناتی نظیر ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سنسور نور و باران، نمایشگر لمسی اطلاعات و سرگرمی، اندروید اتو و اپل کارپلی، تنظیم برقی صندلی راننده، سیستم تهویه مطبوع دو کاناله، شارژر بی‌سیم، سانروف، چهار ایربگ، کروز کنترل، رادار نقطه کور، سیستم هشدار برخورد از جلو و رادار خط‌خوان، کنترل حرکت در سرازیری و سربالایی، ترمز پارک برقی و اتو هلد است.

به اصل مطلب می‌رسیم؛ قوای محرکه این خودروی باکیفیت ژاپنی متشکل از یک پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر خطی با فناوری اسکای اکتیو (SkyActiv) است. فناوری اسکای اکتیو مزدا با به‌کارگیری فناوری سیستم احتراق تراکمی شارژ همگن یا HCCI، سبب کاهش چشمگیر مصرف سوخت و تولید گازهای آلاینده می‌شود و بازده موتورهای بنزینی را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد. مصرف سوخت این خودروی بنزینی نیز 6٫6 لیتری در هر صد کیلومتر اعلام شده که تأثیر همین فناوری را به‌خوبی نشان می‌دهد.

پیشرانه این خودرو 158 اسب بخار قدرت و 202 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی تولید توسط یک جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. شتاب صفر تا صد این خودرو نیز کمتر از 9 ثانیه اعلام شده است. مزدا 3 جدید می‌تواند با سایر خودروهای وارداتی بازار ایران مانند تویوتا کرولا و در آینده با کیا سراتو و نسخه مجهزتر هیوندای النترا رقابت کند.

58322

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر