فردی که از امام زمان پرسید، شما چه زمانی ظهور می‌کنید؟

یکی از بازرگانان اصفهانی که مورد اعتماد جمعی از دانشمندان بوده است، در عالم رؤیا به محضر امام زمان علیه السلام مشرف می شود و از ایشان می پرسد: «فرج شما کی خواهد رسید؟» ایشان فرمودند: «نزدیک است، به شیعیان ما بگوئید که دعای ندبه را روزهای جمعه بخوانند.»

فردی که از امام زمان پرسید، شما چه زمانی ظهور می‌کنید؟

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، دعای ندبه به دلیل اینکه مشتمل بر استغاثه و اظهار تأسف از غیبت امام زمان و محرومیت از دیدار ایشان برای شیعیانِ منتظر است و خواننده ی دعای ندبه با اظهار ناراحتی و حزن از فراق آن حضرت، طلب استمداد از محضر امام زمان عجل الله می نماید، به این نام شهرت یافته است.

معنای لغوی ندبه نوحه گفتن و زاری کردن، در معنای اصطلاحی آن لحاظ شده است. به این بیان که متکلم با توجه دادن ندای خود به شخصی که مصیبت بزرگ به او رسیده یا موضع درد و ناراحتی و یا سبب آن، در واقع نوعی نوحه سرایی و زاری کرده است. در این جا، محرومیت از دیدار امام زمان علیه السلام، مصیبتی بزرگ است که به خاطر آن، ندبه سر می دهیم.

فضائل و برکات دعای ندبه

بذل محبت امام زمان(عج)

دعای ندبه از آثار و برکات فراوانی برخوردار است. آثاری که هم سلامت روح و روانِ شخص خواننده ی دعا را در پی خواهد داشت و هم برای جلب توجه حضرت مهدی علیه السلام و سلامتیِ ایشان آثار مثبتی بر جای خواهد گذاشت. یکی از این آثار و برکات، بذل محبت حضرت حجه بن الحسن نسبت به ما شیعیان و منتظران است. خواندن این دعا، با توجه به عبارات استغاثه گونه ی آن، باعث افزایش و عمیق تر شدنِ ارتباط قلبی و روحی ما با ایشان می شود و علاوه بر همه ی اینها، دعا برای فرج و سلامتی آن امامِ غایب از نظر، به رفع بلایا و مخاطراتِ مردم منجر خواهد شد.

گشایش و نزول برکات در زندگی

خواندن دعای ندبه، ریسمان تمسک منتظران ظهور است زیرا یاد امام زمان را در دل های شیفتگان زنده نگه می دارد. هرکس به نیت ظهور و فرج آن حضرت، این دعا را بخواند، شاهد بروز گشایش ها و نزول برکات در زندگی خواهد بود.

تجدید عهد و میثاق با بقیه الله

همچنین از سایر برکات دعای ندبه در زمان غیبت حضرت ولی عصرعجل‌الله، می توان به برکاتی همچون تجدید عهد و میثاق باایشان اشاره کرد. در ضمن با خواندن این دعا، عرض ادب و ارادت می نماییم به محضر تمامی اولیای الهی. زیرا در سیر متنی این دعا، اولیای خدا را از زمانی که برای انجام رسالت به روی زمین آمده اند تا زمان ولایت و امامت حضرت مهدیعجل‌الله به صورت تاریخی برمی شمرد. گفته شده که دعای ندبه دعایی بسیار جامع و کامل و بیانگر تاریخ انبیاء و اوصیا و اولیای بزرگ الهی بر روی زمین است. این تاریخِ مکتوب از حضرت آدم علیه السلام شروع شده و تا عصر آخرین ولی و حجت الهی حضرت قائم عجل الله ادامه می یابد.

حضور خود امام زمان

صدرالاسلام همدانی در کتاب خود، تکالیف الآنام درباره فضیلت دعای ندبه گفته است: هرگاه این دعا، در جایی با اخلاص و حضور قلب و نیز توجه به مضامین عالی آن و با معرفت کامل خوانده شود، نه تنها باعث عنایت و توجه خاص امام زمان عجل الله تعالی فرجه به آن مکان می شود بلکه باعث حضور حضرت در محل قرائت آن دعا هم می گردد. همانگونه که بسیاری از اولیا و عارفان، به وسیله خواندن دعای ندبه با حضرت مهدی(ع) ملاقات داشته اند.

چنانچه یکی از بازرگانان اصفهانی که مورد اعتماد جمعی از دانشمندان بوده است، در عالم رؤیا به محضر امام زمان علیه السلام مشرف می شود و از ایشان می پرسد: «فرج شما کی خواهد رسید؟» ایشان فرمودند: «نزدیک است، به شیعیان ما بگوئید که دعای ندبه را روزهای جمعه بخوانند.»

زمان خواندن

خواندن دعای ندبه برطبق مکتوب سید ابن طاووس علیه الرحمه، در کتاب اقبال الاعمال در موعد چهار عید شریف توصیه شده است. این اعیاد شامل اعیاد فطر، قربان، غدیر و روزهای جمعه است.

مکان مناسب برای خواندن دعای ندبه

بر اساس روایات رسیده، مکان خاصی برای خواندن دعای ندبه، لحاظ نشده است. اما طبق آموزه ها و تعالیم و سیره بزرگان دین که جمعی خواندن ادعیه را به استجابت نزدیک‌تر دانسته‌اند، شیوه‌ای وجود دارد. همزمان با فرارسیدن روز جمعه، مراسم قرائت دعای ندبه در اماکن متبرکه، مساجد و هیأت‌های مذهبی به صورت جمعی برگزار می‌شود.

خانه‌ی سیدها، محلی برای مجلس دعای ندبه

در این میان، فیوضات و برکات بسیاری هم شامل برپاکنندگان مراسم دعای ندبه که مداومت و اخلاص در این امر داشته اند، شده است. از آن جمله خانه  سیدها در یکی از محلات جنوب شهر تهران است. این خانه از سالیان دور، میزبان عاشقان دلسوخته اباعبدالله الحسین(ع) و منتظران ظهور حضرت مهدی عجل الله است. این خانه متعلق به مرحوم آقا میر محمد باقر خرازی و فرزندانش است.

درباره خانه سیدها که بیش از صد سال است با روضه و دعا و ندبه از مهمانان سید الشهدا و منتظران یوسف زهرا پذیرایی می‌کند، حدیث بسیار است. وقتی خبر برگزاری مجلس دعای ندبه در سحرگاهان جمعه در این خانه دهان به دهان گشت، نورامیدی در دلهای منتظران حضرت مهدی روشن شد و خانه سیدها، مقصدِ صبح های جمعه ی هر هفته ی آن‌ها شد. یکی از اعضای این خانه می گوید: «آن روزها به ‌ندرت مجالسی تحت عنوان دعای ندبه برگزار می‌شد. به همین دلیل هم، مجلس دعای ندبه ی خانه سیدها خیلی زود در میان خانواده‌های مؤمن تهرانی معروف شد.
/ منبع: ستاد اقامه نماز

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر