ماهان شبکه ایرانیان

مفهوم رنگ‌ها در تاریخ؛ رنگ صورتی/ مد و رنگ

رنگ‌ها در دوران‌های مختلف تاریخ برای لباس‌های خاصی استفاده می‌شدند. به طور کلی رنگ‌ها دارای مفاهیم خاصی در لباس پوشیدن هستند و انتخاب رنگ لباس و نوع استایل نشان‌دهنده‌ی شخصیت شماست. به علاوه هر رنگی مفهوم متفاوتی در فرهنگ‌های مختلف دارد. این‌ بار در بنیتا درباره‌ی رنگ صورتی در تاریخ می‌خوانید.

مفهوم رنگ‌ها در تاریخ؛ رنگ صورتی/ مد و رنگ

رنگ اولین چیزی است که افراد هنگام دیدن شما به آن توجه می‌کنند و می‌تواند به سرعت، اثری طولانی‌مدت روی فرد مقابل بگذارد. رنگ‌هایی که برای مد و در استایل لباس پوشیدن خود انتخاب می‌کنید، درواقع تصویری است از آنچه می‌خواهید باشید و احساسی که در مورد خود دارید. به علاوه، انتخاب صحیح رنگ روی مواردی از جمله اندام، ظاهر و شخصیت نیز تاثیر می‌گذارد. در سری مقالات مد و رنگ در بنیتا درباره‌ی اهمیت رنگ در مد و چگونگی انتخاب صحیح رنگ برای لباس، رنگ‌های سال و... می‌خوانیم. یک دنیای رنگی، دنیایی پر از معناست؛ زیرا افراد از رنگ‌ها به عنوان نماد استفاده می‌کنند. در این قسمت درباره‌ی مفهوم رنگ صورتی در تاریخ و دنیای امروزی و کاربرد آن خواهیم خواند.

نماد رنگ  صورتی

رنگ صورتی ترکیبی از رنگ‌های قرمز و سفید است و در رنگ‌های مختلفی ازصورتی تیره تا صورتی روشن را دربر می‌گیرد. بسته به سن و سالتان با دیدن رنگ صورتی ممکن است به یاد کارتون پلنگ صورتی، کادیلاک‌های صورتی رنگ، فلامینگو یا خیلی چیزهای دیگر بیافتید. در هر فرهنگی رنگ صورتی یک وجه مشترک دارد؛ رنگ دخترانه. اگر به خاطر داشته باشید چنین مفهوم مشابهی در مطلب «مفهوم رنگ آبی در تاریخ» برای رنگ آبی وجود داشت. رنگ آبی را رنگی برای پسران می‌دانستند و مردم هنوز هم این مفهوم را درست می‌دانند.

تا چندین قرن تمام کودکان اروپایی لباس آبی می‌پوشیدند زیرا آبی نشانه‌ی پاکی مریم مقدس بود. سپس استفاده از رنگ صورتی برای پسران و رنگ آبی برای دختران باب شد. در آن زمان اعتقاد بر این بود که رنگ صورتی‌ای که به رنگ قرمز نزدیک‌تر است و از رنگ آبی قوی‌تر بوده بنابراین رنگ صورتی را برای پسران انتخاب می‌کردند. رنگ آبی هم به دلیل اینکه آرامش‌بخش بود برای دختران مناسب‌تر بود. بعدها جای این دو رنگ عوض شد و رنگ صورتی برای دختران و رنگ آبی برای پسران مورد استفاده قرار گرفت. گفته می‌شود ریشه‌ی این عقیده به چین باز می‌گردد. در دوران چین باستان، برخی از رنگ‌ها کمیاب بودند. رنگ صورتی از آن دسته رنگ‌هایی بود که به مقدار فراوان در دسترس بود بنابراین ارزان‌قیمت بوده و به راحتی تهیه می‌شد. رنگ آبی بسیار کمیاب و گران‌قیمت بود به همین دلیل به عقیده‌ی آن‌ها رنگ مناسبی برای لباس پسران بود زیرا پسران هنگام ازدواج مهریه می‌گرفتند. ریشه‌ی کلمه‌ی انگلیسی Pink در سال 1681 به معنای صورتی از کلمه‌ی Pinken که نام یک گل هلندی است به‌دست آمده آمد. نام این گل می‌تواند به معنای «چشم صورتی» یا‌ «چشم کوچک» باشد. در قرن هجدهم رنگ صورتی یک رنگ کاملا مردانه بود و مردان در آن زمان لباس‌هایی به رنگ صورتی و گلدوزی شده می‌پوشیدند. ازآنجایی‌که صورتی از رنگ قرمز گرفته می‌شد تصور می‌شد رنگی مردانه و نماد جنگ باشد. رنگ صورتی پاستلی تا مدت‌ها نشاندهنده‌ی سلامت و جوانی بود.

 نماد رنگ صورتی

در اواخر قرن نوزدهم، همان‌طور که فروید و دیگر روانشناسان کودکان بر اساس تجربه می‌گفتند، والدین پیش از اتولد فرزندان‌شان جنسیت آن‌ها را مشخص حدس می‌زدند و هنگام انتخاب رنگ برای نوزادشان، ناخودآگاه رنگ صورتی را برای دختران و رنگ صورتی را برای پسران انتخاب می‌کردند.

رنگ صورتی رنگ احساس و عشق و رنگی زنانه و رمانتیک است و به معنای درک و عشق بی‌دریغ است. ترکیب رنگ قرمز و سفید باعث می‌شود تحرک و انرژی قرمز و بینش و موفقیت رنگ سفید را داشته باشد. گویا احساس و قدرت رنگ قرمز با خلوص و پاکی سفید ترکیب شده است. هرچه رنگ صورتی پررنگ‌تر باشد نشان‌دهنده‌ی انرژی و احساس بیشتر است. در روان‌شناسی رنگ‌ها، صورتی رنگ امید است وبا دیدن آن می‌توان حس کرد همه‌چیز به خوبی پیش خواهد رفت. رنگ صورتی بسیار آرامش‌بخش است به همین دلیل که زندانیان خشن را در اتاق‌های صورتی رنگ نگه می‌داشتند زیرا رنگ صورتی باعث می‌شود انسان به آرامش برسد. این رنگ روی اعصاب تاثیر گذاشته و ضعف فیزیکی را به دنبال دارد. البته قرار گرفتن در معرض این به مدت طولانی می توانست اثرات برعکسی روی آن‌ها بگذارد. رنگ صورتی می‌تواند باعث شود خاطرات کودکی‌تان زنده شود. این خاطرات به حس راحتی و آسایشی که از مادر و خانواده به خاطر دارید بازمی‌گردد.

نماد رنگ صورتی

این رنگ زیبا می‌تواند معانی منفی هم داشته باشد. نداشتن قدرت، نداشتن اعتماد به نفس از معانی منفی‌ای هستند که می‌توان به رنگ صورتی نسبت داد. ترکیب کردن رنگ صورتی با رنگ‌های تیره‌تری مانند آبی تیره، سبز تیره خاکستری یا مشکی قدرت بیشتری به این رنگ می‌بخشد.

می‌توانید سری به مطلب «تاریخچه‌ی رنگ بنفش» نیز بزنید. همچنین می‌توانید کانال تلگرام بنیتا و صفحه‌ی اینستاگرام بنیتا را دنبال کنید.

هر هفته چهارشنبه‌ها با یک مقاله از سری مقاله‌ی مد و رنگ در بنیتا همراه شما هستم. نظرات و پیشنهادات خود را در کامنت‌ها با من درمیان بگذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان