داوری جایزه بهترین رمان انگلیسی‌زبان (مَن‌بوکِر) در سال ۲۰۱۶

مَن‌بوکِر (The Man Booker Prize) یکی از جوایز ارزشمند است که هر سال به رمان‌های انگلیسی زبان تعلق می‌‌گیرد. با بنیتا همراه باشید تا با تجربیات یکی از داوران این مسابقه آشنا بشویم.

مَن‌بوکِر (The Man Booker Prize) یکی از جوایز ارزشمند است که هر سال به رمان‌های انگلیسی زبان تعلق می‌‌گیرد. با بنیتا همراه باشید تا با تجربیات یکی از داوران این مسابقه آشنا بشویم. 

لیست رمان‌های امسال سرشار از ارزش‌هایی مثل: آزادی بیان و نمایشی نفس‌گیر از تعهد به زمینه و موضوع‌های متنوع بود.

یکی از دلایلی که نشستن روی صندلی داوری رقابت‌های مَن‌بوکِر افتخار بزرگی است، شهرت این داوری‌ها به خاطر دقت نظر فوق‌العاده آن است. این داوری‌ها چیزی نیست که شوخی گرفته شود. نه تنها انتظار می‌رود هر 5 داور 155  رمان را از ابتدا تا انتها بخوانند، بلکه داوران باید بتوانند در مورد تمام کتاب‌ها به راحتی صحبت کنند.

داوران این دوره مَن‌بوکِر 2016 از دسامبر گذشته هر ماه با همدیگر ملاقات می‌کنند. نکته‌ای که در طی این مباحثات برای ما روشن شد این بود که صنعت نشر چقدر سالم مانده است. علی رغم افزایش فشار مالی که از طرف نویسندگان وارد می‌شود و کاهش فضای رقابتی که توسط رسانه‌ها بوجود آمده است، نویسندگان همچنان خطر می‌کنند و محتوای با کیفیت ارائه می‌کنند.

هیئت داوران تحت تاثیر تازگی و انرژی بالای کتاب‌هایی که بررسی می‌کرد، قرار گرفت. کوته‌بینی سیاسی شاید بدون اشکال باشد اما جای خیلی کمی برای رویاپردازی دارد و برای هنر که اصلاً هیچ جایی ندارد! نویسنده‌ها زمانی بهتر کار می‌کنند که از مرزهایی که سنت‌ها و عرف مورد قبول جامعه است، عبور کنند. اینکه آزادی بیان همچنان ارزش اصلی مورد احترام ناشران است و نویسندگان هم با شادمانی به دنبال آن هستند، مایه دلگرمی است. 

اگر بخواهم شخصیت مسابقه امسال را در یک کلمه تعریف کنم آن کلمه اعتقاد است. کتاب‌های امسال به خاطر تنوع موضوع و زمینه‌ها، برجسته هستند. بعضی از رمان‌ها به شدت نیش‌دار هستند مثل: بلیت ها تمام شد از پل بیتی یا نمایشی از دنیاهای موازی هستند مثل: هیستوپیا از دیوید مینز یا مضمونی اسطوره‌ای دارند مثل: شیر داغ از دِبورا لِوی، روز های مدرسه مسیح از جان ماکسول کوتسی و نقشه خونین او از گِرَم ماکرِبونِت. حتی زمانی که به رمان‌های امروزی و با مضمون عصر حاضر مثل: نام من لوسی بارتون است از الیزابت استراوت، شیرینی جدی از اَل کِندی یا همه‌ی چیزی که انسان هست از دیوید زالای نگاهی می‌اندازیم، هیچ چیز ساده و معمولی در مورد آنها وجود ندارد. نقطه اشتراک این لیست بلند بالا از رمان‌ها، اشتیاق فوق‌العاده آنها برای نشان دادن مهارت نوشتن است.

کافی نیست تا کتاب‌ها فقط سرگرم‌کننده و جادویی باشند، مضمون آنها باید دارای دانش و درک درستی از زیبایی‌شناسی باشد. حتی زمانی که یکی از این کتاب‌ها دست به بی‌توجهی به مهارت‌های نویسندگی می‌زند و غفلت می‌کند، شما همچنان می‌توانید شاهد قدرت نوشتار باشید. داوران مسابقه مَن‌بوکِر 2016 در زمینه زمان هیچگونه کوتاهی به خرج نداد‌ه‌اند و بدنبال یک مسیر کوتاه‌تر نبوده‌اند. لیست نامزد‌های امسال، فرزند عشق به کتاب و اشتیاق به ادبیات متعالی است.

نویسنده این مطلب آماندا فورمَن یکی از داوران مسابقه مَن‌بوکِر 2016 بود.

شما کدامیک از این کتاب‌های جادویی را مطالعه کرده‌اید؟

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر