اعلام نامزدهای جایزه ادبی فمینا

نامزدهای جایزه‌ی ادبی «فمینا» که یکی از معتبرترین جوایز ادبی فرانسه است اعلام شد که در میان آن‌ها، نام دو نویسنده‌ی ایرانی نیز به چشم می‌خورد. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

نامزدهای جایزه‌ی ادبی «فمینا» که یکی از معتبرترین جوایز ادبی فرانسه است اعلام شد که در میان آن‌ها، نام دو نویسنده‌ی ایرانی نیز به چشم می‌خورد. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

اعلام نامزدهای جایزه ادبی فمینا
لوگوی اولیه‌ی جایزه‌ی فمینا

پس از اینکه جوایز ادبی «گنکور»، «مدیسی» و «رنودو» نامزدهای خود را معرفی کردند، فمینا نیز نامزدهای جایزه‌ی خود را اعلام کرد. تعداد 18 رمان فرانسوی و 14 رمان خارجی به عنوان نامزدهای دور اول جایزه ادبی «فمینا» انتخاب شدند.

 

در میان نامزدهای جایزه‌ی فمینا 2016 نام نویسندگانی چون «سرژ جانکور» و «نگار جوادی» به چشم می‌خورد که در سایر جوایز ادبی فرانسه نبودند. اما «ناشاشا آپانا»، «کترین کوست»، «ژان بپتیست دل‌آمو»، «گائل فای»، «فردریک گراس»، «لوک لانگ»، «لورن مووینیه» و «لیلا سلیمانی» دیگر نامزدهای جایزه «فمینا» هستند که نام آن‌ها در میان نامزدهای جایزه «گنکور» نیز دیده می‌شود.

در سال گذشته جایزه‌ی فمینا در بخش رمان‌های فرانسوی به «کریستوفر بولتانسکی» با کتاب «مخفیگاه» رسید و رمان «رنگ آب» به قلم «کری هادسون» جایزه بخش رمان خارجی «فمینا» را به خود اختصاص داد.

در بخش رمان‌های فرانسوی جایزه «فمینا» امسال «بادی که می‌لرزاند» نوشته «سوفی آوون»، «دیگری که پرستش شد» از «کلوئه دیلوم»، «رایحه جنگل» نوشته «هلن گسترن»، «متعلق» نوشته «فردریک گراس»، «خانواده مقدس» به قلم «فلورنس سیووس» و «14 جولای» نوشته «اریک وویلارد» دیگر نامزدهای دریافت جایزه هستند.

«زندگی‌های کاغذ» از «رابین علام‌الدین»، «مردی با اعتقاد کم» نوشته «میکلاس باتلت»، «دختران» به قلم «اما سلین»، «روی زمین همچون بهشت» نوشته «دیود اِنیا»، «کتاب خاطرات» نوشته «پتینا گاپا»، «رویاها» از «ایبولو امبو»، «صندلی‌های کوچک قرمز» نوشته «ادنا اوبراین»، «گرسنگی سفید» از «آکی اولی‌کای‌نن»، «درخودماندگی» به قلم «والری رومائو»، «آنچه از شب باقی می‌ماند» از «ارسی سوتیروپولوس»، «پی‌نوشت» نوشته «آلن کلود سولزر» و «متئو شغلش را از دست داد» از «گونکالو تاوراس» از جمله دیگر نامزدهای بخش رمان‌های خارجی جایزه ادبی «فمینا» هستند.

اعلام نامزدهای جایزه ادبی فمینا

اولین مراسم جایزه ی فمینا
جایزه‌ی فمینا
آنتوان دو سنت اگزوپری

جایزه فمینا که مبلغ آن پنج هزار فرانک است در سال 1904 به وسیله گروهی از بانوان نویسنده فرانسوی و «مجله فمینا» و «ویا ورز» بنیاد نهاده شد. در سال‌های اخیر مجله «وی پراتیک» جای مجله «وی اورز» را گرفت. این جایزه تاکنون به نام‌های «جایزه فمینا ـ وی اورز» و جایزه فمینا ـ پراتیک شناخته شده است. تصمیم‌گیری این جایزه توسط داوران زن است ولی برندگان جایزه لزوماً زن نیستند. جایزه به عالی‌ترین کتاب سال که به وسیله زن یا مردی نویسنده به زبان فرانسوی نوشته شده باشد اعطاء می‌شود. اثر منتخب باید مبین قدرت خلاقه نویسنده یا دارای انسجام و اصالتی مبشر آتیه درخشان وی باشد. این جایزه فقط مخصوص رمان و داستان است و تنها به یک نفر تعلق می‌گیرد. هر سال در ماه دسامبر گروهی از بانوان فاضل به داوری در مورد کتاب برنده می‌پردازند. کتاب‌هایی که برای ارائه به هیأت داوران تعیین می‌گردد در طی چند جلسه به وسیله گروه مذکور انتخاب می‌شود. «آنتوان دوسنت اگزوپری» سرشناس‌ترین نویسنده‌ برنده‌ این جایزه است که در سال 1930 برای «پرواز شبانه» موفق به دریافت آن شد.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر