ماهان شبکه ایرانیان

آشتی با طبیعت؛ خواص معجزه‌آسای خرما

در گذشته‌های دور، داروی شیمیایی وجود نداشت و اثری از دکتر‌های امروزی هم نبود. در آن زمان مردم برای مداوای بیماری‌شان به حکیم مراجعه می‌کردند. آنچه در این سری مقالات می‌خوانید، خواص گیاهان دارویی و طرز تهیه غذاها و دسرهای گوناگون با استفاده از آن‌هاست.

آشتی با طبیعت؛ خواص معجزه‌آسای خرما

داروهایی که حکیم تجویز می‌کرد عمدتا دارو‌هایی بودند که از دل طبیعت بیرون می‌آمدند. بقراط، بزرگ‌ترین حکیم یونانی می‌گوید: «بگذار غذایت داروی تو و دارویت غذای تو باشد». این گفته نشان‌دهنده‌ی اهمیت غذا در حفظ سلامتی‌ است.

بنیتا در سری مقالات «آشتی با طبیعت»، به بررسی خواص گیاهان دارویی و غیردارویی می‌پردازد. در این قسمت، با خواص خرما و نیز طرز تهیه‌ی یک معجون دلچسب و گوارا که می‌تواند در ماه مبارک رمضان برای روزه‌داران مفید باشد آشنا می‌شویم. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

 

میوه‌ای برای مریم مقدس!

خرما

خرما میوه‌ای قدیمی است که نام آن 42 بار در کتاب مقدس تکرار شده. این میوه‌ی شیرین، در خاورمیانه و خصوصا کشورهای عربی، جزو مواد غذایی اصلی به شمار می‌رود ولی در اروپا زیاد شناخته شده نیست و تنها در شیرینی‌ها و کیک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در قرآن آمده که مریم مقدس در هنگام زایمان از شهر خارج شد و زیر سایه‌ی درخت خرمای خشکیده‌ای پناه گرفت و به فرمان خدا از میوه‌ی آن درخت تغذیه کرد.

هر دانه‌ی خرما دارای 25 درصد ساکاروز، 50 درصد گلوکز و ویتامین‌های آ، ث، ای و گروه ویتامین‌های ب است. خرما همچنین دارای املاح و مواد معدنی است.

 

فواید خرما

خرما

خرما میوه‌ای بسیار مفید است که از تمام اجزای آن و حتی شاخ و برگ درختش می‌توان استفاده کرد. از برگ و شاخه‌های درخت خرما سبد و فرش تهیه می‌کنند. از هسته‌ی خرما، نان درست می‌کنند. شیره‌ی خرما نیز بسیار مقوی و خوشمزه است. در مناطق جنوبی کشور ما که هوا بسیار گرم است، مردم از خرما معیشتشان را تامین می‌کنند. مردم صحرا نیز از میوه و درخت آن به نحو احسن استفاده می‌کنند و حتی هسته‌ی خرمای بو داده را به عنوان جایگزین قهوه مورد استفاده قرار می‌دهند. خرمای کال نیز مورد استفاده‌ی خوراکی قرار می‌گیرد و خواص درمانی زیادی دارد. برخی از خواص خرما و هسته‌ی آن را شرح می‌دهیم:

خرما

1. خرما انرژی بخش است و قند آن به سرعت از بین نمی‌رود.

2. احساس گرسنگی و ضعف کاذب را از بین می‌برد.

3. خرما ضد استرس است و اضطراب را کاهش می‌دهد.

4. ضد افسرگی است.

5. از هسته‌ی خرما نوعی پماد درست می‌شود که تورم پلک‌ها را درمان می‌کند و برای رشد مژه بهترین داروست.

6. خرمای کال انرژی‌زا است.

7. خرما بهترین میوه برای بازیافتن انرژی و قدرت جوانیست.

 

Recipe

معجون خرما

معجون خرما

20 دقیقه سختی 1 از 10

معجون خرما، بسیار مقوی و برای افطار در ماه مبارک رمضان مفید است.

مواد لازم

  • شیر (2 پیمانه)
  • خرما (8 عدد)
  • خامه ( 2 قاشق سوپخوری)
  • عسل (2 قاشق سوپخوری)
  • پودر پسته ( 1 قاشق سوپخوری)
  • کنجد (1 قاشق سوپخوری)
  • یخ (به میزان دلخواه)

مسیر پخت

  • خرماها را در آب بیندازید تا پوست آن‌ها به راحتی جدا شود.
  • هسته خرما را جدا کنید.
  • خرما را با کنجد، پودرپسته و یخ داخل مخلوط کن بریزید .
  • تا زمانی که خرما کاملاً له و با بقیه مواد مخلوط شود مواد را مخلوط کنید.

نکته: میزان خرما، خامه، عسل و کنجد در این نوشیدنی کاملاً بسته به ذائقه شماست و می‌توانید میزان آن‌ها را بسته به ذائقه خودتان تغییر دهید.

اگر از خواندن این مطلب لذت بردید می‌توانید «آشتی با طبیعت؛ خواص معجزه‌آسای خاکشیر» را نیز بخوانید.

دوستان و همراهان همیشگی بنیتا، شما می‌توانید سری مقالات آشتی با طبیعت را هر هفته دوشنبه دنبال کنید. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات به اشتراک بگذارید؛ همچنین می‌توانید به کانال تلگرامی بنیتا بپیوندید.

منابع:

1. مجموعه‌ی گیاهان دارویی، سید محمد حسین لاجوردی و حامد همراه

2. stylecraze

3. nutrition-and-you

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان