ماهان شبکه ایرانیان

عادت های بد قبل خواب [قسمت اول]

خواب سالم و به موقع برای سلامتی همه‌ی انسان‌ها مفید است

 خواب سالم و به موقع برای سلامتی همه‌ی انسان‌ها مفید است. زمان خواب برای بهبود، سلامتی و کارکرد بدن ضروری است. در طول خواب چند نکته‌ی مهم وجود دارد. ترمیم یا ریکاوری و تقویت، این دو مورد، موارد مهم پردازش بدن در خواب هستند. بدن انسان برای سلامتی و آرامش خود به یک دوره‌ی معین از خواب نیاز دارد. به گفته‌ی کارشناسان و متخصصین سلامتی (بهداشتی) اختلالات خواب می‌تواند باعث اضافه‌وزن، فشارهای روحی و روانی، بیماری‌های گوناگون و درنهایت اختلال در زندگی روزانه گردد. برخی از افراد به علت نداشتن اطلاعات کافی و سردرگمی در عادات روزانه، ممکن است سال‌ها و حتی دهه‌های متوالی درگیر اختلالات خواب باشند و خود از این معضل بی‌خبر باشند. به گفته‌ی متخصصین سلامتی، خواب سالم و مفید برای تمرکز بهتر، حافظه و خلاقیت مهم است و همچنین سیستم ایمنی بدن را قوی‌تر می‌کند. به‌طورکلی، اگر می‌خواهیم زندگی شاداب و سرشار از تازگی و انرژی داشته باشیم، خواب فرآیندی بسیار ضروری است؛ اما مورد دیگری که در فرآیند خواب بسیار مهم و ضروری است، شناسایی عادات بد خوابیدن، مقابله و از بین بردن آن‌ها است. زیرا با گذشت زمان، اختلالات خواب می‌تواند برای سلامتی بسیار خطرآفرین باشد. برای حل کردن این مشکلات، با بنیتا همراه باشید.

 زمان خواب

خوابیدن

ثبات در برنامه‌ی خواب به علت حفظ توانایی‌های بدن، امری ضروری است که می‌بایست به آن توجه کرد. برنامه‌ی خواب آشفته، ممکن است ریتم بدن را مختل کند و باعث اختلالات خواب گردد. اگر بخواهیم خواب سالم و منظم را تعریف کنیم، باید بگوییم که یک فرایند طبیعی است و خوابیدن و بیدار شدن باید در یک زمان مشخص و معین صورت بگیرد. ثبات در برنامه‌ی خواب مناسب، به مغز ما در عملکرد بدن و تولید هورمون‌های روزانه و مورد نیاز بدن کمک می‌کند. برنامه خواب نامنظم و آشفته، باعث قطع ریتم خواب و اختلال در تنظیم زمان کارکرد بدن می‌گردد. اگر در مدت 20 تا 40 دقیقه نمی‌توانید بخوابید، به این معنی است که دروازه‌ی خواب شما آسیب‌دیده یا به عبارتی نوار موج خواب شما مختل شده است. برنامه‌ی خواب ثابت، ریتم بدن را حفظ کرده و بدن را در مقابل آسیب دیدن نوار موج خواب یا دروازه‌ی خواب، در زمان‌های مشخص تقویت می‌کند. اگر شما نمی‌توانید در طول 20 تا 25 دقیقه بخوابید از رختخواب بیرون بیایید و ذهن و مغز خود را درگیر انجام کاری کنید.

1- محیط خواب

محیط خواب

بدن انسان به‌ «سیگنال‌های خواب» وابسته است. سیگنال های خواب، شامل تاریکی، آرامش و راحتی برای افراد است. نور یا روشنایی در اتاق‌خواب می‌تواند باعث اختلال در تولید هورمون خواب از غده پینه‌آل گردد و درنتیجه، باعث مختل شدن ریتم و کارکرد زمان خواب گردد. سر و صدا در اتاق‌خواب، هرگز به شما اجازه نمی‌دهد یک خواب راحت و مناسب داشته باشید. سعی کنید به بهداشت و سلامت اتاق‌خواب خود اهمیت بدهید، همچنین اتاق‌خوابی آرام، راحت، تاریک و سرد، تختخوابی راحت و نرم، بهترین تشک و بالشت را برای خواب انتخاب کنید. وسایل پر سروصدای اتاق خود را مانند تلویزیون، کامپیوتر، ساعت و تلفن‌همراه را کنترل کنید و توصیه می‌شود در کنار تخت خود از وسایلی مانند ماسک خواب، توپی‌های مخصوص گوش و اقلامی از این‌ دست استفاده کنید. بنابراین شما می‌توانید از این موارد در صورت نیاز، مثلا در هنگام خرو‌پف‌ برادر، دوست یا همکار خود، در صورت اذیت شدن چشم‌هایتان از نور خیابان یا سروصدای غیرمنتظره استفاده کنید. تنظیم گرمای اتاق‌خواب یا ترموستات اتاق و تنظیم درجه‌ی حرارت یا سرمای مورد نیاز، در خواب شما مؤثر است. در ضمن سعی کنید حیوانات خانگی خود را بیرون از اتاق‌خواب نگهداری کنید.

2- چرت زدن در طول روز

چرت‌های طولانی در طول روز، می‌تواند به ریتم خواب شما آسیب برساند. اگر شما به چرت زدن نیاز دارید، بهتر است آن را کوتاه و کمتر از 30 دقیقه انجام دهید. سعی کنید که چرت زدن بیشتر از ساعت 4 بعدازظهر طول نکشد. به گفته کارشناسان و متخصصین سلامتی، چرت کوتاه بعد از ناهار، می‌تواند به بازگرداندن سطح انرژی شما کمک کند. در برخی از کشورها خواب نیم‌روز کوتاه و به مدت نیم ساعت بعد از ناهار را به‌عنوان عادت سالم در نظر می‌گیرند. اگر قبل از خواب طبیعی خود، برای مدت زمان طولانی چرت بزنید، تا اواخر شب، نمی‌توانید احساس خواب آلودگی کنید.

3- مراسم خواب

پس از یک روز کاری سخت و فشرده، بدن هیچ‌گونه آمادگی‌ای برای فرآیند به‌اصطلاح «مراسم خواب» ندارد. بدن برای تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی خواب، به زمان کافی نیاز دارد. انتقال‌دهنده‌های عصبی خواب، برای ارسال سیگنال‌های بازخورد به مرکز خواب در مغز، مؤثر است که درنهایت، منجر به آزادسازی هورمون خواب می‌گردند. آیین یا مراسم خواب چگونه است؟ در ادامه چندین راه آماده‌سازی بدن، برای رفتن به رختخواب  آمده است. برای مثال خاموش کردن بعضی از تجهیزات و وسایل برقی مانند تلویزیون، کامپیوتر و تلفن همراه و چراغ‌ها می‌تواند در خواب سالم مؤثر واقع گردد. عادات آرامش‌بخش، مانند: حمام آب گرم قبل از خواب، موسیقی ملایم، مدیتیشن و خواندن در فرآیند خواب مناسب و سالم بسیار مفید است. بدن انسان به بعضی از سیگنال‌های محیطی واکنش نشان می‌دهد یا حتی می‌توان گفت به آن وابسته است، برای مثال تاریکی می‌تواند باعث تولید هورمون خواب گردد و به شما کمک می‌کند که خواب آرامی را تجربه کنید. اگر اتاق‌خواب شما به‌اندازه‌ی کافی تاریک نیست، می‌توانید از ماسک خواب استفاده کنید.

می‌توانید یک سری هم به « چرا باید قبل از خواب آرایش صورت را پاک کرد؟» بزنید.

منبع: بنیتا


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان