دندانتان بدشکل و بدرنگ است؟

درباره افرادی که از شکل یا رنگ دندان‌هایشان رضایت‌‌خاطر ندارند باید بگویم این ناهنجاری‌ها علل متعددی دارند مانند ژنتیک، بیماری زودهنگام یا ضربه و یا یک عامل محیطی مانند وجود فلوراید زیاد در آب آشامیدنی یا مصرف تتراسایکلین در دوران بارداری و شیردهی

دندانتان بدشکل و بدرنگ است؟
درباره افرادی که از شکل یا رنگ دندان‌هایشان رضایت‌‌خاطر ندارند باید بگویم این ناهنجاری‌ها علل متعددی دارند مانند ژنتیک، بیماری زودهنگام یا ضربه و یا یک عامل محیطی مانند وجود فلوراید زیاد در آب آشامیدنی یا مصرف تتراسایکلین در دوران بارداری و شیردهی.
هنگام تولد، مینای دندان‌های کودک به‌طور کامل ساخته شده اما مینای دندان‌های عقل تا حدود هشت سالگی تشکیل می‌شود. به همین دلیل پزشکان مصرف طولانی‌مدت آنتی‌بیوتیک تتراسایکلین را برای کودکان زیر هشت سال و زنان باردار توصیه نمی‌کنند.
سایر علل بدشکلی یا بدرنگی دندان‌ها عفونت، تب بالا یا سوءتغذیه در دوران شیرخوارگی و خردسالی است. در موارد نادر، بدشکلی دندان‌ها با اختلالات خطرناکی مانند سیفلیس مادرزادی یا نشانگان داون در ارتباط است. بیشتر مواقع این ناهنجاری‌ها هر دو دندان‌های شیری و دایمی را متأثر می‌سازد. هشت دندان پیش و دندان‌های آسیاب بزرگی که در سن شش سالگی درمی‌آیند بیش از بقیه درگیر می‌شوند چون زودتر تشکیل می‌شوند. تاج دندان‌ها ممکن است حفره‌دار و شیار‌دار شده و تغییر رنگ بدهند.

گاهی پوشش مینایی دندان ناقص است. گرچه این حالت به چند علت روی می‌دهد اما بیشتر مواقع در نتیجه یک ویژگی ژنتیکی که در بعضی خانواده‌ها به ارث می‌رسد به وجود می‌آید.
مینا ممکن است بدرنگ، نازک یا حتی غایب باشد. بد رنگی دندان در اثر نوشیدن آب حاوی بیش از دو واحد فلوراید در میلیون نیز ایجاد می‌شود. در بعضی مناطق آب طبیعی حاوی سطوح بالایی از فلوراید است.
برای درمان دندان‌های بدشکل می‌توان با افزودن مواد ترمیمی یا با پوشاندن آنها به وسیله روکش این کار را انجام داد. دندان‌های فاقد پوشش کامل مینا یا آنهایی که به شدت تغییر رنگ داده‌اند نیز به همین شکل قابل درمان هستند. گاهی اوقات درباره دندان‌های شیری نیز در صورتی که مینای دندان به حدی ناهنجار باشد که خطرات یا صدمات شدیدی ایجاد کند، همین روش به کار می رود. در این موارد دندان‌های آسیاب بزرگ با روکشی از جنس فولاد ضدزنگ اصلاح می‌شوند. با این کار تاج دندان حفظ می‌شود و به رویش دندان دایمی در موقعیت اصلی‌اش کمک می‌کند.
منبع:www.salamat.com
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر