آب پنهان یا مجازی چیست؟/ هشدار ناسا را جدی بگیرید

آب پنهان، آب مجازی یا آب نهفته، مفهومی است که توسط پرفسور تونی آلن در سال ۱۹۹۳ معرفی شد، آب پنهان به مجموع حجم آبی می گویند که در مراحل مختلف تهیه، تولید و ارائه یک محصول (غذا، کالا، انرژی یا خدمات) به صورت مستقیم یا غیرمستقیم استفاده می‌شود.

آب پنهان یا مجازی چیست؟/ هشدار ناسا را جدی بگیرید

فاخره بهبهانی: وقتی یک کشور می گوید با خطر خشکسالی روبه‌روست، یعنی با یک بحران مواجه است یعنی نه تنها کمبود آب شرب تهدید کننده خواهد بود بلکه با خطر دیگری هم دست به گریبان است و آن ناتوانی در تولید محصولات مکانیکی، الکترونیکی، ساختمانی، کشاورزی، پوشاک و هر آنچه انسان به آن ها نیازمند است.

در واقع اگر آب نباشد این محصولات هم قابلیت تولید ندارند. اما ماجرا از چه قرار است و کمبود آب یا بی آبی چه ربطی به صنایع دارد؟

موضوعی که کمتر به آن اشاره شده و شاید تا به حال از طریق رسانه ها اطلاع رسانی خوبی در مورد آن نشده باشد، مقوله آب پنهان یا آب مجازی است.

آب پنهان یا مجازی چیست؟/ هشدار ناسا را جدی بگیرید

آب پنهان، آب مجازی یا آب نهفته، مفهومی است که توسط پرفسور تونی آلن در سال 1993 معرفی شد، آب پنهان به مجموع حجم آبی می گویند که در مراحل مختلف تهیه، تولید و ارائه یک محصول (غذا، کالا، انرژی یا خدمات) به صورت مستقیم یا غیرمستقیم استفاده می‌شود. آبی که در فرایند تولید محصولات مصرف می‌شود اما هیچ اثری از آب مصرفی در محصول نهایی مشاهده نمی‌شود. صفت مجازی در این تعریف بدان معناست که بخش عمده آب مصرف شده طی فرایند تولید، در محصول نهایی وجود فیزیکی ندارد و نکته مهم اینکه، صفت مجازی به معنای غیرواقعی نیست. آب پنهان در چرخه تولید استفاده می شود و اثر خود را می گذارد اما در محصول نهایی اثری از آن نیست. درست به همین علت به آن آب مجازی نیز گفته می شود.

حقایقی در رابطه با مصرف آب

مثلا برای تولید یک کیلو مرغ، میزان آب پنهانی که مصرف می شود شامل مصرف آب برای خوراک مرغ، برای رشد دانه ای که مرغ می خورد، برای شست و شوی امحا و احشای مرغ، دستگاه های ذبح و… است و بر همین معیار، تهیه و ساخت یک خانه مسکن 6000000 لیتر، یک فنجان قهوه (125 میلی‌لیتر)140 لیتر، یک عدد سیب (100 گرمی)70 لیتر، یک عدد سیب‌زمینی (100 گرمی)25 لیتر، یک پیراهن نخی در اندازه متوسط4100 لیتر، یک کاغذ A4 در حدود 10 لیتر، یک قالب پنیر (500 گرمی)2500 لیتر، یک کیلو گوشت گاو ١5٠٠٠ لیتر، یک لیتر شیر 1000 لیتر، یک کیلوگرم گندم معادل 1350 لیتر و یک کیلوگرم برنج حدود 3000 لیتر، آب پنهان صرف تولیدشان می شود تا به دست من و شمای مصرف کننده برسند.

آب پنهان یا مجازی چیست؟/ هشدار ناسا را جدی بگیرید

تحقیقات نشان داده، مصرف آب پنهان ما انسان ها، 91 درصد آبی است که هر روز مصرف می کنیم و بخش زیادی از آن مربوط به محصولات خوراکی، پوشاک و لوازم زندگی می شود.

ﻃﺒﻖ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﻧﺎﺳﺎ ﺷﺪﺕ ﺧﺸﮑﺴﺎﻟﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺣﺪﯼ است ﮐﻪ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﮐﻞ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﻣﺤﺾ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺯﺭﺍﻋﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ. ﺍﮔﺮ ﺗﺪﺍﺑﯿﺮ، ﺟﺪﯼ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻧﺸﻮﺩ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﮐﺸﻮﺭ ﻧﯿﻤﻪ ﺧﺸﮏ ﺑﻪ ﯾﮏ ﮐﺸﻮﺭ کاملا ﺧﺸﮏ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.

ایران تشنه است، قدر آب را بدانید و در زمان مصرف آب به تمام تبعات کمبود آب بیندیشید و تا می توانید صرفه جویی کنید.

4747

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان