چگونه صبر و استقامت را در خودمان تقویت کنیم؟

صبر و استقامت یک یافته مجزا نیست بلکه نتیجه بندگی است. کسی که به خداوند معرفت داشته باشد و به این باور رسیده باشد که کمبودها و بلاهای این دنیا و مصائب گوناگونش، تنها وسیله ای هستند برای پرستش بیشتر خداوند، دیگر از رسیدن بلاها و وجود کمبودها ناله نمی کند

صبر و استقامت یک یافته مجزا نیست بلکه نتیجه بندگی است. کسی که به خداوند معرفت داشته باشد و به این باور رسیده باشد که کمبودها و بلاهای این دنیا و مصائب گوناگونش، تنها وسیله ای هستند برای پرستش بیشتر خداوند، دیگر از رسیدن بلاها و وجود کمبودها ناله نمی کند.
تمام صفات خوب انسانی مثل رئوف بودن، بخشنده بودن، کریم بودن، بخشش، جود و سخاوت، بزرگواری، شجاعت، صبر و استقامت، مقاومت، بردبار بودن، تحمل زیاد، سعه صدر و... . همه از صفات خداوند سرچشمه می گیرد( انا الله) ما همه از خدائیم( و انا الیه راجعون) و به سوی او باز می گردیم. خداوند تعالی رحمان و رحیم است یعنی بخشندگی عام دارد و بخشندگی خاص. با تمام بندگانش چه بد و چه خوب یک نوع مهر و محبت عام دارد و فرقی بین آن ها نمی گذارد. استفاده از منابع طبیعی، استفاده از مزرعه دنیا، فرصت های زندگی، ستار العیوب بودن ( پوشیدن گناهان) که گاهی اوقات حتی نزدیک ترین افراد از این موارد اطلاعی ندارند که یکی از نامهای روز قیامت روزی است که اسرار فاش می شود پس تا روز قیامت خیلی ها نمی دانند. و یک نوع بخشندگی خاص هم که شامل بندگان خاص و ویژه خودش می باشد، کسی که نیمه شب بپا می خیزد و از گرمای پرلذت بستر جدا می شود، وضو می سازد و در آستان رب خود می ایستد و خود را به او وصل می کند خوب به مقام محمود(ستایش شده) می رسد. موقعی که جنگی اتفاق می افتد او خانه و کاشانه و محبت همسر و فرزند و دیگر عزیزان را به زمین می گذارد و تمامی آن سرزمین ناموس او می شوند، به مقام مجاهد می رسد و کسی که برای خودسازی ماه مبارک رمضان را روزه می گیرد و تشنگی و گرسنگی را بر خود واجب می کند خوب به مقام صائم در راه خدا می رسد. اگر ما می بینیم که یوسف پیامبر در پی کنترل خودش با وجود اغواهای مکرر و متعدد یک زن زیبا به خدا پناه می برد و تهمت را به جان می خرد و سیاه چال زندان را بر گناه ترجیح می دهد. خداوند علم تعبیر خواب به او ارزانی می دارد پس هیچ چیز نیست که در این دنیا بی دلیل واقع شود. پس صبر و استقامت کسی که در راه کمال خود و بندگی خداوند در همه موارد از گناه چشم پوشید، از حرام چشم پوشید، دهان را بر بازگو کردن خیلی حرفها بست، گوش را برای شنیدن خیلی سخن ها بست و دست و پای خودش را کنترل کرد و دانست که این صبر و تحمل از نعمت هایی است که خدا به همه نمی دهد مگر کسانی که لیاقت آن را داشته باشند که الله مع الصابرین که یکی از کسانی که خداوند همیشه با اوست و هوای او را دارد صابران هستند. اگر ما ارزش صبر و استقامت را دریابیم بعد می توانیم او را زیبا و دوست داشتنی بیابیم و بهتر از این لذت چه می تواند باشد که خدا با صابران است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان