۵ ادویه شفادهنده (۲)

از جمله خواص اصلی گشنیز درمان مشکلات گوارشی است. گشنیز از برگ‌های معطر گیاه تهیه و به صورت ادویه استفاده می‌شود که بسیار معطر است.

5 ادویه شفادهنده (2)

 

موارد استفاده

قبل از سرخ کردن سبزیجات، زردچوبه را داخل روغن ماهی تابه بریزید؛ پس از چند ثانیه آنها تست می‌شوند و هیچ‌وقت نمی‌سوزند.

 ترکیب زردچوبه با پیاز از سرطان پیشگیری می‌کند.

 به طور سخاوتمندانه از زردچوبه در تهیه عدسی استفاده کنید.

 زردچوبه را با کره ذوب‌شده ترکیب و آن را به سبزیجات پخته‌شده اضافه کنید.

 آن را به آش، سوپ و غذاهای خود بیفزایید.

سس خردلی را استفاده کنید که زردتر است و حاوی زردچوبه بیشتری است.

 گشنیز

از جمله خواص اصلی گشنیز درمان مشکلات گوارشی است. گشنیز از برگ‌های معطر گیاه تهیه و به صورت ادویه استفاده می‌شود که بسیار معطر است و روغن تهیه شده از آن حاوی لینالول استات می‌باشد که از سلول‌ها محافظت‌ می‌کند.

در مطالعه‌ای 32 فرد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) مورد بررسی قرار گرفتند که همه آنها علائمی مانند شکم درد، دل درد و نفخ همراه با اسهال و یبوست داشتند. مصرف گشنیز پس از هشت هفته، با کاهش سه برابری در درد و علائم بیماری همراه بود، زیرا گشنیز همانند یک داروی ضداسپاسم عمل کرده و عضلات گوارشی را شل می‌کند و ناراحتی‌های ناشی از سندرم روده تحریک‌پذیر و دیگر اختلالات روده را کاهش می‌دهد.

پژوهشگران معتقدند که اثر آرام‌بخش آن بر روی شریان‌ها می‌تواند به کاهش فشارخون نیز کمک کند و علاوه بر آن در درمان و پیشگیری از بیماری‌های زیر نیز مؤثر است:

نفخ، کلسترول خون افزایش یافته، سرطان روده، اسهال، اگزما، نفخ شکم، فشار خون بالا، سندرم روده تحریک‌پذیر، سوءهاضمه، بی‌خوابی، مسمومیت با سرب، بیماری کبد، پسوریازیس، دل درد، زخم، عفونت قارچی واژن، دیابت نوع 2. تخم گشنیز در دو نوع اصلی دارد: گشنیز اروپائی و گشنیز هندی که گشنیز اروپائی کروی شکل و انباشته از چربی است.

اما گشنیز هندی تخم‌مرغی شکل است و عطر و بوی خوبی دارد. از هر دو نوع گشنیز می‌توان در پخت و پز استفاده کرد. گشنیز به صورت پودر نیز در بازار وجود دارد، ولی بهتر است دانه‌های آن را خریداری و هنگام مصرف آن را آسیاب کنید.

 موارد استفاده

 تخم گشنیز را با فلفل مخلوط و برای تهیه غذا استفاده کنید.

 برای طعم‌دار کردن ماهی و گوشت، قبل از پخت به آنها گشنیز بمالید.

 از مخلوط آن با سیر، کره و فلفل قرمز برای عطردار کردن گوشت کبابی استفاده کنید.

 دانه‌های گشنیز به خورش طعم دلپذیری می‌دهند.

 رازیانه

 زردرنگ است و پوششی سبز دارد. پودر رازیانه پس از شش ماه عطر و طعم خود را از دست می‌دهد؛ و دانه‌های رازیانه را فقط می‌توان تا سه ماه نگهداری کرد. بیشتر دانه‌های رازیانه موجود در جهان از مصر تأمین می‌شوند. رازیانه‌های هند نیز خوش‌عطر و خوش‌طعم هستند. هندی‌ها پس از شام، رازیانه می‌خورند.

 موارد استفاده

از دانه و یا پودر آن در تهیه چای استفاده می‌شود که به طور طبیعی مکمل بسیاری از غذاها است؛ به خصوص غذاهای مدیترانه‌ای و دریایی. در سالاد میوه، سوسیس و تخم‌مرغ نیز خوش‌طعم می‌شود.

برای عطردارکردن روغن زیتون 1 قاشق چایخوری رازیانه را با مقداری پونه کوهی و آویشن خشک شده به 2 فنجان روغن زیتون بیفزایید. به این ترکیب می‌توانید یک‌دوم فنجان کره آب‌شده نیز اضافه کنید.

 زنجفیل

هزاران سال است که در سراسر جهان پزشکان سنتی برای رفع حالت تهوع از زنجفیل استفاده می‌کنند و چندین دهه است که اثربخشی آن اثبات شده است. گروهی از پژوهشگران در دانشگاه یانگ مینگ در تایوان، تأثیر زنجفیل در حالت تهوع 13 نفر را بررسی کردند.

این افراد روی صندلی‌های چرخان قرار گرفتند و مقدار حالت تهوع آنها برآورد شد. روز بعد، قبل از اینکه روی این صندلی‌ها بنشینند 1000 تا 2000 میلی‌گرم زنجفیل خوردند و در کمال تعجب حالت تهوع آنها بسیار کمتر بود و زودتر بهبود یافتند. در این مطالعه پژوهشگران مقدار هورمون وازوپرسین خون را اندازه گرفتند.

این هورمون در حالت تهوع افراد تأثیر دارد. مقدار این هورمون با مصرف زنجفیل کنترل می‌شد و فعالیت الکتریکی در معده نیز طی چرخش با مصرف زنجفیل تقریباً از ثبات بیشتری برخوردار بود. زنجفیل به پیشگیری و درمان بیماری‌های زیر کمک می‌کند:

ورم مفاصل، آسم، سرطان، کلسترول خون افزایش یافته، حمله قلبی، سوزش سردل، سوءهاضمه، میگرن، بیماری صبحگاهی، تهوع، سکته مغزی و تری‌گلیسرید خون افزایش یافته.

زنجفیل تازه بهتر از نوع خشک آن است که می‌توان آن را به مدت دو هفته در کیسه‌های کاغذی در یخچال و زنجفیل پوست‌کنده را به مدت نامحدود در فریزر نگهداری کرد.

 موارد استفاده

زنجفیل تازه را روی سبزیجات و گوشت تفت داده شده رنده کنید.

آن را قطعه قطعه و با سیب‌زمینی سرخ‌شده میل کنید.

ماساژ گوشت قبل از کباب کردن با زنجفیل، آن را ترد می‌کند.

 

 

برای خواندن بخش اول- 5 ادویه شفادهنده- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان