وزارت علوم نیارمند وزیری است که دارای روحیه تعامل باشد/ باید اختیارات وزارت علوم برگردانده شود/ سیمایی صراف گزینه مناسبی برای وزارت علوم است

رئیس سابق دانشگاه تهران به خبرآنلاین می‌گوید: در شرایط فعلی، وزیر جدید علوم موظف است راهکارهایی ارائه کند که ضمن رفع مشکلات و محدودیت‌ها، بندهای بسته‌شده به پای دانشگاه‌ها را بگشاید تا این نهاد بتواند وظایف خود را به نحو احسن انجام داده و وزارتخانه را در مسیر اصلاح و بهبود یاری دهد

وزارت علوم نیارمند وزیری است که دارای روحیه تعامل باشد/ باید اختیارات وزارت علوم برگردانده شود/ سیمایی صراف گزینه مناسبی برای وزارت علوم است

الهه جعفرزاده: اوایل هفته جاری، لیست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم طبق اصل 130 قانون اساسی از سوی رئیس جمهوری به مجلس ارسال شد تا مسیر قانونی تشکیل کابینه و رأی اعتماد طی شود. در این میان، نام «حسین سیمایی صراف» به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم ارائه شده و در انتظار رأی اعتماد از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

سیمایی صراف از اول جزو وزرای پیشنهادی به پزشکیان بود/ با دخالت دستگاه‌ها بخشی از اختیارات از وزارت علوم گرفته شده/ «امیدوارم مجلس سنگ‌اندازی نکند»
حسین سیمایی صراف

سیمایی صراف، هم‌اکنون دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی است و دروس مختلف حقوق خصوصی و حقوق اسلامی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می‌کند. او هم‌چنین وکیل پایه یک دادگستری و داور اتاق بازرگانی ایران نیز است. در سال 1392 به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه انتخاب شد و در چهارمین دوره کتاب سال حوزه (حوزه‌های علمیه) حائز رتبه اول و پیش از این دبیر هیأت دولت در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی بوده است. از دیگر سوابق او می‌توان به معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مدیرکل دفتر حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نماینده وزارت عتف در کمیسیون ملی یونسکو نیز اشاره کرد.

در همین راستا، محمود نیلی‌احمدآبادی، رئیس سابق دانشگاه تهران و استاد تمام گروه مهندسی متالورژی و مواد دانشکده فنی این دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرآنلاین می‌گوید: «آشنایی من با دکتر سیمایی صراف به زمانی برمی‌گردد که ایشان معاون پارلمانی-حقوقی وزارت علوم و دبیر هیئت دولت بودند و من به‎‌شخصه تعامل آقای سیمایی صراف با دانشگاه‌ها، کمک به این نهاد و انجام وظایف به شکل مطلوب را از ایشان شاهد بوده‌ام. تا جایی که من در جلسات حضور داشتم، می‌دانم که نام ایشان از ابتدا جزو فهرست وزرای پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم بوده‌ است.»

سیمایی صراف از اول جزو وزرای پیشنهادی به پزشکیان بود/ با دخالت دستگاه‌ها بخشی از اختیارات از وزارت علوم گرفته شده/ «امیدوارم مجلس سنگ‌اندازی نکند»
محمود نیلی‌احمدآبادی

دخالت دستگاه‌ها و واگذاری اختیارات و امکانات؛ اصلی‌ترین چالش‌های وزارت علوم

رئیس سابق دانشگاه تهران ضمن اشاره به اصلی‌ترین چالش‌های وزارت علوم، بیان می‌کند: «دستگاه‌های مختلف در چند سال اخیر، به‌قدری در امور وزارت علوم وارد شده و دخالت کرده‌اند که بخشی از اختیارات و امکانات وزارت علوم از دست آن خارج شده است. متأسفانه این مداخلات کماکان هم ادامه دارد. هم‌چنین آیین‌نامه‌هایی در حوزه دانشجویی، استخدام و ... نگاشته شده که بعضاً نامناسب هستند. حتی اختیاراتی چون پذیرش دانشجو در هیئت علمی نیز از وزارت علوم سلب شده است. از همین‌رو، وزارت علوم در حال حاضر نیازمند وزیری است که دارای روحیه تعامل بوده و در این عرصه توانمند باشد تا بتواند اختیارات از دست‎‌رفته را به وزارتخانه برگرداند، نحوه برخورد با دانشگاه‌ها را بداند و رؤسایی را برگزیند که مورد وثوق جامعه دانشگاهی باشند.»

او ادامه می‌دهد: «این قبیل چالش‌ها در وزارت علوم متعدد است و اولین مرحله، عبور از این چالش‌هاست؛ اگر رسیدگی به این موارد و رفع حواشی، وقت و فرصتی را باقی گذاشت، وزیر انتخابی باید در توسعه علم و فناوری کشور هم بکوشد.»

حسن نیت مجلس در تأیید صلاحیت؛ قاعده اصلی انتصاب وزرا/ «سیمایی صراف، گزینه‌ای مناسب برای تصدی وزارت علوم»

احمدآبادی معتقد است: «وزیر جدید باید راهکارهایی ارائه کند که بندهای بسته‌شده به پای دانشگاه‌ها را بگشاید تا این نهاد بتواند وظایف خود را به نحو احسن انجام داده و وزارتخانه را در مسیر اصلاح و بهبود یاری دهد؛ چرا که توسعه کشور بدون مشارکت دانشگاه‌ها امری نانشدنی است.»

او در رابطه با تصمیم مجلس در خصوص صدور رأی اعتماد به سیمایی صراف بیان می‌کند: «بدیهی است که مجلس و نمایندگان آن برای صدور رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی، ملزم به بررسی سوابق فرد مذکور هستند، اما قاعدتاً می‌بایست این اقدام با حسن نیت کامل صورت گیرد و امید است سنگ‌اندازی‌ای در کار نباشد.»

او تصریح می‌کند: «با توجه به پیشینه دکتر سیمایی صراف، من دیدگاه مثبتی به عملکرد ایشان دارم و فکر می‌کنم در شرایط فعلی، ایشان گزینه مناسبی برای تصدی وزارت علوم هستند و در صورت تأیید صلاحیت، امیدوارم در این راه موفق باشند.»

بیشتر بخوانید:

17 وزیر علوم تاریخ انقلاب اسلامی؛ از ستاره‌دار کردن دانشجویان تا اولین استیضاح دولت یازدهم

معاونت امور زنان و خانواده از دولت اصلاحات تا امروز/ مهم‌ترین تحولاتِ جامعه زنان در 7 دولت اخیر چه بود؟

آموزش‌وپرورش کشور در دست 24 وزیر در طول 46 سال؛ از پدر تعلیم و تربیت ایران تا سرکوب اعتراضات معلمان و مخالفت با کنکور

47232

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر