حجت‌الاسلام رفیعی:

تسبیح خداوند زیربنای اعتقادات و عصاره مکتب انبیاء است

گروه حوزه‌های علمیه: به گفته عضو هیئت علمی جامعه المصطفی، تسبیح عصاره مکتب انبیاء و زیربنای همه اعتقادات فکری ما است، زیرا سبحان الله یعنی خداوند پاک و منزه است از هر آنچه که از بدی و محدودیت و ضعف در ذهن انسان خطور می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در یازدهمین روز ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اهمیت قرائت سوره مبارکه حدید، اظهار کرد: در روایت آمده است، اگر کسی این سوره را بخواند، آیه‌ای در آن وجود دارد که از هزار آیه برتر است و البته مفسران در آن آیه اختلاف نظر دارند و برخی آیه 29 را عنوان کرده‌اند.

وی با اشاره به واژه تسبیح در ابتدای اولین آیه سوره حدید تصریح کرد: تسبیح آنقدر مهم است که خدا به پیامبر می‌فرماید هر صبح و شام و در همه لحظه‌ها تسبیح خدا را بگو و در روایت داریم که بعد از هر جلسه اگر کسی ذکر «سبحانک اللهم و بحمدک اللهم اغفرلی انک انت التواب الرحیم» را بگوید کفاره گناهان ناخواسته آن جلسه محسوب می‌شود.

رفیعی در باب اهمیت تسبیح افزود: تسبح در تمامی نمازها در رکوع و سجود و تسبیحات اربعه و ... خواندن آن واجب است و جالب اینکه ابتدا تسبیح، بعد تحمید، سپس تحلیل و تکبیر بیان شده است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی گفت: در زمینه اهمیت تسبیح باز هم باید گفت که قرآن معراج پیامبر را با «سبحان الذی اسری» بیان کرده و در جای دیگری هم در داستان حضرت یونس(ع) می‌فرماید اگر ایشان ذکر «لا اله الا انت سبحانک» را نخوانده بود، تا قیامت در شکم ماهی می‌ماند.

رفیعی ادامه داد: حمد و توکل در قرآن بسیار مورد سفارش است اما به اندازه تسبیح نیست؛ شیطان وقتی سراغ عیسی(ع) آمد تا او را بفریبد از همه طرف ایشان وارد شد و دست از سر او برنمی‌داشت تا اینکه ایشان ذکر سبحان الله را گفت.

وی افزود: تسبیح عصاره مکتب انبیاء و زیزبنای همه اعتقادات فکری ما است زیرا سبحان الله یعنی خداوند پاک و منزه است از هر آنچه که از بدی و محدودیت و ضعف در ذهن انسان خطور می‌کند.

رفیعی با بیان اینکه ما همه خدا را قبول داریم اما در برخی موارد بدگمان هستیم تصریح کرد: برخی می‌گویند چرا فلان بلا بر سر من یا فلان آدم آمد؛ چرا برخی پولدار می‌شوند و من فقیرم و از این دست مسایل که آن را عاملی برای بدگمانی به خدا قرار می‌دهیم اما در این مواقع و هر وقت ذهنمان درگیر این مسایل شد باید سبحان الله بگوییم.

وی با اشاره به اعتقادات مسیحیان و یهودیان که گروه اول شرک برای خدا قائل‌اند و گروه دوم محدودیت، عنوان کرد: همه این‌ها از ذات پاک خدا دور است زیرا یهودیان می‌گفتند که خدا ما را آفریده و رها کرده است که قرآن با آن به شدت مخالف است.

وی با بیان اینکه شیطان هم خدا را قبول دارد، گفت: مشکل او با خدا در عدم تسبیح و اطاعت و تسلیم بود.

وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به تفسر اولین آیه سوره حدید و معنای تسبیح همه موجودات تاکید کرد: سه مفهوم برای تسبیح موجودات در نظر گرفته‌اند؛ یکی به معنای نظم موجودات عالم، دوم به معنای تسلیم و سوم به معنای نطق که در روایات هم بر آن تاکید شده است.

وی با بیان اینکه نظر سوم مورد تایید علامه طباطبایی و ملاصدرا است، گفت: در روایات بیان شده که حجرالاسود به شهادت امام گواهی داده و یا درخت به اذن خدا با موسی(ع) سخن گفته ولی ما این نطق آب و خاک را درک نمی‌کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان