رژیم امنیتی گسترده در منطقه کورسک برقرار شد

روسیه در تدارک پاسخ سخت

شماره روزنامه: ۶۰۷۸ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۵/۲۳ ...

 از بیانیه گلادکوف مشخص نیست که تاکنون چند نفر از ساکنان روس در بلگورود تخلیه شده‌اند؛ جایی که در ماه‌های اخیر مرتبا مورد هدف موشک‌ها و پهپادهای اوکراینی قرار گرفته است. گزارش‌ها حاکی از آن است که کی‌یف از زمانی که نیروهایش در اوایل 6اوت به کورسک حمله کردند، فعالیت‌های نظامی خود را در نزدیکی مرز خود با بلگورود به‌شدت افزایش داده است. روسیه قول داده است که واکنش شدیدی به بزرگ‌ترین تهاجم اوکراین به روسیه از زمان حمله مسکو به همسایه خود در سال 2022 نشان دهد. آمارها نشان می‌دهد که بیش از 76هزار نفر از منطقه مرزی در کورسک گریخته‌اند.

به گفته وبلاگ‌نویسان جنگ روسی، مسکو که ظاهرا غافلگیر شده بود، اکنون جبهه را در کورسک تثبیت کرده است؛ اگرچه اوکراین تکه‌ای از یک قلمرو برای خود ایجاد کرده است و در آن نبردها در روز دوشنبه ادامه داشت. اوکراین اکنون سکوت قبلی خود را در قبال این حملات شکسته است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین اذعان کرد که اوکراین برای «بازگرداندن عدالت» و تحت فشار قرار دادن نیروهای مسکو حمله به خاک روسیه را آغاز کرده است. روسیه یک رژیم امنیتی گسترده در مناطق کورسک، بریانسک و بلگورود اعمال کرده است. متحد این کشور، بلاروس، اعلام کرد که در حال تقویت تعداد نیروهای خود در مرز خود است و مینسک از اینکه پهپادهای اوکراینی حریم هوایی این کشور را نقض کرده‌اند، شکایت کرده است.

حملات جسورانه اوکراین به قلمرو مستقل روسیه بخشی از تلاش کی‌یف برای نشان دادن به غرب است که همچنان می‌تواند عملیات نظامی بزرگی را انجام دهد و در عین حال تلاش می‌کند تا پیش از مذاکرات احتمالی آتش‌بس به ابزاری برای چانه‌زنی دست یابد. نیروهای روسی که برتری عددی گسترده‌ای دارند و 18درصد از خاک اوکراین را کنترل می‌کنند، امسال در امتداد خط مقدم 1000کیلومتری در شرق اوکراین پیشروی کرده‌اند.

واکنش روسیه چه خواهد بود؟

پس از حملات غیرمنتظره اوکراین به منطقه «کورسک» روسیه، مقامات اوکراینی با توجه به آنچه تحلیلگران نظامی و همچنین مقامات روسی طی چند روز اخیر عنوان کرده‌اند، از پاسخ گسترده‌تر مسکو واهمه دارند و ارتش این کشور خود را آماده «پاسخ سخت» روسیه می‌کند.

به نوشته روزنامه تایمز، ارتش اوکراین که همچنان با کمبود نیرو و مهمات در میدان نبرد دست‌وپنجه نرم می‌کند، هفته گذشته دست به حملات شدیدی علیه منطقه «کورسک» روسیه زد که رعب و وحشت را اکنون در میان خود اوکراینی‌ها برانگیخته است؛ زیرا هر لحظه امکان دارد نیروهای مسلح روسیه دست به اقدامات تلافی‌جویانه‌ای بزنند که بهای سنگینی برای کی‌یف در پی خواهد داشت. روزنامه تایمز به نقل از یک منبع ارشد در حوزه دفاع اوکراین که نامش فاش نشده است، می‌نویسد: «مقامات اوکراینی در حال حاضر خود را آماده پاسخی سخت از سوی روسیه می‌کنند و حتی شاید انتظار حمله به پایتخت از جمله پارلمان و دیگر ساختمان‌های دولتی داشته باشند.» این منبع تاکید می‌کند: «روسیه احساس می‌کند که پاسخی بسیار سخت نیاز خواهد بود؛ پاسخی سنگین تا به جهان توانایی مطلق خود را نشان دهد و بگوید که حمله به کورسک بی‌پاسخ نخواهد ماند.» برخی منابع اوکراینی می‌گویند: «پاسخ روسیه، مشکل بسیار جدی برای دفاع هوایی ما به همراه خواهد داشت؛ اما من معتقدم که قادر به توقف آنها خواهیم بود.»

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزات امور خارجه روسیه روز یکشنبه در واکنش به حملات اوکراین گفت: «حملات موشکی و پهپادی اوکراین به مناطق روسیه در روزهای اخیر با هدف تخریب و نابودی زیرساخت‌های غیرنظامیان انجام شد و علنا ماهیت تروریستی داشت. پاسخ سخت نیروهای مسلح روسیه زیاد طول نخواهد کشید.» یکی از مقامات امنیتی اوکراین بدون افشای نامش با اشاره به اهداف این کشور برای حمله به «کورسک» می‌گوید: «این حمله روحیه ما، ارتش اوکراین و جامعه را بسیار افزایش داده است. هدف این حمله بی‌ثبات‌سازی وضعیت در روسیه بود.» این درحالی است که «آپتی آلودینوف» فرمانده یگان نیروهای ویژه آخمات روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری نووستی عنوان کرد: «وضعیت در منطقه کورسک تا حد امکان توسط نیروهای مسلح روسیه کنترل شده است.

همچنین در حال حاضر ما از تمامی جهات بسیاری فرانسوی، لهستانی و خارجی را شناسایی می‌کنیم. ناتو حملات نیروهای مسلح اوکراین در امتداد کورسک را رهبری می‌کند.» «فرانز-استفان گادی» تحلیلگر نظامی مستقر در وین چند روز پیش در مطلبی عنوان کرد: «ظاهرا این حمله هماهنگ‌ و برنامه‌ریزی شده بود؛ اما سوال اصلی این است که آیا اوکراین می‌تواند حرکت خود را حفظ و موفقیت در خاک روسیه را به دستاوردهای مفیدی بدل کند. ارتش اوکراین نیروهای ذخیره کمی دارد که آنها را بتواند وارد جنگ کند و این کشور همچنان از کمبود تسلیحات و مهمات رنج می‌برد.»

تنش‌ها در مرز بلاروس

وزارت دفاع بلاروس با انتشار تصاویری از لاشه‌ پهپادهای اوکراینی سرنگون‌شده در حریم هوایی این کشور از کشف حجم زیادی از قطعات الکترونیکی متعلق به اعضای ائتلاف ناتو در این پهپادها خبر داد. در ویدئویی که وزارت دفاع بلاروس در کانال خود در پیام‌رسان تلگرام منتشر کرد، ظاهرا بال و بدنه تکه‌تکه شده و سوخته یکی از این پهپادها که در داخل یک جنگل سرنگون و پراکنده‌شده نشان داده می‌شود. وزارت دفاع بلاروس اشاره‌ای به اینکه پهپادهای رهگیری‌شده از چه نوعی بوده‌اند، نکرد. آلکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس روز شنبه از رهگیری پهپادهای جنگی اوکراین در حریم هوایی خود خبر داد. این در حالی است که برخی از آنها نیز توسط نیروهای روسیه در حریم هوایی مسکو منهدم شدند.

تعدادی از این موج پهپادهای اوکراینی که در ضمن عبور از حریم هوایی بلاروس برای حمله به خاک روسیه نفوذ کرده بودند بعدا در نزدیکی شهر «یاروسلاول» سرنگون شدند. خبرگزاری بلتای بلاروس گزارش کرد بررسی لاشه این پهپادهای اوکراینی که در حریم هوایی بلاروس سرنگون شدند، نشان می‌دهد که آنها مملو از قطعات و تجهیزات الکترونیک مختلف متعلق به اعضای ناتو از جمله یک آنتن فعال ساخت آمریکا و یک سامانه ناوبری بلژیکی بوده‌اند. در گزارش این خبرگزاری تصریح شده است: «به نظر می‌رسد پهپادهای سرنگون‌شده طی همکاری اوکراین با مهندسان ناتو مونتاژ و ساخته شده‌اند.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر