بازتاب وسیع سفر رییس جمهوری اسلامی ایران در رسانه های عراق

سفر دکتر «مسعود پزشکیان» رییس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه به طور گسترده ای در رسانه های دیداری، شنیداری، نوشتاری و اینترنتی عراق بازتاب داشته است.

بازتاب وسیع سفر رییس جمهوری اسلامی ایران در رسانه های عراق

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا، در حالی که رسانه تلویزیونی و ماهواره ای عراق همچنان لحظه به لحظه روند سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به عراق را دنبال می کنند، روزنامه های این کشور نیز امروز پنجشنبه به طور وسیعی، دستاوردهای اولین روز سفر را بازتاب داده اند.

تیتر اول اغلب این روزنامه ها متعلق به روز اول رایزنی های دکتر پزشکیان با دولتمردان عراق است که منجر به امضای 14 سند همکاری در حوزه های مختلف اقتصادی، تجاری، فرهنگی و اجتماعی شده است و معمولا به تصاویری از دیدارهای رییس جمهوری اسلامی ایران با رهبران عراق مزین شده است.

برخی از این روزنامه ها نیز مواضع اتخاذ شده رییس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر عراق را در قبال قضایای منطقه و جهان به ویژه ضرورت توقف نسل کشی جاری علیه مردم مظلوم غزه اهتمام ورزیده و آن را برجسته کرده اند.

در سطح رسانه های الکترونیک نیز مقالات و یادداشت های صاحب نظران عراقی به طور برجسته ای نمود دارد که هر یک از زوایه ای نخستین سفر خارجی پزشکیان به عراق را بعد از تصدی پست ریاست جمهوری در ایران اسلامی واکاوای کرده اند.

بازتاب وسیع  سفر رییس جمهوری اسلامی ایران در رسانه های عراق

در این راستا «الصباح» پرتیراژترین نشریه عراق در صفحه اول خود با انتشار عکسی از چهره های خندان رییس جمهوری اسلامی ایران و محمد شیاع السودانیف نخست وزیر عراق در حال دست دادن به همدیگر نوشته است که 14 سند همکاری جدید بین بغداد و تهران به امضا رسید.

این روزنامه همچنین از قول السودانی خطاب به دکتر مسعود پزشکیان آورده است: «همسایگی تاریخی می تواند در عالی ترین سطوح مناسبات، به منصه ظهور برسد.»

این روزنامه همچنین یکی از صفحات داخلی خود را به طور تمام و کمال به نخستین روز سفر دکتر پزشکیان به بغداد و دیدار با مقامات عراقی از جمله «عبداللطیف رشید» رییس جمهور، «فائق زیدان» رییس دستگاه قضایی عراق و تصاویری از مراسم امضای سندهای همکاری بین دو کشور در حضور رییس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر عراق اختصاص داده و در تیتر درشتی برای این صفحه نوشته است: «عراق و ایران به سوی شراکت راهبردی».

این روزنامه از قول رییس جمهوری اسلامی ایران آورده است: «خواهان عراقی قوی، باثبات و امن هستیم که روح برادری و آرامش بر آن حاکم است».

روزنامه «المدی» که از سوی بزرگترین موسسه های فرهنگی - رسانه ای عراق منتشر می شود، نیمی از صفحه اول خود را به سفر دکتر پزشکیان به عراق اختصاص داده و نوشته است که محمد الشیاع السودانی و دکتر مسعود پزشکیان 14 سند همکاری را در بغداد امضا کردند.

این روزنامه همزمان به حمله کاتیوشایی که چند ساعت قبل از ورود پزشکیان یکی از مقرهای نیروهای آمریکایی را در حومه فرودگاه بین المللی بغداد هدف قرار داد اختصاص داده و نوشته است که ساعاتی قبل از ورود دکتر پزشکیان به بغداد راکت هایی به یکی از پایگاه های نظامی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد اصابت کرد، خبری که پیام های متناقضی از علل شلیک این راکت ها و زمانبندی آن داشت.

روزنامه «الزمان» یکی دیگر از نشریات پر شمارگان عراق با اشاره به امضای 14 سندهمکاری بین بغداد و تهران در حوزه های مختلف به طور ویژه به مواضع رییس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر عراق در قبال نسل کشی فلسطینیان در غزه اهتمام ورزیده است.

این روزنامه با اختصاص نیمی از صفحه خود به سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به عراق و انتشار عکسی از کنفرانس خبری دکتر پزشکیان و السودانی نوشته است که السودانی خاطر نشان ساخت که ایران و عراق بار دیگر بر ضرورت توقف نسل کشی در حق فلسطینیان تاکید دارند و از جامعه جهانی می خواهند که در این خصوص به مسوولیت های خود عمل کند.

روزنامه «المراقب العراقی» نیز با اهتمام به مواضع روسای دو کشور ایران و عراق در قبال قضیه فلسطین و نسل کشی در غزه به دست رژیم صهیونیستی نوشته است که قضیه فلسطین در سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به عراق حضور داشت.

این نشریه دو نیمه صفحه دوم و سوم خود را به سفر دکتر پزشکیان به عراق اختصاص داده و افزوده است که «پزشکیان و السودانی بر ضرورت توقف جنگ در غزه و پایان بخشیدن به جنایات های رژیم صهیونیستی اتفاق نظر دارند.»

این نشریه در صفحه سوم خود نیز نوشته است که سند های همکاری اقتصادی افق های همکاری مشترک را بین بغداد و تهران باز می کند.

این روزنامه عراقی همچنین به پیام تشکر مقام معظم رهبری از میهمان نوازی مواکب و دولت و ملت عراق در زیارت اربعین حسینی اهتمام ورزیده و از قول رهبری در این پیام آورده است: «ای مردم عراق با رفتار و کردار، کرم اسلامی و حسن پذیرایی عربی را نشان دادید.»

بسیاری از تحلیلگران عراقی نیز طی دیروز و امروز پنجشنبه همچنان به عنوان میهمان در برنامه های ویژه ای که شبکه های تلویزیونی مختلف برگزار می کنند، حضور یافته و ابعاد سفر رییس جمهوری اسلامی ایران را تحلیل و تفسیر می کنند که برآیند همه این تحلیل ها گویای آن است که مناسبات خوب بین ایران وعراق به نفع دو کشور و عموم منطقه است.

سایت الکترونیک «الواح طینیه» که عموما انعکاس دهنده یادداشت ها و مقالات صاحب نظر و کارشناسان برجسته عراق در قضایای مختلف است برای دومین روز متوالی نیز تعداد قابل توجهی از این مقالات و یادداشت ها به سفر پزشکیان به عراق اختصاص یافته است.

«محمد صادق حسینی» یکی از تحلیلگران نزدیک به محور مقاومت که به طور مرتب یادداشت ها و مقالاتش در این سایت منتشر می شود با اشاره به حمله مشکوک راکتی به مقر نیروهای آمریکایی در ساعاتی قبل از ورود پزشکیان به بغداد نوشته است که «تروریست های بین المللی می کوشند در سفر پزشکیان به عراق اختلال ایجاد کنند.»

از دیگر مقالات و یادداشت مهم در این سایت، مقاله «کندی الزهیری» با عنوان «مسعود پزشکیان در بغداد، پیام ها و اهداف»، و مقاله «محمود الهاشمی» رییس مرکز اتحاد برای مطالعات راهبردی با عنوان های «اینها مهمترین اهداف سفر دکتر پزشکیان به عراق است» و یادداشت «علی السرای» با عنوان «بغداد از پزشکیان استقبال می کند» است.

«جواد الهنداوی» دیپلمات سابق عراقی و رییس مرکز عربی اروپایی برای سیاستگذاری ها نیز در یادداشتی با اشاره به تقارن سفر دکتر مسعود پزشکیان با حادثه 11 سپتامبر که سالروز هدف قرار گرفتن برج های دوقلو در آمریکا است نوشته است: «نمی داند این تقارن تقدیر الهی بوده یا تقدیر سیاسی اما حداقل می توان گفت که بخت چنین رقم خورد تا این سفر در این تاریخ اتفاق بیفتد.»

با توجه به اینکه دومین روز سفر رییس جمهور اسلامی ایران امروز با سفر به اقلیم کردستان رقم خورده ، اینک رسانه های کردزبان عراق به طور گسترده ای به سفر دکتر مسعود پزشکیان اهتمام ورزیده اند و مراسم استقبال از رییس جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه اربیل به طور مستقیم از رسانه ها منتشر شد.

انتظار می رود سفر پزشکیان و مواضعی که در اربیل و سلیمانیه اتخاذ می کند، مورد توجه رسانه ها نیز قرار گیرد.

 دکتر مسعود پزشکیان در نخستین ساعات صبح روز چهارشنبه 21 شهریور 1403 در راس هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی کشورمان وارد فرودگاه بین‌المللی بغداد شد و مورد استقبال رسمی نخست وزیر عراق قرار گرفت.

وی سپس با حضور در محل یادمان فرماندهان شهید مقاومت شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، نسبت به مقام شامخ این شهدا ادای احترام کرد.

پزشکیان در دیدارهای جداگانه با رئیس‌جمهور ، نخست وزیر، رییس شورای عالی قضایی، سران چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه عراق و معاون اول رئیس مجلس عراق گفت‌وگو کرد.

وی همچنین پس از دیدار و گفت و گو با مقامات اقلیم کردستان عراق، جهت زیارت حرم امیرالمؤمنین و امام حسین سلام الله علیهما به شهرهای نجف و کربلا خواهد رفت.

رئیس‌جمهور از برخی پروژه‌های شرکت‌های ایرانی در بصره نیز بازدید خواهد کرد.

310310

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان