جهانی شدن حکومت امام زمان (علیه السلام) (۲)

روش حکومت مهدی (عج)   روش ایشان در حکومت، روش الهی و سنجیده خواهد بود و جز فرمان الهی و تلاش در جهت سنت بزرگوارش حضرت محمد(ص) هدفی دیگر را تعقیب نخواهد کرد

جهانی شدن حکومت امام زمان (علیه السلام) (2)

روش حکومت مهدی (عج)
 

روش ایشان در حکومت، روش الهی و سنجیده خواهد بود و جز فرمان الهی و تلاش در جهت سنت بزرگوارش حضرت محمد(ص) هدفی دیگر را تعقیب نخواهد کرد. او با کارگزاران حکومت اسلامی و جهانی بسیارسخت گیر و با مردم به ویژه مستمندان بسیار مهربان است.
حرکت او در واقع یک انقلاب نیست بلکه چندین انقلاب در یک انقلاب بزرگ جا گرفته است. انقلاب مهدی (عج) از همه ی جهات یک استثناء در تاریخ بشر است و تنها یک انقلاب سیاسی نیست بلکه تحولی همه جانبه و عمیق در همه ی ابعاد مادی و معنوی زندگی بشر است. لذا در تبیین این مسیر می توان به سه انقلاب عمده ی دیگر که دوران انقلاب جهانی و فراگیر آن حضرت است به اختصار اشاره نمود.

1)انقلاب امنیتی
 

وقوع حوادث تلخ و ناگوار حاصل از نا آرامی و اضطراب بی شمار در عصر تکنولوژی و فناوری اطلاعات (علی رغم برخی خدمات و تسهیلات)، انسان ها را سخت به ستوه آورده و هر لحظه بر آمار جنایات، بزه کاری، فساد و فحشا جوامع افزوده می شود، البته برای تامین امنیت و حفظ شئونات زندگی ملت ها اندیشمندانی در هر عصری ظهور کرده اند و برآن شدند که بلکه بتوانند تعبیری جامع و مانع از آن داشته باشند و بدان لقبی چون "مدینه ی فاضله" بدهند که در آن از نابسامانی و دغدغه های جوامع موجود اثر و نشانی نباشد. از مدینه فاضله ی افلاطون گرفته تا مدینه ی فاضله ی فارابی و از مدینه ی فاضله ی کمونیست ها و سوسیالیست های تخیلی و بهشت موعد آنان گرفته تا مدینه فاضله ی عصر و روشنگری و انسان مداری و... همه و همه در صدد برآمدن توجیهی از رفاه و آرامش بودند که غالبا راه ناصواب را برگزیدند و امنیت خاطر مردم را به چالش کشاندند. اما در مدینه ی فاضله ی مهدی موعود(عج) که در قرآن و روایات وعده ی تحقق آن داده شده، غیر از مدینه های فاضله ای است که دیگران مطرح کرده اند، زیرا ویژگی های مدینه ی فاضله ی اسلامی در عصر مهدی (عج) به گونه ای آن را از سایر مدینه های فاضله پیشنهادی دیگران ممتاز می سازد، مثلا در گلوبالیزیشن غربی (جهانی شدن غربی) توجیه سیستم غربی بر جهان است این ها با جهانی شدن حکومت مهدوی مخالف اند و به جهانی شدن سرمایه داری فراخوان می کنند.
اگر گلوبالیزیشن عبارت باشد از جهانی کردن آمریت آمرکا و منافع سرمایه داری حاکم بر آمریکا، صهیونیزم و انگلیس و این نوع نگرش حفظ امنیت اقتصادی و تجاری به نفع آن هاست، و همین را نیز ترویج می دهند این جهانی شدن و به عبارتی غول تجاری که شعار اصل آن هاست، امنیت فعلی دیگر فرهنگ ها و کشورها را ناآرام می کند و واضح است که معیارهای حکومت جهانی مهدی (عج) با گلوبالیزیشن غربی ها کاملا متفاوت است، چرا که امام مهدی(عج) می گوید:"در تمام دنیا هیچ انسان گرسنه ای نباید باشد و نباید در گوشه ی آفریقا بچه های یازده ساله و زنشان به اندازه بچه های شش ماهه واشنگن و نیویورک باشد. گلوبالیزیشن مهدوی یعنی امنیت برای همه، امنیت برای دخترهای آفریقا، مکزیک، غنا و افغانستان نه فقط برای دختر سرمایه داران نیویورک. با این اوصاف فقدان امنیت به یکی از سه عامل ویران گری که خواهد آمد برمی گردد" و این ها آفت های امن و امان هستند:
1)فقر و محرومیت 2)ضعف ایمان 3)ضعف مدیریت ها و حکومت ها.
حسب روایات متعدد، در دوران حکومت حضرت مهدی (عج) امنیت همه جا را در بر می گیرد، تا نام ونشانی از خشونت و ظلم باقی نماند. علی (ع) می فرمایید" و امنیت به السبل" همه ی راه های (زمینی، دریایی و هوایی) به واسطه ی امام مهدی (عج) از نعمت امنیت برخوردار خواهد شد. و در روایت دیگری آمده است که:
"تخرج العجوزه الضعیفه من المشرق ترید المغرب لا یوذبها احد"
پیر زن ناتوان از شرق تا غرب عالم مسافرت می کند بدون این که کسی او را اذیت کند و هم چنین یک دختر جوان ( که مثلا در برابر خشونت و تهاجم آسیب پذیر است) به تنهایی از گوشه ای به گوشه ی دیگر دنیا سفر می کند بی آن که تهدیدی علیه امنیت او وجود داشته باشد.

2)انقلاب علمی
 

علم و دانش های متفاوت انسان در ادوار تاریخ مظهر و نماد کمال و پیشرفت در امر اختراعات و اکتشافات بوده و هر گاه در میان هر ملتی دانش و آگاهی حکمیت می کرده است، نشان نیاز عزت و تعالی آنان بوده است. ادیان الهی به ویژه دین جهانی اسلام پیروان خود را در همه حال و در همه جا به فراگیری علم و فنون گوناگون اعم از طبیعی و ماورالطبیعی و هم چنین تولید علم در اشکال متعدد آن تشویق و ترغیب نموده و از دیگر سو آنان را از دنیای جهل و بی خبری و قائلین به حذر داشته است. حال جای بسی تعجب است که مدعیان علم تجربی و قائلین به اصالت ماده (امپریسم (1)) که در گذشته بخش اعظم دانش های خود را از دانشمندان و قدمای اسلامی اقتباس نموده اند، اسلام و به طور کلی دین را در تقابل علم دانسته اند و معتقدند با حضور دین در میان ملت ها، علم و دانش تجربی به انزوا کشانده می شود و کمال انسان ها به مخاطره می افتد. التبه این تئوریسین های مادی به جهت توجیه نظر خود به دو دلیل عمده متوسل شده اند که هر دو دلیل از دیدگاه ما نه تنها چاره ای حل مشکل بلکه کاملاً چالش و سقوط در ورطه ی حیوانی است.
1)حضور دین، مالکیت هیا فردی، ثروت های غیر مشروع و قدرت های بالای آن ها را تعدیل و آنان را هم چون طبقات زیر دست تحت لوای یک قانون واحد قرار می دهد و این به رغم طرف داران این عقیده ناخوشایند است.
2) حضور دین آنان را به تعقل و دوری از دنیای مادیت و هوی و هوس فرا می خواند و از تعرض به حیثیت فردی و اجتماعی دیگران برحذر می دارد، لیکن این مهم نیز را بر نمی تابند و معتقدند دین خواسته ها و خواهش های ما را محدود می کند. مع الوصف خلاف آن چه را که دنیای غرب امروز معتقد است، دین با دو مقوله ی مهم و حیاتی علم و ایمان کاملاً سازگار است و برای تحقق، تعمیق و توسعه ی آن دو، برنامه ای جامع دارد و به عبارتی کسب علم حد و مرزی ندارد و انسان تا فرا رسیدن مرگ می بایست جویای دانش باشد. هر چند که دایره ی علم بشر و افق عقلانیت آن به یک عبارت محدود است، قرآن در این خصوص می فرماید" و ما اتیتم من العلم الا قلیلا". (2)
امام صادق (ع) دایره علم را در عصر امام زمان (عج) این گونه بیان فرمودند که:"علم و دانش 27 حرف است و 27 شعبه و شاخ دارد، تمام آن چه پیامبران الهی برای مردم آوردند دو حرف بیش نبود و مردم تاکنون جز آن دو حرف را نشناخته اند اما هنگامی که قائم ما قیام می کند، 25 حرف و شاخه و شعبه ی دیگررا آشکار و در میان مردم منتشر می سازد و دو حرف دیگر را به آن ضمیمه می کند تا 27 حرف کامل و منتشر گردد.
در یکی از مغیبات حضرت مهدی (عج) آمده است که، او زمانی خواهد آمد که ساکنین مشرق، افراد مستقر در مغرب را خواهند دید و ساکنان مغرب مشرقیان را به هر حال در عصر ظهور، وسایل اطلاعاتی آن قدر پیشرفته خواهد بود که دنیا را هم چون کف دست آشکار می سازد و به حکومت مرکزی، تسلط کامل بر اوضاع گونه فسادی را (عمدی و غیرعمدی) در نطفه خفه سازد. وسایل سریع السیر که با وسایل کنونی قابل مقایسه نیست نه فقط برای دور زدن کره ی زمین در یک زمان کوتاه بلکه برای مسافرت های دور دست فضایی در اختیار آن حکومت قرار می گیرد، وسایل انتقال صدا و تصویر به طور همگانی و ساده و آسان در اختیار همه ی پیروان او قرار می گیرد، آن چنان که چیزی به نام اداره ی پست در عصر حکومت او شیئی زاید محسوب می گردد. وسایل جاری این حکومت بدون نیاز به کاغذ برای آن چنان که راه و رسم دنیای امروز است و شاید نیمی از وقت و نیروی انسانی را تلف کرده و گردش همه ی کارها را کند می سازد و رسیدن حق را به حق داران به تاخیر می اندازد حل و فصل می شود.
«در روایت دیگر، از روایت معراجیه، خطاب به پیامبر اکرم (ص) نیز چنین آمده است: ای محمد! من به دست آخرین وصی تو زمین را از وجود دشمنان خود پاک خواهم ساخت و حکومت شرق و غرب عالم را به او خواهم داد، بادها را مسخر او خواهم کرد، ابرهای تندر آگین سخت را رام خواهم نمود و او را از طریق اسبابی (که سفر به آسمان هاست) به سفر کردن آسمان ها موفق خواهم داشت.
تعبیر "اسباب سماوات" چیست؟ آیا راه هایی است برای پیمودن آسمان؟ آیا ابزار و وسایلی است در زمین که باید شناخت و مورد استفاده قرار داد و با آن ها به آسمان ها رفت؟ البته ابزار این گونه مطالب در آن روزگاران ممکن نیست جر با علم به غیب و اطلاع از واقعیت بزرگ عوالم هستی و این علم نیست مگر علمی که سوی خدا به هادیان راه خدا عنایت شده است. »(مکارم، 1368: ص 38)
نتیجه ی این علم و تکنیک و فناوری دنیای امروز علی رغم شتاب بی امان آن در قیاس با علم و فنونی که در عصر حکومت مهدی (عج) خواهد آمد کوچک و ناچیز است، چرا که علم امام زمان (عج) هم چون علم دیگر امامان معصوم و جد بزرگوارش محمد(ص) به خازنه ی علم موسع خداوندگار وصل است و هر آن چه را بخواهد در اختیار عده ای خاص باشد. لذا نقل است عصر حکومت مهدی (عج) را باید عصر خرد و عصر حکومت عقل نام نهاد. در عصر او سراسر "عقل رحمانی" می شود.

3) انقلاب در آموزه های اخلاقی:
 

گفته شده که با ظهور مصلح جهانی، رشد اخلاقی و تامین نیازهای آینده به طور اطمینان بخش و فراوانی منابع در آمده و خلاصه جمع شدن غنای روحی و جسمی سبب می شود که حتی نیاز به شمارش اموال پیدا نشود و هر نیازمندی نیاز خود را از بیت المال حکومتش بدون تشریفات زاید بگیرد.
تردیدی نیست که در عصر آن مصلح بزرگ جهانی، آمورزش های اخلاقی با وسایل ارتباط جمعی فوق العاده پیشرفته آن چنان وسعت می گیرد که اکثریت قاطع مردم جهان را برای یک زندگی صحیح انسانی و آمیخته با پاکی و عدالت اجتماعی آماده سازد و به واسطه ی فعالیت دستگاه قضایی هر گونه سوء استفاده اخلاقی و مالی افراد، تحت کنترل باشد. آن چه می توان از متون معتبر دریافت، این است که در عصر حکومت مهدی (عج) مجرمان در محیط خانه ی خود نمی توانند در امان باشند، چرا که ممکن است با وسایل پیشرفته ای که در اختیار حکومت است تحت کنترل باشند و حتی مثلا امواج صوتی آن ها بر روی دیوار نیز قابل مراقبت باشد و این خود اشاره ای است به وسعت ابعاد مبارزه با فساد در عصر حکومت مهدی (عج). مع الوصف جامعه ی نظام مند اسلامی تکاملی خود را طوری پیش می برد.
که "تعامل اخلاقی" در کنار" تعامل مادی" قرار می گیرد آن هم به سوی جامعه ای که تنها"صلح و عدل" حاکم بر مقررات ا شود. گرگ صفتان میش نما که تا دیروز زمین و زمان را در قبضه داشتند و با به استثمار و استعمار کشیدن دیگران و تصرف در مالکیت خصوصی شا خود را غرق در تکبر می دیدند حال هویت حیوانی و احوالات قبیحانه آنان بر ملا می شود و در برابر حکومت فراگیر عدل خوار و ذلیل می گردند و مفری برای خود نمی یابند.
در این عصر هویت گم شده و معنویت غبار گرفته جوامع اسلامی بار دیگر احیا و اصلاح می گردد و عنصر ارجح اختیار که تا دیروز در زیر سایه ی تحمیل کم رنگ و گاه بی رنگ شده بود. در حکومت عدل پیرایش می شود، فناوری و اطلاع رسانی جهانی خصوصا" اینترنت در عصر حاضر که بخش عمده ای از سود آوری اش از ناحیه ی برنامه های مبتذل و آموزه های غیر اخلاقی صورت می گیرد ( اینترنتی که در سال 1998، 460 میلیارد دلار برای صاحبانش سود آوری داشته و از این مقدار 240 میلیارد سوددهی از قبیل برنامه های سکس و... بوده است) در زمان مصلح جهانی متحول شده و در مسیر اصلاحات قرار می گیرید، اخلاق تحمیلی جای خود را به اخلاق علوی و اختیار بر باد رفته بر کرسی واقعی خود تکیه می زند و ذایل اخلاقی چون: تهمت، تزویر، کینه، خودبینی، عاقبت طلبی، دروغ، سیاسی کاری و تلبیس حقایق و اسراف و زیاده خواهی نیز جای خود را به فضایلی چون: خداترسی، یک رنگی، عشق، نوع گرایی و دیگر خواهی، سعی و تلاش، صداقت، واقع بینی و سیاست گذاری، قناعت و... می دهد، خلاصه هر چه هست کمال و نیکی و خیر است و همان طوری که گفته شد جایی در دنیا نخواهد ماند که قدرتی بخواهد بفریبد و یا فسادی را به پا دارد.
در آموزه های اخلاقی عصر حکومت مهدی (عج) واژه ی تقریبا" معطل مانده ی "اظهار نظر" توام با وقار تعمیم می یابد و افراد بدون کم ترین اظطرابی آن را اقامه می دارند و در سایه ی امنیت فراگیر سخن می گویند و احترام متقابل را حفظ می دارند و این بهترین نوع حکومت است که تا کنون هیچ حکومت و ملتی به خود ندیده است.
ناگفته پیداست صاحب نظران منصفی در دنیا پیدا می شوند که دنیای تاریک فرهنگی کشورهایی که خود را آقای ملت ها و حکومت ها می دانند که چگونه در قعر فساد و فحشا و ترس و واماندگی- به دور از وجدانیات دینی و اخلاقی- فرو رفته اند که در این نوشته به ذکر چهار ایده اکتفا می کنیم.
«"پیترآستون و میلتون یینگر» تصریح کرده اند که:"دین فارغ از مسایل پیچیده ای که متکمان و فیلسوفان دین به آن مشغولند به راه خود می رود و حتی در غرب که به زعم بسیاری کانون دین ستیزی است دین به جای آن که راه زوال پوید روز نشاطی بیشتر می یابد و حضورش در جوامع قوی تر می گردد". » (شجاعی، 1382: ص 125)
"دکتر کارل یوزف کوشا"و "رسو" و" نیومن" نیز هر یک معتقدند که پیشرفت دانش بدون اخلاق و لحاظ نمودن وجدان بشری و اعتقاد به خداوند فقط به حکومت ها قدرت نامحدود می بخشد و از طرفی نیز زندگی ساده و صادقانه انسان ها را ربوده است. "متاسفانه عدم توجه به ارزش های انسانی و خروج دین و اخلاق در را ربوده است. "متاسفانه عدم توجه به ارزش های انسانی و خروج دین و اخلاق در زندگی بشر باعث گردید که در اواخر دهه ی 1970 "نهضت توانایی بالقوه بشری" از کالیفرنیا به شرق آمریکا گسترش یابد که در حدود هشت هزار" روش روان درمانی مختلف" شامل همه رقم چیزی از روان کاوی مذاهب شرقی تجربه ی جنسی بزای گروهی و احضار روح و احیاء زمان گذشته ابداع گردد. ما در غرب حداقل شاهد رویاپردازی های زیان آوری درباره ی دیوانگی و جنون هستیم و در برکلی نشریه ای پیدا می شود که به این اشعار اختصاص یافته است: جنون و نبوغ و تقدیس همگی به یک حوزه تعلق دارد. "(تافلر؛ 1378: ص 505). بنابراین با این اوضاع و احوال و این گونه اعترافات می توان به تاثیر شگرف دین و اخلاق در عرصه ی زندگی بشر به عنوان یک نیاز جدی پی برد و به اصلاح و بازسزای معایب اهتمام ورزید.

پی نوشت ها :
 

1- Empiricism
2- اسراء/85
 

منبع: فصلنامه فکر و نظر شماره 14و15
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر