۵ مزیت خرید سکه امامی برای سرمایه گذاری

در حال حاضر، مهم‌ترین کاربرد سکه طلا در کشورمان استفاده به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای با نقدشوندگی بسیار بالا است.

5 مزیت خرید سکه امامی برای سرمایه گذاری

سکه‌های طلای ضرب شده در سال 1358 با نام اولین سکه‌های بهار آزادی که مقارن با اولین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بود، شناخته می‌شدند. یک روی این نوع از سکه‌های طلا، با نام حضرت علی (ع) به نماد تکرار سه بار نام علی به صورت یک 6 ضلعی تزیین شده بود. روی دیگر این سکه‌ها تصویر بارگاه امام رضا (ع) و عبارت اولین بهار آزادی را دارد.

طرح سکه‌های طلا پس از رحلت امام خمینی (ره) در سال 1368، دچار تغییراتی شد. در یک سمت این سکه‌ها تصویر امام خمینی حک شده است، به همین دلیل به آن‌ها سکه امامی می‌گویند و با نام "طرح جدید" نیز معروف شده‌اند.

سمت دیگر سکه‌های امامی مزین به تصویری از حرم امام رضا (ع) است و  وزن آن‌ها 8/13598 گرم می‌باشد. مقدار طلای خالص سکه‌های طرح جدید در حدود 7/322382 گرم است. این نوع از سکه‌ها در مقایسه با سکه طرح قدیم، قیمت بالاتری دارند. نکته مهم در مورد قیمت سکه، شاخص بودن قیما سکه‌های طرح جدید است که معیاری برای تعیین نسبی انواع سکه به شمار می‌رود. بنابراین می‌توان گفت که قیمت ربع سکه، نیم سکه و سکه‌های گرمی بر اساس سکه‌های طرح جدید تعیین می‌شود.

با این که در بازار طلای کشورمان هر دو نوع سکه به فروش می‌روند، اما فراوانی سکه‌های امامی نسبت به بهار آزادی بسیار بیشتر است. البته سکه‌های امامی طرفداران و خریداران بسیار بیشتری نیز دارد.

تفاوت دیگر سکه‌های امامی و بهار آزادی در نرخ رشد قیمت و ارزش آن‌ها است. روند صعودی ارزش ریالی سکه‌های امامی نسبت به سکه‌های بهار آزادی، در حدود یک و نیم برابر بیشتر است. بنابراین سکه امامی سود بیشتری خواهد داشت. به همین خاطر افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار سکه طلا را دارند، توجه زیادی به این موضوع دارند.

مهم‌ترین کاربردهای سکه عبارتند از سرمایه‌گذاری، هدیه، استفاده برای پرداخت مهریه و پس‌انداز. درسال‌های اخیر سکه تبدیل به یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری شده است. به این دلیل بسیاری از کارشناسان و سرمایه گذاران معتقدند که سکه محصولی با ریسک پایین و سود بالا است که در هر زمانی می‌توان آن را خرید و فروش کرد.

در واقع سکه مثل طلای زینتی نیست که در زمان فروش، اجرت، سود و مالیات از آن کسر شود. همچنین قیمت سکه با افزایش ارزش طلای جهانی زیاد می‌شود. به همین خاطر سکه را می‌توان کالایی ارزشمند برای سرمایه‌گذاری بلند مدت به حساب آورد.

مردم در دهه‌های هفتاد و هشتاد خورشیدی با پولی که دستشان می‌آمد یک سکه تمام می‌خریدند و  آن را برای آینده‌شان کنار می‌گذاشتند. حتی بسیاری از خانواده‌ها برای کادوی تولد فرزندان‌شان سکه تهیه می‌کردند تا توشه‌ای ارزشمند برای آینده آن‌ها فراهم کنند. به تدریج، با افزایش سرسام‌آور قیمت سکه تمام، مردم قدرت خود را برای خرید آن از دست دادند و به خرید سکه‌های گرمی و کارت‌های هدیه روی آوردند. البته بسیاری از افراد برای افزایش سرمایه‌شان، به صورت دوره‌ای اقدام به خرید سکه‌های گرمی می‌کنند تا بتوانند آن‌ها را تبدیل به سکه‌های کامل امامی تبدیل کنند.

در حال حاضر، مهم‌ترین کاربرد سکه طلا در کشورمان استفاده به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای با نقدشوندگی بسیار بالا است. از طرفی نوسانات قیمت طلا، تاثیر چشمگیری بر قیمت سکه دارند و یک کالای با ارزش در مقابل پایین آمدن ارزش ریال به حساب می‌آید. در ایران عوامل مختلفی بر قیمت نهایی سکه طلا  موثرند که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد:

  • قیمت جهانی طلا: نوسانات موجود در  قیمت جهانی طلا  تاثیر مستقیمی بر قیمت سکه دارد.
  • حباب سکه: به فاصله قیمتی سکه و قیمت بازای آن در اثر میزان عرضه و تقاضا حباب گفته می‌شود.
  • سال ضرب سکه: سکه‌هایی که پیش از سال 86 شمسی ضرب شده‌اند ارزش کمتری نسبت به سکه‌های 86 به بعد دارند.
  • کارمزد عرضه سکه و هزینه ضرب آن توسط بانک مرکزی بر قیمت سکه تاثیر می‌گذارند.

از بین این معیارها قیمت جهانی طلا و حباب، به صورت روزانه و حتی به صورت لحظه‌ای نوسان دارند. توصیه می‌کنیم برای سرمایه گذاری در زمینه سکه طلا، نوع طرح جدید سال 86 به بعد را خریداری کنید. علاوه بر این با توجه به توزیع سکه‌های نامعتبر و تقلبی، احتمال از دست دادن سرمایه‌تان وجود دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم برای اطمینان بیشتر، حتما سکه مورد نظرتان را از یکی از مراکز معتبر فروش سکه و طلا تهیه نمایید.

منبع: سکه نیری

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر