رابطه عجیب میان کشتن خفاش‌ها و مرگ نوزادان

خفاش‌ها حشرات را می‌خورند؛ اما هنگامی که یک بیماری کشنده به جمعیت خفاش‌ها آسیب می‌زند، کشاورزان از آفت‌کش‌های بیشتری برای محافظت از محصولات استفاده می‌کنند و طبق مطالعه‌ای جدیدی، این امر به افزایش مرگ‌ومیر نوزادان منجر می‌شود.

رابطه عجیب میان کشتن خفاش‌ها و مرگ نوزادان

به گزارش خبرآنلاین، براساس تحقیقی که به‌تازگی در مجله‌ی ساینس منتشر شده است، کشاورزان در شهرهایی که با کاهش جمعیت خفاش‌ها مواجه شده‌اند، استفاده از حشره‌کش‌ها را تا 31 درصد افزایش دادند و در آن مکان‌ها، مرگ‌ومیر نوزادان حدود 8 درصد افزایش یافت.

به نقل از زومیت، کارمن مسرلیان، همه‌گیرشناس تولیدمثل در هاروارد که در مطالعه مشارکت نداشته، معتقد است نتایج پژوهش می‌تواند راهگشای مطالعات آتی باشد. به‌گفته‌ی او، یافته‌های جدید و مهم ممکن است نحوه‌ی درک مردم از ارتباط بین محیط‌زیست و انسان را تغییر دهد.

مطالعه‌ی جدید عوامل جایگزین‌ مختلفی را آزمایش کرد تا ببیند آیا چیز دیگری مانند بیکاری یا مصرف بیش‌ازحد مواد مخدر، ممکن است باعث افزایش مرگ‌ومیر کودکان شد باشد. اما هیچ عامل دیگری برای ایجاد چنین تاثیری یافت نشد.

دکتر مسرلیان، که چگونگی تأثیر محیط بر باروری، بارداری و سلامت کودک را مطالعه می‌کند، به نیویورک‌تایمز گفت: «تحقیقات روزافزون، اثرات سلامتی مواد شیمیایی سمی در محیط ما را نشان می‌دهند، حتی اگر دانشمندان نتوانند علت دقیق پیوندها را متوجه شوند.» او معتقد است اگر بتوانیم مواجهه‌ی گسترده با آفت‌کش‌ها را کاهش دهیم، به کاهش مستقیم نرخ مرگ‌ومیر به‌ویژه در میان نوزادان کمک می‌کنیم و راه‌حل نجات به‌همین سادگی است.

مطالعه‌ی تازه‌منتشرشده، جدیدترین تحقیقی است که عواقب ناگوار ازبین‌رفتن تعادل اکوسیستم‌ها را برای انسان‌ها را نشان می‌دهد. تحقیقات اخیر ایال فرانک، نویسنده‌ی مطالعه و اقتصاددان محیط‌زیست در دانشگاه شیکاگو، نشان داد که مرگ کرکس‌ها در هند به مرگ بیش از نیم‌میلیون منجر انسان شده است، زیرا لاشه‌های پوسیده‌ی دام‌ها، آب را آلوده کردند و جمعیت سگ‌های وحشی را افزایش دادند و سگ‌ها نیز در گسترش بیماری‌های ناشی از آب و هاری نقش داشتند.

دکتر فرانک می‌گوید ما انسان‌ها اغلب توجه زیادی را به انقراض‌های جهانی که در ‌آن، گونه‌ها به‌طور کامل ناپدید می‌شوند، معطوف می‌کنیم؛ اما خیلی قبل‌تر از جلب‌شدن توجهمان، شروع به تجربه‌ی ضرر و زیان ناشی از آن می‌کنیم.

در حالی که زیست‌شناسان مدت‌هاست متوجه شده‌اند که خفاش‌ها نقش مهمی در کنترل حشرات آفات دارند، اهمیت آن‌ها اغلب توسط عموم نادیده گرفته می‌شود. اکوسیستم‌ها پیچیده هستند و روابط به‌هم‌پیوسته‌ی زیادی دارند که دانشمندان هنوز به‌طور کامل آن را درک نکرده‌اند و در نتیجه اندازه‌گیری تنوع زیستی بسیار چالش برانگیز است. بااین‌حال، اقتصاددانان تلاش می‌کنند تا این کار را انجام دهند.

دکتر فرانک به دنبال آزمایش‌های طبیعی برای مطالعه است و مورد خفاش‌ها را به‌طور تصادفی کشف کرد. پس از دانلود برخی از داده‌ها از سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده، او حوصله‌ای برای شروع تجزیه‌وتحلیل نداشت و درعوض شروع به جستجو کرد تا ببیند چه اطلاعات دیگری در وب‌سایت وجود دارد و به مقاله‌ای در مورد خفاش‌ها و سندرم بینی سفید رسید. دکتر فرانک از آموزش‌های خود در محیط زیست، می‌دانست که خفاش‌ها برای کنترل حشرات و گرده‌افشانی مهم هستند و به عنوان یک اقتصاددان، می‌دانست که به اتفاق نادری برخورد کرده است.

دکتر فرانک معتقد است که مشاهده‌ی گسترش بیماری از شهرستانی به شهرستان دیگر و ویران‌شدن جمعیت خفاش‌ها، احساسات اقتصاددانی او را تحریک کرد. او تحقیقات و اقدامات لازم را آزمایش طبیعی ایده‌آلی می‌داند که فرصتی نادر برای مطالعه‌ی تأثیرات تغییرات جمعیت خفاش در مقیاس بزرگ و معنی‌دار فراهم می‌کند؛ چیزی که تکرار آن از طریق دستکاری مستقیم در طبیعت غیرممکن است.

5858