وقتی مردم و دادگاه‌ها برعکس روایت دین عمل می‌کنند

حجت الاسلام شیخ انصاریان با اشاره به اهمیت پذیرش توبه حُر بن یزید گفت: متأسفانه امروز بسیاری از مردم و دادگاه‌ها برعکس روایت دین عمل می‌کنند و توبه کنندگان را دوست ندارند.

وقتی مردم و دادگاه‌ها برعکس روایت دین عمل می‌کنند

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان استاد حوزه علمیه اظهار داشت: علامه مجلسی نزدیک به چهارصد سال پیش در اصفهان زندگی می‌کرد، ایشان از سوی پروردگار توفیق پیدا کرد 70 جلد کتاب بسیار مفید بنویسند. این کتاب‌ها تا کنون باقی مانده و دانشمندانی که گرایش شدیدی به دانش الهی اهل بیت (ع) دارند از این کتاب‌ها استفاده می‌کنند. بعضی از این 70 جلد کتاب به چند جلد می‌رسد که شاهکار همه این کتاب‌ها بحارالانوار است که همین کتاب با چاپ کنونی به 110 جلد می‌رسد که غریب به 50 هزار صفحه می‌شود. همه این کتاب‌ها دریایی از دانش و کشف مشکلات علمی روایات به شمار می‌رود.

کتاب های علامه مجلسی یادگارهای عظیم شیعه

به نقل از خبرگزاری مهر، وی افزود: کتاب دیگری نیز علامه دارد که علمی تر از بحارالانوار است همه کتاب‌های ایشان یادگارهای عظیم فرهنگ شیعه هستند. روایتی که امروز بیان می‌کنم از روایاتی است که این مرد الهی در جلد ششم بحار از وجود مقدس امام صادق (ع) به نقل از پیامبر (ص) مطرح می‌کند. یکی از مأموریت‌های امامان معصوم (ع) نقل روایت از پیامبر (ص) و امام علی (ع) و دیگر انبیا بوده است اگر اهل بیت (ع) این روایات را از پیامبر و دیگر معصومین بیان نمی‌کردند یک سرمایه عظیمی از بین رفته بود. این روایتی که امام صادق (ع) می‌فرمایند یک روایت فوق العاده اخلاقی و خانوادگی و اجتماعی است و ای کاش این روایت به گوش همه مردم می‌رسید و به آن عمل می‌کردند و پرونده خود را نزد پروردگار یک پرونده قابل قبول قرار می‌دادند.

انصاریان بیان داشت: پیامبر (ص) در این روایت می‌فرمایند چهار حقیقت است که عمل به آن بر عده امت من لازم است یکی از این چهار حقیقت این است مبنی بر اینکه فرد توبه کننده را دوست داشته باشند، به او احترام بگذارند، تحقیرش نکنند، گناهش را به رخش نکشند، حقوق آن را قطع نکنند، به خانواده این گناهکار توبه کننده سخت نگیرند و از اشتباهش چشم‌پوشی کنند؛ متأسفانه امروز بسیاری از مردم و دادگاه‌ها برعکس این روایت عمل می‌کنند. انسان باید عاشق توبه کنندگان باشد چرا که بر مبنای سوره بقره این خصوصیت پروردگار است.

صفت های عامل دوزخی شدن

این استاد حوزه علمیه اظهار داشت: سلامت فرد و خانواده در عمل کردن به دستور پیامبر (ص) است تا خود را به اخلاق الهی زینت دهند. انسان قادر است و توانایی دارد تا خود را به اخلاق الهی آراسته کند. چنانچه کسی متخلق به اخلاق الهی نشود به ناچار مجبور است خود را شبیه اخلاق ابلیس و شیاطین غرب و شرق کند. گاهی تنها یکی از رذائل اخلاقی می‌تواند آدمی را دوزخی کند برای مثال اگر تنها یک صفت حرص، حسد و یا بد بینی در وجود انسان ظهور کند می‌تواند او را دوزخی کند. کسی که مال حلال در می‌آورد اما به سبب بخلی که دارد از مال حلال خود انفاق نمی‌کند و از فقیر دستگیری نمی‌کند قطعاً این بخل‌ورزی نتیجه‌اش دوزخ می‌شود. ضرر این بخل‌ورزی در قیامت آن است که به وزن همه ثروتش گردنبندی آتشین به گردنش آویخته می‌شود که نمی‌تواند آن را از گردن در بیاورد.

وی با بیان اینکه جهنمیان تا ابد در دوزخ زنده هستند گفت: امام علی (ع) می‌فرمایند کل آسمان‌ها که در آن میلیون‌ها ستاره و سیاره وجود دارد یک لحظه هم نمی‌تواند در برابر آتش دوزخ دوام بیاورد و از هم پاشیده می‌شود؛ حال تصور کنید انسان چگونه می‌تواند در برابر این آتش مقاومت کند. انسان اگر متخلق به اخلاق الهی شود نورانی می‌شود. پروردگار می‌فرماید ای حبیب من در روز قیامت با چشمان خود می‌بینی که مؤمنان با نوری که در دنیا کسب کردند در همین نور که پیشاپیش آنان قرار دارد در حال حرکت هستند و این ندا را می‌شنوند که گفته می‌شود وارد بهشت شوید.

انصاریان در پایان گفت: چند حق بر عهده امت رسول الله (ص) است که نخستین آن همان است که به گناهکار توبه کننده محبت شود، حر بن یزید زمانی که توبه کرد و به سوی امام برگشت حضرت او را انسانی سربلند خواند و فرمود هرگز سر خودت را پایین نگیر؛ بر این اساس ما باید بر مبنای سیره اهل بیت (ع) عمل کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان