موضع خصمانه مشاور استارمر علیه ایران/ با یک گروه مرگبار مواجهیم!

یک مشاور نظامی کر استارمر که از سوی این نخست وزیر جدید انگلیس به سرپرستی یک بررسی راهبردی وضعیت دفاعی این کشور منصوب شده، مدعی شد چین عامل ایجاد یک تهدید «مرگبار» علیه لندن است.

موضع خصمانه مشاور استارمر علیه ایران/ با یک گروه مرگبار مواجهیم!

به گزارش خبرآنلاین «جورج رابرتسون»، مسئول اجرای این تحقیق و بررسی راهبردی که سابق بر این دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز بوده در گفتگو با خبرنگاران همزمان با آغاز این تحقیقات دست به اتخاذ موضعی خصمانه علیه روسیه، چین، ایران و کره شمالی زده و مدعی شد «این چهار کشور تهدیداتی مرگبار را متوجه بریتانیا می‌کنند.»

به نقل از ایسنا رابرتسون ادعا کرد: «ما با یک گروه مرگبار چهارگانه از کشورهایی مواجهیم که همکاری میان خود را هر چه بیشتر افزایش می‌دهند.»

به نوشته وبگاه شبکه «بلومبرگ»، این اظهارات رابرتسون و نتایج تحقیقاتی که او پیگیری می‌کند بازتاب دهنده سیاست‌هایی که دولت جدید حزب کارگر در بریتانیا اتخاذ خواهد کرد خواهند بود.

بر اساس اعلام وزارت دفاع انگلیس گزارش نهایی تحقیقات او در اوایل سال 2025 میلادی انتشار پیدا کرده و به موجب آن مشخص می‌شود که هدف تعیین شده از سوی استارمر مبنی بر صرف 2.5 درصد از تولید ناخالص داخلی برای بودجه نظامی چه زمانی محقق خواهد شد.

به نوشته بلومبرگ، ادبیاتی که این مشاور استارمر در قبال چین اتخاذ کرده تندتر از موضعی است که دولت قبلی انگلیس متعلق به ریشی سوناک محافظه‌کار داشته است؛ دولت سوناک از چین به عنوان «یک چالش‌ تعیین‌کننده دوران» توصیف کرده بود. در ماه مه گذشته مقام‌های انگلیس، چین را متهم به سازماندهی کردن حمله سایبری علیه وزارت دفاع انگلیس کردند اما پکن این ادعا را رد کرد.

رابرتسون که در بازه زمانی 1999 تا 2003 رهبری ائتلاف ناتو را بر عهده داشته و سابقه خدمت به عنوان وزیر دفاع دولت تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس را دارد به همراه «فیونا هیل»، کارشناس روسیه و مشاور اسبق ریاست جمهوری آمریکا و «ریچارد بارونز»، فرمانده اسبق ستاد فرماندهی نیروهای مشترک بریتانیا، مرکز فرماندهی راهبردی آن، این فرآیند تحقیق و بررسی دفاعی مربوط به دولت جدید کر استارمر را به پیش خواهد برد.

به نوشته بلومبرگ بخش دفاعی تبدیل به آزمون اولیه‌ای برای نخست وزیری استارمر شده در حالی که او قصد دارد خودش را در صحنه جهانی به عنوان یک فرد ترقی‌خواه قوی در مواجهه با جهش بخت و اقبال پوپولیست‌ها و راستگرایان افراطی در سراسر اروپا و همینطور بالا گرفتن احتمال رسیدن مجدد دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا نشان دهد. او در همین حال با برخی از اعضای دیگر حزب کارگر بر سر چگونگی صرف بودجه دولتی از جمله بر سر متمرکز ساختن آن بر مسائل داخلی نظیر رفاه دچار اختلاف است.

لندن یکی از بالاترین بودجه‌های نظامی را در بین اعضای ناتو داشته و همچنین از جمله حامیان نظامی اصلی اوکراین در جنگ با روسیه بوده است. با این وجود ارتش انگلیس سالها با کمبود بودجه دست به گریبان بوده به نحوی که «بن والاس»، وزیر دفاع سابق انگلیس ارتش این کشور را «تو خالی شده» توصیف کرد.

استارمر روز سه‌شنبه به اعلام آغاز فرآیند تحقیقات راهبردی در حوزه دفاعی به عنوان یکی از اولین اقدامات عمده دولتش پرداخت.

استارمر وعده داده میزان بودجه نظامی انگلیس را به 2.5 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رساند اما برای این هدف ضرب‌الاجلی تعیین نکرده است.

بر اساس اعلام وزارت دفاع انگلیس هدف از اجرای این تحقیقات راهبردی دفاعی، تقویت امنیت داخلی، تقویت اوکراین در جنگ علیه روسیه و نوسازی و حفظ زرادخانه هسته‌ای بریتانیا است.

«جان هیلی»، وزیر دفاع بریتانیا نیز گفت: «ما باید در حالی که جهان بی‌ثبات تر می‌شود و فن‌آوری‌ها ماهیت جنگ را تغییر می‌دهند، دیدگاه شفافی درباره تهدیدات پیش روی خود داشته باشیم. نیروهای مسلح ما باید در پاسخ آمادگی رمزی، یکپارچگی و نوآوری بهتری را کسب کنند.»

311311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر