از مصحف امام علی (ع) بسیار گفته اند و شنیده ایم. آیا این مصحف آن گونه که می پندارند. با قرآن موجود اختلاف دارد؟ اگر چنین است، اختلاف آن چقدر است؟
مصحف امام علی(ع) چه اندازه است؟ و منابع مذهبی تاریخی که اشاره به وجود آن دارد، کدام است؟ آیا این همان مصحفی است که نزد پیامبر(ص) بود یا مصحفی دیگر است؟ و...
برخی پنداشته اند شیعیان، قرآنی غیر از قرآن موجود دارند، ودلیل خود را وجود قرآن علی(ع) می دانند، که ویژگی هایی غیر ازقرآن موجود دارد.
ما در این مقاله به پاسخگویی به این شبهات می پردازیم و درباره این مصحف توضیحاتی را به خوانندگان تقدیم می کنیم، تا همگان بدانند آنچه گفته می شود (وجود قرآنی دیگر در نزد شیعیان)،تهمتی بیش نیست.
اهل بیت وحی
همه مسلمانان اتفاق نظر دارند که رسول الله(ص) به امام علی(ع)توجهی ویژه داشت و از ابتدا سرپرست ایشان بود.
این اهتمام به دستور خداوند و به منظور آماده ساختن ایشان برای امامت وسرپرستی امت بود. ابونعیم الحافظ الشافعی(م 430 ه .) چنین روایت کرده است: «رسول الله فرمود: ای علی، خداوندعزوجل به من دستور داد تورا نزد خود نگهدارم و آموزشت دهم تابدانی; و این آیه نازل شد: گوشهای شنوا قرآن را دریابند و بفهمند. تو گوش شنوای دانش هستی.» علی(ع) به برکت سرپرستی و آموزش پیامبر(ص) آگاهترین فرد پس از رسول الله شد. رسول اکرم در این باره فرمود:«پس از من آگاهترین شخص در امتم علی بن ابی طالب است.» تمام کسانی که می خواستند از دانش پیامبر بهره گیرند، می دانستند همان علوم را می توانند از علی(ع) بیاموزند; زیرا پیامبر(ص) فرموده بود: «من شهر علم هستم و علی دروازه آن است.» در میان دانشهایی که پیامبر(ص) به علی(ع) آموخت، علوم قرآن جایگاهی ویژه داشت. امام علی(ع) می فرماید: «آیه ای از قرآن بر رسول الله نازل نشد مگر این که آن را بر من خواند و دیکته کرد تابنویسم; و تاویل و تفسیر و ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه قرآن را به من آموخت.»
در روایتی دیگر می فرماید: «هرگاه از رسول الله(ص) پرسشی می کردم، پاسخم را می داد; و اگرمسایلی به ذهنم نمی رسید، خود ایشان می فرمود. هر آیه ای درباره شب یا روز، آسمان یا زمین، دنیا و آخرت، بهشت وجهنم، کوه ودشت، نور و ظلمت نازل می شد، بر من می خواند و دیکته می کرد و من آن را می نوشتم; و به من تاویل و تفسیر و محکم و متشابه و خاص و عام قرآن را و اینکه چگونه وکجا و درباره چه کسی نازل شده است، آموخت. پیامبر(ص) از خدا خواست به من فهم و حافظه بدهد،تا آیه ای از کتاب خدا را فراموش نکنم و درباره هرکسی آیه نازل می شد، به من می فرمود»
در کتاب طبقات ابن سعد آمده است: «امام علی(ع) به مسلمانان می گفت: هر پرسشی درباره کتاب خدادارید، از من بپرسید; زیرا من به هر آیه ای آگاهم.» صحابه اتفاق نظر دارند که علم قرآن به علی و دیگر اهل بیت(علیهم السلام) اختصاص دارد.
امام علی(ع) شاهد وحی و دارنده دانش قرآنی و وارث علم پیامبر(ص) بود. او دومین شخص جهان اسلام و آگاهترین صحابه به شمار می رفت. بسیاری از مفسران اعتقاد دارند عباراتی چون «راسخون فی العلم » (صاحبان علم و دانش الهی)، «اهل الذکر»،(آگاهان) یا «الذین آتیناهم الکتاب » (کسانی که کتاب آسمانی را به آنها داده ایم.) درباره امام علی(ع) است. در روایات شیعه و سنی آمده است: مقصود از «من عنده علم الکتاب » (کسی که علم کتاب و آگاهی برقرآن نزد اوست) امام علی(ع) است. پیامبر(ص) می فرماید: «علی مع القرآن و القرآن مع علی; لن یفترقا حتی یرد علی الحوض »; علی با قرآن و قرآن با علی است آن دو از هم هرگز جدانمی شوند، تا این که کنار حوض کوثر نزد من آیند.» ابن مسعود،یکی از مفسران صدر اسلام، می گوید: «اگر کسی آگاهتر از خودم به کتاب خدا می شناختم، خود را حتی با پیمودن راه بسیار به اومی رساندم. » شخصی پرسید: «با علی چگونه ای؟» ابن مسعود گفت:«من قرآن را با او شروع کرده، نزد او آموخته ام.»
در کتاب شواهد التنزیل آمده است: «عمرو ابن مسعود و عایشه و عبدالله بن عمر (فرزند خلیفه دوم)و... گفته اند: علی بیش از همه مردم از قرآن آگاهی دارد.
علی (ع) قرآن را جمع آوری می کند
بنابر آنچه از علم امام علی گفتیم، طبیعی است رسول الله(ص) کارمهم جمع آوری قرآن را به او بسپارد. بر اساس روایات، هنگامی که رسول الله در حال احتضار بود، به علی(ع) فرمود: «ای علی،قرآن در میان کتابها و قطعه ها و برگهایی کنار رختخواب من است;آنها را برداشته، در یک جا گردآورید و ضایع نکنید، چنان که یهود تورات را ضایع کردند. علی(ع) برگها را در پارچه ای زردنهاده، در خانه اش گذاشت و مهر کرد و فرمود: ردا بردوش نمی اندازم تا زمانی که قرآن را گرد آورم. از آن پس امام بی آن که عبا بردوش اندازد، با میهمانانش رو به رو می شد تا هنگامی که قرآن را جمع آوری کرد.» این کار شش ماه به درازا کشید.برخی این مدت را به سه روز گفته اند. البته این در صورتی است که جمع قرآن به معنای مترتب کردن آن برحسب نزول آیات باشد.
آیه الله سیدحسن صدر در کتاب تاسیس الشیعه لعلوم الاسلام می گوید: دیگر علوم قرآن را امیر مؤمنان آموزش داد.
او انواع و اقسام دانشهای قرآنی را بازگو کرد و برای هرکدام مثال آورد که تمام آن در بحارالانوار جمع آوری شده است. هرکتابی درباره علوم قرآن نوشته شده، برگرفته از آموخته های امام علی(ع) است.
معتزلی حنفی می گوید: «همگان اتفاق نظر دارند که قرآن را درزمان رسول الله حفظ می کرد و کسی دیگری این کار را نمی کرد. ازاین گذشته او اولین کسی است که قرآن را گرد آورد.»
ویژگیهای مصحف امام علی (ع)
بخشی از ویژگیهای مصحف امام عبارت است از:
1- ترتیب آیات بر اساس نزول
ابن حجر می گوید: «علی قرآن را به ترتیب نزول (آیات) پس ازوفات پیامبر جمع آوری کرد.» ابن جزی الکلبی می گوید: «درزمان رسول الله، قرآن در میان کتابها و سینه های مردمان پراکنده بود. وقتی رسول الله وفات یافت، علی بن ابی طالب رضی الله عنه درخانه اش نشست و آن را به ترتیب نزول جمع کرد.» در کتاب تاریخ یعقوبی ترتیب این آیات ذکر شده است.
2- تقدیم منسوخ بر ناسخ
شیخ مفید در کتاب المسائل السرویه می گوید: «امیرمومنان(ع) قرآن نازل شده را از اول تا آخر جمع آوری کرد و آن را به گونه ای که می بایست، مرتب ساخت. او آیات مکی رابر مدنی و منسوخ را بر ناسخ مقدم کرد.»
3- در بردارنده تاویل
امام علی(ع) می فرماید: «هرآیه ای که خداوند جل و علابرمحمد(ص) نازل کرد، به املای رسول الله و خط خودم، نزد من است; و تاویل هر آیه ای که خدا بر محمد نازل کرد، نزد من است.» منظور از «تاویل » بیان مقصود کلی و برگرداندن کلام به یکی از احتمالات عقلانی آن است; گو این که ممکن است در ظاهردلالتش روشن باشد.
دراین مصحف تمامی جوانب آیات بر شمرده شده است، به گونه ای که آیات به زمان و یا مکان و یا شخص خاص اختصاصی ندارد و مانندماه و خورشید برای همه زمانهاست.
4- در بردارنده تنزیل
تنزیل یعنی شان نزول و سبب نزول وحی. البته گروهی تفاسیری که خداوند برای شرح برخی از آیات بر پیامبر نازل کرده، تنزیل می دانند. این تفاسیر چگونگی نماز خواندن، زکات دادن و دیگرآیات را توضیح می دهد.و خصوصیات تنزیل آیه ها مانند مناسبت نزول، مکان و زمان نزول و کسانی را که مقصود آیه بوده اند و...
را بیان می کند. شیخ مفید در مقایسه میان قرآن موجود و مصحف امام علی(ع) می نویسد: تاویل و تفسیر معانی قرآن چنان که شان نزول آن بوده در مصحف امیرمومنان(ع) وجود داشته است.
امام باقر(ع) فرمود: «هیچ کس جز علی(ع) قرآن را چنان که فرودآمد، جمع نکرد. »
5- تفکیک محکم و متشابه
در مصحف امام علی(ع) محکمات و متشابهات مشخص شده بود.
سیدعبدالحسین شرف الدین می گوید: «علی(ع) قرآن را به ترتیب نزول جمع کرد وناسخ و منسوخ و عام و خاص ومطلق و مقید و محکم و متشابه و عزیمت و رخصت و سنت وآداب و سبب نزول آن را بیان کرد و دشواریهایش را توضیح داد...
قرآن جمع آوری شده از سوی امیرمومنان به تفسیر شبیه تر است.»
6- الف و لام نیفتاده است
در هیچ یک از آیات و واژه های این مصحف، حروف «الف » و«لام » حذف نشده و هیچ حرف دیگری، اضافه یاکم نشده است; یعنی نص آیات بدون کوچکترین تغییر آمده است.
7- قرائت «عاصم » است
استاد معرفت در جلد اول کتاب التمهید می گوید: «این مصحف بر اساس قرائت رسول الله بود.» استاد مرتضی عسکری در کتاب حقائق هامه می نویسد: اگر قرائت را صحت مخرج بدانیم،قرائت عاصم مقصود است. او قرائتش را از «ابی عبدالرحمان » ووی از امام علی(ع) و او از پیامبر(ص) یاد گرفته است. بسیاری از مورخان و نویسندگان این مطلب را ذکر کرده اند.
8- در بردارنده نامهای اهل حق و باطل
در این مصحف آیاتی که درباره کافران، مشرکان و منافقان است،با نام اشخاص همراه است. این مصحف در اختیار امام رضا(ع) بود.
امام آن را به «ابن ابی نصر بزنطی » امانت داد. «بزنطی »مصحف را گشود و نام هفتاد نفر از قریش را در تفسیر آیه «لم یکن الذین کفروا» دید. وقتی امام از این امر آگاه شد، کتاب را از «بزنطی » پس گرفت.
9- املای رسول الله و نگارش امام علی
تمامی تفسیر، تنزیل، تعیین آیات محکم و متشابه و... گفته های پیامبر(ص) بوده که به دست امام علی(ع) نوشته شده است.
امام علی(ع) این مطلب را در حدیثی که گذشت، بیان می دارد.بر اساس این حدیث، مصحف امام در زمان پیامبر(ص) نوشته شده; به املای پیامبر(ص) بوده است.
آنچه گذشت، بخشی از ویژگیهای این کتاب است که آیات الهی راباترتیب و تفسیر در خود گنجانده است و تفسیر گونه ای است که مطلبی زیاده یا کمتر از قرآن ندارد و «مصحف » خوانده می شود.
چرا مصحف امام پذیرفته نشد؟
به سبب ویژگیهای این مصحف، بسیاری از دانش پژوهان در پی دست یابی و خواندن آن بوده اند. محمدبن سیرین می گوید: «شنیدم امام، آن مصحف را بر اساس تنزیل (تفسیر) نوشته است. اگر بر آن مصحف دست می یافتم، دانش در آن بود. به دنبال آن کتاب بودم وبه مدینه نامه فرستادم، ولی آن را نیافتم.» زهری درباره این مصحف می گوید: «اگر یافت می شد، سودمندتر (از هر تفسیر) و دارای دانشی بیشتربود.» ولی چرا این مصحف به رغم دانشها و سودمندی آن اکنون در دسترس نیست؟! در تاریخ می خوانیم امام علی(ع) پس ازپایان بردن این مصحف، آن را بر مردم عرضه کرد و همگان را به استفاده از آن فراخواند، ولی پذیرفته نشد. از این رو، امام آن را برای همیشه نزد خود و دیگر امامان(علیهم السلام)نگهداشت.
علت عدم پذیرش مصحف از سوی مردم، هماهنگ نبودن آن باخواسته های نامشروع سیاستمداران بود. امام علی(ع) در این باره می فرماید: «هنگامی که اسامی اهل حق و باطل را در آنچه خداتبیین کرده بود. دانستند و این، مصالحشان را از بین می برد،گفتند: ما به آن نیاز نداریم. ما به خاطر آنچه داریم، از آن بی نیازیم.» در اخبار اهل بیت(علیهم السلام) آمده است: امام علی(ع) سوگند خورد جز برای نماز عبا بر دوش نگذارد تازمانی که قرآن را جمع آوری کند. از این رو، از مردم کناره گرفت تا قرآن را گرد آورد. پس از آن، قرآن گردآوری شده را نزد مردم که درمسجد جمع شده بودند. برد. آنها از خود می پرسیدند: ابوالحسن برای چه آمده است. امام کتاب را به آنان نشان داد وفرمود: رسول الله(ص) فرمود: «من در میان شما چیزهایی می گذارم که اگر به آنها چنگ زنید، هرگز گمراه نمی شوید; کتاب خدا وعترت و اهل بیتم.» این کتاب است و من عترت. آن گاه خلیفه دوم برخاست و گفت: اگر نزد تو قرآنی یافت می شود، پیش ما نیز مانندآن هست; بدان نیازی نداریم.
امام(ع) پس از آن که حجت را بر آنها تمام کرد، کتاب رابرگرداند. امام صادق(ع) می فرماید: «امام کتاب را برداشت و به خانه اش برگشت، در حالی که این آیه را می خواند: «... آن را پشت سرافکندند و به بهای کمی فروختند و چه بدمتاعی می خرند.»
مصحف امام علی (ع) کجاست؟
از شماری روایات فهمیده می شود این مصحف، پس از امام، به فرزندش امام حسن(ع) و سپس به دیگر امامان:رسید و اکنون در دست(علیهم السلام)مام زمان(ع) است. امام صادق(ع) می فرماید: «هنگامی که قائم قیام کند، مصحفی را که علی(ع) نوشته است، باخود می آورد.» چنان که گفتیم، امام علی(ع) این مصحف را طبق ترتیب نزول آیات جمع آوری و مرتب کرد. از این رو، در برخی ازروایات می خوانیم: قرآنی که امام زمان(ع) می آورد، با قرآن موجود تفاوت دارد. امام صادق(ع) فرمود: «قائم ما که قیام کند، خیمه هایی می زند تا مردم قرآن را آن گونه که خدا فرستاده است، فراگیرند و در آن روز کاری دشوارتر از این نیست; زیراقرآن به گونه ای جز ترتیب کنونی خواهد بود.» امام علی(ع) پس از به دست گرفتن حکومت، قرآن خود را بر مردم عرضه نکرد وقرآنی را که از سوی عثمان گردآوری شده بود، تایید کرد; زیرانمی خواست مسلمانان دچار تفرقه شوند.
ایشان حتی دیگر امامان را از قرائت قرآن بر پایه تنزیل نهی کرد. علامه طباطبایی در این باره می نویسد: علی (ع) با این که خودش پیش از آن قرآن مجید را به ترتیب نزول جمع آوری کرده بود و به مردم نشان داده بود و مورد پذیرش نشده بود و در هیچ یک از جمع اول و دوم وی را شرکت نداده بودند، بااین حال هیچ گونه مخالفت و مقاومتی به خرج نداد و مصحف رایج را پذیرفت و تا زنده بود حتی در زمان خلافت خود دم ازاختلاف نزد. و همچنین ائمه اهل بیت(علیهم السلام) که جانشینان و فرزندان آن حضرتند. هرگز در اعتبار قرآن مجید حتی به خواص شیعیان خود حرفی نزده اند، بلکه پیوسته در بیانات خود استنادبه آن جسته اند و شیعیان خود را امر کرده اند که از قرائت مردم پیروی کنند. به جراءت می توان گفت که سکوت علی(ع) با اینکه مصحف معمولی با مصحف او در ترتیب اختلاف داشت، از این جهت بودکه در مذاق اهل بیت(علیهم السلام) تفسیر قرآن به قرآن کنونی معتبر است.
نتیجه بحث:
مصحف امام علی(ع) در بردارنده آیات موجود، همراه با تفسیر وبه ترتیب نزول آیات است و این تنها تفاوت آن با قرآن موجوداست. این مصحف و جمع آوری قرآن در یک جا، به امر رسول الله(ص)و پس وفات ایشان انجام شد. منابع تاریخی مذهبی شیعه و سنی این امر را تایید می کند. آیات منسوخ و ناسخ، محکم و متشابه، خاص و عام، شان نزول آیات، محل و زمان فرود آیات، در این کتاب تفسیرگونه مشخص شده است. مردم زمان امام علی(ع) این تفسیر رابه خاطر این که مصالحشان به خطر می افتاد، نپذیرفتند و امام،بعدها که به حکومت رسید، برای حفظ وحدت مسلمانان، آن را نشان نداد. این تفسیر اکنون نزد امام زمان(ع) است.
معرفی کتاب
کتابخانه کوثر
محمد ابراهیم احمدی
«حوزه های علمیه شیعه در گستره جهان »
عبد الرحیم اباذری
کار تحقیق و تدوین کتاب «حوزه های علمیه شیعه در گستره جهان »به پیشنهاد پژوهشکده باقر العلوم (ع) آغاز شد و با تلاش ونگارش نویسنده توانا جناب حجه الاسلام و المسلمین سید علیرضاسید کباری به پایان رسید و توسط موسسه انتشارات امیرکبیر دراختیار جامعه فرهنگی کشور قرار گرفت. این اثر گرانسنگ باتعداد 855 صفحه در 10 فصل تدوین و تنظیم یافته است.
در فصل اول، نویسنده محترم در سه مرحله تحت عناوین: « عصررسالت ، عصر امامت و عصر غیبت » به شرح و تفصیل چگونگی پیدایش حوزه های علمیه در این مقطع از تاریخ پرداخته و با طرح شواهدتاریخی و آیات و روایات، دوران رسالت را سر آغاز این حرکت علمی و فرهنگی شناخته است; در زمان امامت معصومین(علیهم السلام) این حرکت همچنان ادامه پیدا کرد و در دوران غیبت توسطفقهای بزرگ و محدثان به مرحله شکوفایی و بالندگی خود رسیده است.
فصل دوم، به شرح نظام آموزش حوزه های علمیه اختصاص دارد. دراین فصل ابتدا فلسفه تعلیم و تربیت از دیدگاه اسلام گنجانده شده است، سپس چگونگی تکوین علوم اسلامی مانند: ادبیات عربی ،علوم قرآنی، علم حدیث، اصول فقه، علم فقه ، منطق ، کلام ،فلسفه، حکمت ، عرفان و اخلاق اسلامی و بنیانگذاران آن و طبقه بندی علوم و همچنین تاثیرات این علوم بر اوضاع فرهنگی جهان وملل غیر اسلامی ، مورد بحث مو شکافانه قرار گرفته است.
در فصل سوم ، صحبت از اهداف حوزه های علمیه است; تبلیغ و ارشادجامعه و هدایت و حرکت انسان به سوی معبود ، بزرگترین اهداف پیامبران الهی و امامان معصوم(علیهم السلام) است که هدف اصلی حوزه های علمیه و تشکیلات روحانیت شیعه در طول تاریخ نیز همین بوده است.
این موضوع مهم با ارائه شواهد تاریخی و نمونه های عینی در این فصل مورد مطالعه قرار می گیرد .
فصل چهارم، که مهمترین و ارزشمندترین مطالب کتاب را در خودجای داده است; به شناسایی و شرح و تفصیل تاریخ حوزه های علمیه در کشورهای اسلامی و ایران می پردازد. حجاز، لبنان، سوریه،بحرین، آذربایجان، مصر، هند، پاکستان ، افغانستان و ازبکستان از جمله کشورهایی هستند که حوزه های علمیه موجود در مناطق مختلف آنها در این بخش مورد شناسایی و تحقیق قرار گرفته است.
تاریخ و چگونگی تاسیس این حوزه ها، نحوه تدریس و مواد درسی ودوره های آن و همچنین شخصیتهای سرشناسی که از این حوزه هابرخاستند و کتابهائی مفید به رشته تحریر در آوردند، با آمار وارقام همه آنها، از جمله ابحاثی است که در این فصل به آن اهتمام ویژه مبذول شده است. در خصوص حوزه های علمیه ایران ،تنها به حوزه های 45 شهر مهم کشور بسنده شده که در نوبه خودجالب و خواندنی است. در فصلهای بعدی نیز مولف گرانقدر به مقتضای موضوع کتاب، پیرامون مسائل مهمی از قبیل: «حوزه علمیه و مرجعیت و رهبری، حوزه هاو ضرورتها، آموزش طلاب غیر ایرانی،مسایل اقتصادی حوزه، آرمانها و کامیابیها، شهدای حوزه »بحثهای لازم و مبسوطی را به خوانندگان خود ارائه می دهد.
تهیه و مطالعه این دائره المعارف حوزوی به محققان و پژوهشگران و مسوولین محترم حوزه های علمیه سرتاسر کشور توصیه و تاکیدمی شود، به ویژه برای آن دسته از طلاب فاضل و متعهدی که می خواهند از شجره نامه روحانیت متعهد الهام و الگو بگیرند واز «هویت صنفی » خویش بهتر و بیشتر آگاه بشوند و اطلاعات لازم و کافی به دست بیاورند، مطالعه دقیق این کتاب بسیار سودمند وراهگشا خواهد بود . همچنین برای همه جوانان کشور که می خواهندبا رمز موفقیت و پیروزی این قافله سالاران علم و ایمان و جهادو شهادت آشنا بشوند و پاسداران فرهنگی انبیاء و امامان رابهتر بشناسند این کتاب اثری مفید است .
با تشکر از مسؤولین محترم انتشارات امیرکبیر که بالاخره پس ازچند سال تاخیر، این اثر ماندگار را به چاپ رساندند پیشنهادمی شود جهت استفاده بهینه محققان و پژوهشگران ، در چاپ های بعدی فهرست کامل مطالب و فهارس اعلام نیز برای آن فراهم نمایند.
ابن حجاج
نویسنده: ناصر باقری بیدهندی
ناشر: انتشارات دفتر تبلیعات اسلامی
یکی از افتخارات ماندگار «ابن حجاج » شعرهای او است. این دانشمند شیعه، درپرتو استعداد و نبوغ درخشانش، سبک جدیدی در شعر بنیان نهاد.
افزون بر این، او در عصر خود به «جهادفرهنگی » پرداخت وبسیاری از سروده هایش را به مدح پیامبر و اهل بیت(علیهم السلام)و نکوهش مخالفان اختصاص داد. این شاعر ولایی و متعهد نزد علمای گرانقدری چون «سیدمرتضی » احترامی ویژه داشت.
کتاب حاضر که 136 صفحه دارد، در سال 1377، به بهای 420 تومان چاپ شده است.
حوزه های علمیه شیعه در گستره جهان
نویسنده: سید علیرضا سید کباری
ناشر: امیر کبیر
در این کتاب که به همت پژوهشکده باقرالعلوم(ع) قم تهیه شده است. سعی بر آن بوده که تاریخچه پیدایش حوزه های علیمه شیعه ودانشوران برجسته آن به صورت فشرده بررسی شود. اهم مطالب این کتاب که در در ده فصل تنظیم شده است. عبارت است از: پیدایی حوزه های علمیه و بنیانگذاران آن، نظام آموزشی حوزه های علمیه،اهداف حوزه در تربیت فرزانگان، حوزه های علمیه شیعه در گستره جهان، حوزه علمیه و مرجعیت و رهبری و ... . این کتاب حاضر 856صفحه ای در سال 1378 و با قیمت 2500 تومان به بازار عرضه شده است.
استفتائات اختصاصی بانوان
نویسنده: حسین متقی
ناشر: انتشارات زائر
یکی از «دستاوردهای انقلاب اسلامی » واردشدن مباحث فقهی در زندگی مردم است. این رویکرد عمومی، به «احیای ابواب فقهی » در حوزه های علمیه انجامید. از این رو،لازم بود مسایل واحکام نیز به روشی نوین و اختصاصی تنظیم ومنتشر گردد.
این کتاب که مجموعه ای از فتاوای رهبرکبیر انقلاب اسلامی(ره)در خصوص بانوان است. 64 صفحه دارد و در سال 1378 به بهای 280تومان چاپ شده است.
جوانان از دیدگاه امام خمینی(ره)
ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) (با همکاری شورای عالی جوانان)
در این مجموعه که به مناسبت یکصدمین سال میلاد امام خمینی(ره) تنظیم و انتشار یافته است.
سعی شده است دیدگاه و شناخت عمیق امام درباره گروه عظیمی ازجامعه، یعنی «جوانان » بازگو شود. مباحث گرانقدر این کتاب، در9 فصل گردآوری شده است. این فصول، عبارت است از:
امام وجوانان، جوانان در رژیم طاغوت، جوانان و پیروزی انقلاب، انقلاب و تحول جوانان، وظایف جوانان در انقلاب، جوانان و دفاع مقدس،شهادت طلبی جوانان، تعلیم و تربیت جوانان و هشدارهای امام به جوانان.
بی شک شناخت ومعرفی نظرات جامع و حکیمانه آن رهبر فرزانه درمقوله هایی چون «جوانان » راهشگای بسیاری از معضلات سیاسی،فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی خواهد بود. کتاب حاضر در سال 1377باشمارگان 5000 جلد و بهای 650 تومان به چاپ رسیده است.
جهان اسلام از دیدگاه امام خمینی(ره)
تدوین: علی داستانی بیرکی
ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)
برای شناخت بایدها و نبایدهای جهان اسلام، سزاوار است عموم مسلمانان خصوصا دولتمردان و اندیشمندان کشورهای اسلامی، به سخنان ژرف آن رهبر آسمانی که منادی وحدت و عزت اسلام و مسلمین است، بیش از پیش توجه داشته باشند. این مجموعه ارزشمند،در این راستا تنظیم شده است و مباحث آن به ترتیب چنین است: وضعیت جهان اسلام، اصول کلی در روابط با کشورهای اسلامی، تشکلها ونهادها در جهان اسلام، مبانی اندیشه اسلامی و روابط باکشورهای جهان اسلام. کتاب فوق در سال 1378 با تیراژ5000 و بهای 600تومان به چاپ رسیده است.
سیری در دعای عرفه امام حسین(ع)
نویسنده: سید علیرضا سیدکباری
ناشر: انتشارات زائر
یکی از مباحث فراگیر عبادی و عرفانی، «دعا» و «نیایش »است، زیرا «دعا» ترجمان نیازمندان، سلاح مومنان، شفای دردمندان و در یک کلام، غزل سوخته دلان است. همه دعاهای قرآنی وروایی پیام آور مفاهیمی ارزنده است. و در این میان، «دعای عرفه » امتیاز فزونتر دارد. بدین سبب، نویسنده نخست مطالبی سودمند درباره نقش دعا و آداب آن بیان کرده و سپس به شرح فرازهای معرفتی «دعای عرفه » پرداخته است. این کتاب که درسال 1378 برای بار دوم چاپ شده 56 صفحه دارد و بهای آن 240تومان است.
بانگ آزادی
ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)
این کتاب، فهرست سخنرانیهای حضرت امام(ره)است و بی شک برای افراد و مراکز پژوهشی منبعی کلیدی شمرده می شود. مجموعه سخنرانیهای آن رهبر فرزانه از سال 1342 تا1368 به ترتیب تاریخ و به اختصار در این کتاب به چشم می خورد. ویژگیهای در خورتحسین این اثر، عبارت است از:
1- هر یک از سخنرانیها شماره گذاری شده و تاریخ، مدت، مکان،موضوع اصلی، حضار و محورهای آن به طور دقیق مشخص گردیده است.
2- در قسمت پایانی کتاب، فهارس و اعلام آن (موضوع، حضار، نامهاو مکانها) دیده می شود. کتاب در سال 1376 باتیراژ3000جلد وبهای 700تومان به چاپ رسیده است.
امر به معروف و نهی از منکر
ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)
امر به معروف و نهی از منکر از مسائل بسیار مهم شرعی است وحضرت امام خمینی(ره) درسده معاصر از احیاگران راستین آن شمرده می شود. از این رو، سخنان گهربار آن رهبر کبیر چون آیات وروایات، اهمیت این فریضه را آشکار می سازد.
این کتاب مجموعه سخنان آن رهبر فرزانه را در سه بخش گردآورده است:
بخش اول، کلیات (اهمیت و آثار امر به معروف و نهی ازمنکر،وجوب امر به معروف و نهی از منکر، معروفها و منکرها) بخش دوم،شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر (علم، احتمال تاثیر،اصرار برگناه و عدم وجود مفسده).
بخش سوم، مراتب امر به معروف و نهی از منکر (مرتبه غیر زبانی،مرتبه امر و نهی زبانی، مرتبه اقدام و انکار عملی و رعایت مراتب در امر و نهی) این اثر در سال 1377، با تیراژ 5000جلد وبهای 600تومان به چاپ رسیده است.
خودباختگی و خودباوری از دیدگاه امام خمینی(ره)
تدوین: علی محمد حاضری علی اکبر علیخانی
ناشر: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)
مسلمانان برای رسیدن به قله مجد و کمال، باید دیگربار به اصالت و فرهنگ دینی خود باز گردند، زیرا «خودباختگی وغربزدگی » منشا همه گرفتاریهای جهان اسلام است. کلام حکیمانه وصادقانه امام امت(ره) در خصوص «خودباختگی »و «خودباوری »راهگشای نوینی برای عموم استقلال طلبان شمرده می شود. اهم مطالب این کتاب که در پنج فصل تدوین شده است. عبارت است از: زمینه هاو علل خودباختگی ، تلاشها و تبلیغات غرب برای از خودبیگانه کردن مسلمانان، فرهنگ و از خودبی گانگی، تحول فرهنگی راه مقابله با خودباختگی و خودباوری شرط استقلال. این اثر درسال 1377، باتیراژ5000 جلد و بهای 450 تومان به چاپ رسیده است.
ابعاد تربیتی معاد
نویسنده: علی راجی
ناشر: انتشارات زائر
اعتقاد به زندگی جاوید در عالم آخرت، باعث تقویت ارزشهای اخلاقی و تربیت فرد و جامعه می شود. مولف با قلمی تحقیقی به بیان این بعد «معاد» پرداخته است.
اهم مطالب کتاب عبارت است از: چرا از معاد بحث می کنیم؟، حیات شناسی، مقدمه ای برشهود، بعد تربیتی مرگ، قالب مثالی، مقدمات قیامت، اثبات معاد، نامه عمل، بهشت، جهنم و ... .
کتاب فوق در سال 1377 و در 376صفحه به چاپ رسیده و بهای آن 1500تومان است.
امام و دفاع مقدس
تنظیم: واحد خاطرات
ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)
برای گسترش فرهنگ «جهاد و شهادت » سزاوار است مجموعه خاطرات شهداء، جانبازان، آزادگان و رزمندگان اسلام در قالبهای مختلف به ویژه کتاب گردآوری شود. از آنجا که نقش حضرت امام(ره) درفرماندهی جنگ و ترویج مفاهیم مقدسی چون: هجرت، جهاد، ایثار،شهادت و ...
بسیار ممتاز و چشمگیر است، این کتاب خاطرات تعدادی ازفرماندهان و رزمندگان را با حضرت امام(ره) به رشته تحریرآورده و داستانهایی از زبان شهیدان و رزمندگان بیان کرده است.
بهای کتاب فوق که در سال 1377 و در 150 صفحه چاپ شده، 250تومان است.