همه چیز درباره بیماری فتیشیسم و نشانه های آن

فتیش یا یادپار پرستی و یا شی پرستی از جمله انحرافات جنسی است. به حس گرایش و تمایل داشتن به اشیا و یا اندام های غیر جنسی و یکسری فعالیت ها فتیش، و به خود این اختلال، بیماری فتیشیسم گفته می شود. در این مطلب به طور مفصل و کامل در مورد آن توضیح می دهیم و نشانه ها، دلایل و روش های درمان را بررسی می کنیم.

همه چیز درباره بیماری فتیشیسم و نشانه های آن

بیماری فتیش یک نوع انحراف جنسی و بیماری جنسی است. فتیشیسم از زیر شاخه های پارافیلیک به شمار می رود. اختلال های پارافیلیک اصلی ترین دسته انحراف های جنسی به شمار می روند که افراد مبتلا از دیدن کارها و روابط خصوصی سایر افراد به لذت جنسی می رسند و از جمله آن می توان به فتیشیسم اشاره داشت که موجب می گردد افراد مبتلا به یادگار طلبی روی بیاورند. در این مطلب می خواهیم اطلاعات مفید و کاربردی از بیماری فتیشیسم در اختیار شما قرار بدهیم.

تعریف فتیش، فتیشیست و فتیشیسم و انواع آن

انواع انحرافات و اختلالات جنسی

پارافیلیا و یا همان انحراف های جنسی از جمله اختلال ها و بیماری های روانی به شمار می روند که امکان دارد از دوران کودکی فرد نشات بگیرد و به شکل خیالپردازی جنسی، اعمال غیر طبیعی و متضاد با فرهنگ به روز پیدا کند. ارگاسم و ارضای جنسی در این افراد مانند سایر افراد می باشد و تنها با مواردی متفاوت تحریک می شوند که به عنوان مثال می توان به فتیشیسم اشاره داشت که انواع مختلفی داشته و با با اعضا و یا وسایل و اشیای متفاوتی همچون پا، دست، کفش، لباس های زیر، جوراب و دستکش و … تحریک و شهوانی و در برخی مواقع حتی به ارگاسم می رسند. البته که این مشکل شرم آور است اما خطرناک نیست ولی می تواند در رابطه زناشویی زوج ها و پارتنرها را با مشکل روبرو کند.

همانطور که گفته شد انواع متفاوتی از انحرافات جنسی از جمله عورت نمایی، پدوفیلیا یا همان بچه بازی، ماکروفیلیا، ویوریستیک، دگر آزاری جنسی یا سادیسم، اختلال مبدل پوشی، خود آزاری جنسی و … وجود دارند که قطعا تمامی آنها برای خود شخص و پارتنر و نیز جامعه مشکلاتی را ایجاد می کند، بنابراین حتما پیشنهاد می کنیم در صورت تشخیص اقدام به درمان آن نمایید.

آشنایی با بیماری فتیشیسم و انواع آن

تعریف فتیش و فتیشیسم

 شاید بتوان فتیش جنسی را جذابیت جنسی داشتن خیلی زیاد یک اندام بدن و یا یک شی دانست که به آن قسمت بدن و یا شی که باعث تحریک شده فتیش و شخصی که تحریک گردیده، فتیشیست و نیز به این اختلال و بیماری فتیشیسم گفته می شود.

فتیشیسم که اسم دیگر آن یادگارخواهی هم است، اختلالی است که شخص با وسایل و شی و قسمت هایی از بدن تحریک شده و لذت جنسی را به صورت خود ارضایی تجربه می کنند. قطعا این افراد در زندگی زناشویی خود به مشکل می خورند و یا از آن اجتناب می نمایند.انواع گوناگونی از فتیش وجود دارد که بر همین اساس هم همراه نشانه های متفاوتی بروز می یابد، ولی به صورت کلی آنها از رابطه جنسی به شکل عادی لذت خاصی نبرده و در عوض توجه و متمرکز شدن بر روی پارتنر خود، به اعضای بدن وی مثل دست و پا لباس های او همچون کفش، جوراب، لباس زیر و … تمرکز می کنند و با لمس کردن توسط دهان و یا بوسیدن آن به لذت جنسی می رسند. مبتلایان به این اختلال اغلب یکسری پوزیشن ها را برمی گزینند که از سوی آن اندام و قسمت بدن انتخاب شده، تحقیر گردند، به عنوان مثال در زیر پای پارتنر خود خوابیده و از لمس پای او با دهان و نیز بوییدن لذت برده و به ارگاسم برسد.همانطور که گفته شد انواع مختلفی از آن وجود دارد که در هر صورت در هر نوع از فتیش بهتر است آن را شریک زندگی خود در جریان بگذارید و نسبت به درمان آن اقدام کنید.

تعریف فتیشیسم و آشنایی با دلایل و نشانه های آن

چه زمانی فتیش یک اختلال است و نشانه های آن چیست؟

نوجوانانی که به تازگی به مرحله بلوغ می رسند و تاکنون تجربه رابطه جنسی ندارند، فانتزی ها و رویاهایی جنسی دارند که به اختلال فتیش شباهت دارد و برای یک مدت کوتاه و گذرا عادی است و نگران کننده نیست،اما اگر بیشتر از 6 ماه ادامه پیدا نماید و موجب ایجاد اختلال در روند زندگی وی شود، قطعا مبتلا به بیماری جنسی فتیشیسم شده و نیاز به درمان دارد.یا اگر فردی در رده سنی جوان و بزرگسال دچار این مشکل شد لازم است که نشانه های فتیش را به مدت دستکم 6 ماه زندگی تجربه کرده باشد که اغلب با ناراحتی و اضطراب شریک جنسی وی همراه می باشد.

در واقع تنها زمانی می توان گفت فرد مبتلا به این اختلال شده که گرایش زیادی جهت رابطه جنسی دارد که در آن با وسایل و اندام های غیر جنسی تحریک شده و به ارگاسم می رسد. درخواست ها، رویاها و فانتزی های جنسی شدید، پشت سر هم و غیر عادی بر روی اشیا و اندام های غیر جنسی مثل پا، دست و … دارد و این موضوع موجب مضطرب شدن وی و همسرش و نیز اختلال در فعالیت شخصی، شغلی و اجتماعی وی می شود. آنها معمولا از ناتوان بودن در به لذت جنسی رسیدن با محرک های عادی دچار خجالت و شرم می شوند، یاد به ارگاسم رسیده اما لذت جنسی کمی را تجربه نمایند. برخی از این افراد اشیایی را که از تماشا و لمس آنها احساس لذت زیادی را تجربه می کنند؛ به سرقت می برند و در مجموعه خود جای می دهند.

آشنایی با بیماری فتیشیسم و انواع آن

همچنین ممکن است برخی از فتیش ها مانند فتیش های رفتاری در تعریف های پزشکی و روانشناختی از قلم افتاده باشد. در این نوع فتیش ها فرد به برخی از کارها نیز گرایش جنسی دارند. که شامل فتیش مدفوع، فتیش ادرار و نیز فتیش مرده می گردد.

پس نتیجه می گیریم کسانی که بر روی این اشیا و اندام ها تمرکز ندارند و هیچ یک از نشانه ها و فاکتورهای فتیش را دارا نیستند، و تنها درمواقع گوناگون و متناسب با شرایط با اندام هایی از بدن و یا وسایل بی جان تحریک می شوند اما توسط آن اختلالی در رابطه جنسی خود ایجاد نمی کنند، رابطه جنسی آن ها و ارگاسم به صورت عادی و با اندام های جنسی انجام می شود و فقط گوشه ای از رابطه هستند؛ دچار اختلال فتیش نیستند.

نکته: اشیایی مانند دیلدو و یا ویبراتور از اشیای فتیش محسوب نمی شوند.

تعریف فتیشیسم و آشنایی با دلایل و نشانه های آن

معرفی انواع فتیش و فتیشیسم

فتیشیسم از جمله انواع پارافیلیا (انحرافات جنسی) می باشد که طبق نظر «پارشیالیسم» و یا همان جزئی گرایی فقط وقتی علایم روانشناختی معنی داری و مختل کننده ای را در شخص و زندگی او و همسرش به وجود بیاورد، در دسته انحرافات جنسی قرار گرفته و یک اختلال شناخته می شود. و اما فتیش های مختلفی وجود دارند که بر اساس آن فتیشسم های متفاوت و متنوعی نیز وجود دارد. اما از همه متداول تر فتیش پا یا همان فوت فتیش است که در آن تحریک جنسی توسط پا و کفش صورت می گیرد که اغلب در مردها شایع تر از خانم ها می باشد. هرچند تمایل داشتن در رابطه جنسی به معنای فتیش نبوده و این ثابت شده که پاها به علت دارا بودن سلولها و نورون های زیاد پس از اندام های جنسی بالاترین درصد برانگیختگی را شامل می شوند. در ادامه به معرفی انواع آن می پردازیم.

نشانه ها، دلایل و روش های درمان فتیشیسم

  • فتیش پا و یا همان فوت فتیش و یا همان پودوفیلیا =تحریک و ارگاسم با دیدن با لمس با دهان و بوییدن
  • فتیش مو و یا همان تریکوفیلی = تحریک با شخص با بوییدن، لمس و یا نگاه کردن به موها
  • فتیش چشم و یا همان اوکوفیلیا
  • فتیش زیر بغل و یا همان ماسکالاژینا
  • فتیش پستان یا همان مازوفیلیا
  • فتیش باسن یا همان پیگوفیلیا
  • فتیش بینی یا همان نازوفیلیا = مکیدن بینی
  • فتیش ناف یا همان آلوپنوفیلیا
  • فتیش دست یا همان چیروفیلیا
  • فتیش شکم یا همان آلوپنولاگنیا
  • فتیش ساق و یا ران پا یا همان کروروفیلیا
  • فتیش به مانکن و یا عروسک جنسی یا همان آگلماتوفیلی
  • فتیش به تتو و یا پیرسینگ یا همان استیگماتوفیلی
  • فتیش به گردن
  • فتیش لاستیکی، فتیش به چرم و پلاستیک
  • فتیش به لباس زیر، جوراب، دامن و …
  • فتیش به کفش
  • فتیش به ناخن و دهان
  • فتیش به مدفوع (مدفوع خواهی) یا همان اسکاتوفیلیا و یا کوپروفیلیا =فعالیت های مرتبط با مدفوع
  • فتیش به ادرار یا همان پوروفیلیا فعالیت های مرتبط با ادرار
  • فتیش به خون عادت ماهیانه زنان یا همان منوفیلیا
  • فتیش به عطسه یا همان موکوفیلیا
  • فتیش وسایل غیر عادی مانند پستانک، گوشی معاینه پزشکی و ..
  • فتیش به مرده
  • فتیش به زنان سن بالا
  • فتیش به انجام رابطه جنسی روبروی آینه
  • فتیش بارداری

بیماری فتیشیسم یکی از انحرافات جنسی مشکل ساز

فتیشیسم و فتیش چیست؟

علل ابتلا به بیماری فتیشیسم

بیماری فیتیشیسم از جمله متحیر کننده ترین و پیچیده ترین انحرافات جنسی است که دلیل ثابت و مشخصی برای آن تعیین نشده و در هر شخص متفاوت ظهور می کند، ولی فرضیه هایی هم در مورد علل شکل گیری و دچار شدن به آن وجود دارد.

تعریف فتیش، فتیشیست و فتیشیسم و انواع آن

تجربه های تلخ در دوران کودکی

اغلب انحرافات جنسی به میزان زیادی از مشکلات دوران کودکی نشات می گیرند که فیشیتیسم یکی از آنها است که از تربیت غلط و بازی های نادرست و تنبیه های سخت و یا در برخی مواقع مورد تجاوز گرفتن نشات می گیرد. اغلب کسانی که در دوران کودکی تجربه های جنسی بدی داشته و تحت آزار جنسی بوده و یا اعمال جنسی نادرست سایرین را دیده اند؛ درصد بیشتری به سمت فتیشیسم کشیده می شوند.

پرورش یافتن در فضایی بسته با تربیتی اشتباه

چه بسا محیطی که کودک در آن متولد می شود و در آن پرورش می یابد، شخصیت و باور و افکار و رفتارهای او را شکل می دهند و علاوه بر گرایشات ذهنی و اخلاقی بر روی گرایشات جنسی آنها نیز موثر هستند. به عنوان مثال دخترانی که در خانواده ای با فضای بسته و طرز فکر حرام دانستن رابطه جنسی، زاده و بزرگ می شوند نمی توانند ازدواج و رابطه جنسی مطلوبی داشته باشند، زیرا رابطه جنسی از نظر آنها شرم آور و زشت است. یکی از مواردی که افراد اعم از جنسیت به اختلالات فتیش روی می آورند، همین موضوع است. در واقع وقتی افراد از نظر جسمی و جنسی احساس نیاز به رابطه جنسی دارند اما به دلیل محیط و شرایط موجود نمی توانند آن را کسب نمایند، به سراغ فانتزی های جنسی می روند که فتیشیسم از جمله آنها به شمار می رود.

تعریف فتیش، فتیشیست و فتیشیسم و انواع آن

پایین بودن اعتماد به نفس

افرادی که از اعتماد به نفس پایینی حال به هر دلیلی برخوردار هستند، در تمامی زمینه ها چه شغلی، چه عاطفی و یا حتی جنسی دچار مشکل می شوند. زیرا آنها توانایی های خود را نمی شناسند و خود را لایق داشتن یک رابطه سالم و دلخواه نمی دانند. در واقع ترس از طرد شدن آنها را به سمت انحراف های عاطفی و جنسی سوق می دهد. پس این دسته از افراد به داشتن رابطه جنسی با وسایل و اشیا و لباس های زیر و … اکتفا می کنند و به نوعی خود ارضایی را تجربه می کنند.پیشنهاد این است که جذابیت های خود را بشناسند و با اعتماد به نفس یک رابطه سالم را انتخاب نمایند و در واقع افزایش اعتماد به نفس جنسی را تجربه کنند.

اعتیاد به فیلم پورن و اجرای فانتزی های آن

اعتیاد به فیلم های پورن و حتی اجرای آن در رابطه جنسی با همسر و شریک جنسی یکی از مشکلات زناشویی این روزها به شمار می رود که موجب دلزدگی زناشویی، تنوع طلبی و … می گردد. اما یکی دیگر از آسیب هایی که دیدن این فیلم ها بر روی زندگی افراد چه مجرد و چه متاهل می گذارد، این است که معتادان دیدن فیلم های پورن می خواهند رفتارهای آنها را که بیشتر به فانتزی های جنسی شناخته می شود، را انجام و تکرار کنند و این زمینه را برای ابتلا به فتیشیسم مهیا می سازد. خوب است این افراد بدانند که این فیلم ها مخرب بوده و انجام رفتارهای آن ممکن نیست و باید از دیدن آنها صرفنظر کنند. بعضی از آقایان پس از تجربه طرد شدن به سراغ اشیا می روند.

میل جنسی زیاد

برخی از آقایان و یا حتی خانم ها میل جنسی و نیروی جنسی زیادی دارند که باعث می شود در رابطه جنسی زناشویی خود به ارگاسم نرسیده و رضایت زناشویی نداشته باشند، بنابراین به این اختلالات روی می آورند.

بیماری فتیشیسم یکی از انحرافات جنسی مشکل ساز

درمان بیماری فتیشیسم

به دنبال گرایش داشتن و وابسته شدن به وسایل و اشیا، فرد مبتلا دیگر تمایلی به داشتن یک رابطه جنسی سالم نداشته و از آن لذت نمی برد و این واقعا نگران کننده است. زیرا علاوه بر عدم رضایت همسر و فراهم نمودن بستر طلاق عاطفی و جدایی، خود فرد نیز از لحاظ روحی صدمه دیده و حتی از زندگی عادی رزمره خود لذت نمی برند.در صورتی که نشانه های فتیش را در خود و یا همسرتان مشاهده کردید، حتما هرچه سریع تر به دکتر روانپزشک و یا روانشناس مراجعه نمایید، البته که تفاوت میان روانپزشک و روانشناس موجود است اما شما می توانید مشکل خود را ابتدا با روانشناس و سپس با روانپزشک مطرح نمایید.

و اما نکته دیگر اینکه اگر فتیش های متفاوت را یا فقط یک نوع فتیش را تجربه می کنید و از آن رنج می برید؛ حتما با همسر و شریک جنسی خود آن را مطرح کنید. این صحبت کردن پیش از رابطه جنسی و لازم است به صورت منطقی صورت بگیرد. در واقع اطلاعات کاملی از این مشکل خود در اختیار او قرار دهید و در صورت وجود نداشتن مشکلی خاص و حاد نبودن آن، و اگر پارتنر شما با اجرای آن در حین رابطه جنسی رضایت داد، می توانید آن را نیز در کنار رابطه برقرار نمایید. همچنین اگر همسر شما دچار این مشکل است، خوب است که خیلی زشت و تحقیر کننده با او برخورد نکنید و او را درک کرده و سعی کنید به سخنانش گوش کنید. در صورتی که از وجود این فتیش احساس نارضایتی کردید، می توانید با رضایت او به روانشناس مراجعه نمایید تا از روش های درمانی (روان درمانی) و یا (رفتار درمانی) به طور کوتاه و یا بلند مدت برای وی استفاده شود.

از متداول ترین شیوه های درمانی بیماری فتیشیسم شرطی سازی آن است. اغلب روانشناس متجسم کردن فانتزی جنسی را با یک محرک بد و ناپسند توام می سازد و به این وسیله از رغبت شخص برای انجام آن می کاهد و به مرور از بین می برد. که همراه آن از روان درمانی و دارودرمانی نیز بهره برده می شود. و در روان درمانی نیز در مرحله نخست دلیل دچار شدن و ریشه این بیماری را بررسی و در مورد آن با فرد سخن می گویند تا از نظر روانی و روحی مشکلات گذشته و کودکی او در صورتی که باعث این آسیب شده، از بین برود.

و اما دارو درمانی یکی از روش های مهم در در مان بیماری فتیشیسم است که در صورتی که دلیل آن میل جنسی و قوای جنسی زیاد اشخاص است، هورمون ها را کنترل کرده و داروهای ضد افسردگی و اضطراب تجویز می نمایند. که اغلب این مرحله توسط روانپزشک انجام می شود.

فتیشیسم و فتیش چیست؟

در مطلبی که به پایان رسید شما همراهن عزیز را با بیماری فتیشیسم و انواع آن، تعریف فتیش و فتیشیسم و نیز دلایل و نشانه و حتی درمان ها آشنا کردیم. امیدواریم مطالعه اطلاعات شرح داده شده مورد توجه تان واقع شده باشد. و اگر فردی را در نزدیکی خود می شناسید که به این اختلال دچار است با در دسترس داشتن اطلاعات مفید او را راهنمایی نمایید. زیرا بسیاری از این بیماران خود را بیمار نمی شناسند و از بیان آن شرم دارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر