اهمیت حمله موشکی حوثی‌ها به اسرائیل/ تست موشکی محور مقاومت موفق بود؟

اصابت موفقیت آمیز یک موشک هایپرسونیک یمنی به اسرائیل، بیش از هر زمانی گمانه زنی ها از نزدیک بودن حمله ایران به اسرائیل در پاسخ به ترور اسماعیل هنیه را مطرح کرده است. این حمله یمنی ها چه دستاوردی برای ایران خواهد داشت؟ خبرآنلاین گزارش می دهد.

اهمیت حمله موشکی حوثی‌ها به اسرائیل/ تست موشکی محور مقاومت موفق بود؟

رسول سلیمی: سخنگوی نظامی انصارالله اعلام کرد که از یک موشک بالستیک جدید فراصوت در «عملیات نظامی منحصر به فرد» که هدف آن تل آویو بوده، استفاده کرده است. علیرغم سامانه‌های پیشرفته پدافندی اسرائیل، اما این موشک تا زمانی که بر فراز حریم هوایی اسرائیل وارد نشده بود، رهگیری نشد. چه آنکه این موشک توانست در طول مسیر خود از سامانه های پدافندی امریکا و انگلیس در طول دریای سرخ نیز عبور کند تا به هدف برخورد نماید.

این موشک بنا به گفته رسانه های عبری، با طی کردن مسافتی بیش از 2000 کیلومتر، آسمان یمن، عربستان سعودی و اردن و رژیم اسرائیل را در 15 دقیقه طی کرده است.

ارتش اسرائیل  گفته: «تحقیقات اولیه نشان می دهد که موشک به احتمال زیاد در هوا تکه تکه شده است.» آژیرها در ساعت 6:32 صبح در اسرائیل به صدا درآمدند، به این معنی که زمان پرواز موشک از سوی حوثی ها نسبتا دقیق طراحی شده است. کارشناسان می گویند موشک با سرعت تقریبا 177 کیلومتر در دقیقه حرکت کرد. سرعت مافوق صوت به عنوان بالاتر از 5 ماخ یا بیش از پنج برابر سرعت صوت تعریف می شود. این بیش از 102 کیلومتر در دقیقه است.

چه آنکه به گفته حوثی ها، موشک پرتاب شده مافوق صوت بوده و با سرعتی پنج برابر یا بیشتر سرعت صوت حرکت می کرده که این موضوع نشان دهنده یک تغییر اساسی در توازن قدرت های خاورمیانه است. ناظران سیاسی می گویند این نشان دهنده یک شکست اطلاعاتی قابل توجه از سوی ارتش اسرائیل و تشکیلات امنیتی ائتلاف غرب خواهد بود و می تواند سرنوشت جنگ غزه را نیز تغییر دهد.

اهمیت حمله موشکی حوثی‌ها به اسرائیل/ تست موشکی محور مقاومت موفق بود؟
سامانه پدافند موشکی اسرائیل

موضوع از آنجا از نظر کارشناسان نظامی اهمیت دارد که اطلاع دیرهنگام از ورود موشک از یمن، یکی از مزایای اصلی سامانه پدافند چندلایه نیروی هوایی را که به فرصت های رهگیری چندگانه متکی است را کاهش و حتی تضعیف کرده است. چرا که پس از شناسایی زودهنگام، یک رهگیر پیکان 3 به سمت موشک پرتاب می شود که می تواند آن را در ارتفاع بالا در حالی که هنوز در فضا است، رهگیری کند. اگر این رهگیری با شکست مواجه شود، یک رهگیر پیکان 3 یا پیکان 2 دیگر که برای رهگیری دوربرد نیز طراحی شده است، می تواند مستقر شود.

تا آنجا که مشخص است، تلاش برای رهگیری موشک از یمن با استفاده از موشک پیکان با شکست مواجه شده است. به گفته منابع خبری اسرائیل، یک رهگیر گنبد آهنین نیز که برای موشک های کوتاه برد طراحی شده بود نیز پرتاب شده، اما این تلاش به طور کامل موفقیت آمیز نبود. به طور جزئی، نیروی هوایی اسرائیل در حال بررسی این است که آیا موشک شلیک شده تا حدی رهگیری شده یا پس از ورود به فضای جو، متلاشی شده است.

این در حالی است که یحیی سریع گفته که موشک جدید با طی مسافت 2040 کیلومتر در عرض 11 دقیقه با اسرائیل رسیده و قاعدتا از آسمان یمن، عربستان سعودی و اردن عبور کرده است. برد این موشک حدود 2 هزار کیلومتر است که برای پوشش مسافت یمن تا اسرائیل کافی است. این موشک با کامیون از محل نگهداری خود به محل پرتاب منتقل می شود و در آنجا مونتاژ می شود.

هدف این نوع از موشک ها از قبل تعیین شده است و در طول پرواز قابل تغییر یا تنظیم نیست. آماده سازی پرتاب، مانند سوخت رسانی مرحله اول، به جای چند ساعت، تنها حدود 30 دقیقه طول می کشد و امکان هدف قرار دادن محل استقرار آن با هواپیما یا موشک بسیار سخت است.

اهمیت حمله موشکی حوثی‌ها به اسرائیل/ تست موشکی محور مقاومت موفق بود؟
موشک ایرانی خیبرشکن

یحیی سریع در توصیف این موشک از اصطلاح «توسعه فناوری» استفاده کرده و به نظر می رسد ارتش یمن در توانمندی موشکی به سطح تازه ای از فناوری موشکی رسیده است.

کارشناسان می گویند عملکرد موشک فرا صوت به گونه ای است که این موشک به صورت عمودی پرتاب می شود و یک مسیر بالستیک را دنبال می‌کند، به این معنی که در یک قوس یا نیم دایره حرکت می‌کند. با موتور روشن در جو حرکت می کند و آن را به جلو می راند. در حین پرواز، مرحله اول از آن جدا می شود و مرحله دوم پس از مصرف سوخت مجدداً وارد جو می‌ شود و به دلیل گرانش به شتاب خود ادامه می دهد.

مقامات نظامی اسرائیل نیز اذعان کردند پدافند ختس(پیکان) 3 که مسئول رهگیری موشک در خارج از فضای اسرائیل است، درست عمل نکرده است، اما آنها در دومین مرحله سامانه ختس 2 موشک شلیک شده را منهم کرده است.

روزنامه اسرائیلی جروزالم‌پست نوشت که با این حال، قطعات ترکش موشک بالستیک شلیک شده در نزدیکی جِزِر و احتمالاً در سه منطقه دیگر از جمله در یک ایستگاه قطار در نزدیکی شهرهای مدیعین و رحوفوت سقوط کرده که نشان می‌دهد سامانه‌های اسرائیل در هدف قرار دادن موشک خارج از حریم هوایی اسرائیل «موفق نبوده‌اند».

این در شرایطی است که سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز یکشنبه تأکید کرده که «دشمن اسرائیلی باید منتظر عملیات‌های منحصر به فرد آتی بیشتری باشد و ما در آستانه اولین سالگرد عملیات هفتم اکتبر مبارک (طوفان الاقصی) هستیم.»

اهمیت حمله موشکی حوثی‌ها به اسرائیل/ تست موشکی محور مقاومت موفق بود؟
نقطه اصابت موشک فراصوت یمن در اسرائیل

کارشناسان سیاسی معتقدند «در این حمله برای اولین بار ارتش یمن با موشک هایپرسونیک تل آویو را هدف قرار داد و این حمله اولین تست سامانه های دفاعی اسرائیل توسط یک موشک هایپرسونیک در شرایط واقعی بوده که سامانه‌های اسرائیلی از این آزمون شکست خورده بیرون آمدند»

این موضوع از آنجا اهمیت دارد که  اسرائیل پالایشگاه‌ها و تاسیسات حیاتی اندکی دارد و عمق استراتژیک آن کم است و محور مقاومت با توانمندی که امروز مورد آزمون قرار داد قادر است با تعداد زیاد موشک هایپرسونیک، تاسیسات انرژی، پالایشگاهی، تولید برق، آب شیرین‌کن و ... اسرائیل را هدف قرار دهد. این موضوع از آنجا اهمیت دارد که از تعداد زیاد موشک های اصابت کرده به اسرائیل در جریان عملیات موشکی وعده صادق ایران، موشک های هایپرسونیک به اهداف برخورد کردند و این احتمال تقویت می شود که ورود موفق موشک های فراصوت یمن به اسرائیل، مقدمه ای برای حمله موشکی بزرگتر به زیرساخت های حیاتی اسرائیل باشد.

حمله ای که هم یمنی ها انگیزه اقدام برای آن را به دلیل هدف قرارگرفتن تاسیسات نفتی خود دارند و هم ایران انگیزه انجام آن را برای انتقام ترور اسماعیل هنیه دارد.

این در حالی است که  فشار بر کابینه اسرائیل درحالی از سوی محور مقاومت اعمال می شود که « «هرتزی هالوی » رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل روز گذشته در جمع خانواده‌های اسرای اسرائیلی تصریح کرد که اگر هر چه زودتر توافق با حماس صورت نگیرد «دیگر کسی زنده نخواهد ماند که به خانه برگردد» اما آیا نتانیاهو با نادیده گرفتن محاسبات نظامی محور مقاومت در افزایش حجم تخریب ها در صورت هدف قرار گرفتن زیرساخت های اسرائیل، جنگ غزه را ادامه خواهد داد؟

311213

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان