به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی؛

کتاب شعر «امضای خورشید بر جلد بلوط» رونمایی شد

اهواز - مجموعه شعر «امضای خورشید بر جلد بلوط» تازه ترین دفتر از سروده های مجید زمانی اصل که به همت انتشارات سوره مهر منتشر شده است، مقارن با سالروز شهادت سید مرتضی آوینی رونمایی شد.

کتاب شعر «امضای خورشید بر جلد بلوط» رونمایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، شاعران اهوازی در مراسم «سه شنبه های مهربان» حوزه هنری استان خوزستان هر هفته گردِهم می آیند و به شعرخوانی و تبادل نظر در خصوص شعر می پردازند. رونمایی از کتب ادبی نیز از دیگر برنامه های این نشست است. 

رئیس حوزه هنری استان خوزستان عصر روز سه شنبه در این نشست گفت: هر کسی امکان و استعداد حفظ داستان ندارند اما همه در حافظه خود چند بیت شعر دارند و در خلوت خود تکرار می کنند. ذهن فعال و هنردوست مردم ما با عنصر شعر همیشه مرتبط بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین سید شهاب الدین طباطبایی افزود: زندگی متعهدانه شاعر در تولیدات و اشعارش نمایان است. حوزه هنری به دنبال هنر تاثیرگذار در جامعه است. ما می خواهیم کاری کنیم که بماند و خاطره خوبی برای مردم ایجاد کند. الزاما منظور تنها مفاهیم دینی و دفاع مقدسی نیست. شعری که نسل ما را به جلو ببرد و از درجا زدن جلوگیری کند حتی اگر غزل عاشقانه باشد. مثلا داستان یا شعرِ غزلی که باعث شود مردم صف بکشند برای آن کتاب.

رئیس حوزه هنری استان خوزستان همچنین گفت: صمیمانه عرض می کنم برخی اتفاقات گذرا است. باید به دنبال کشف های ماندگار باشیم. از شعرهایی که امروز شنیدم واقعا لذت بردم. اینجا کشف های مختلف را به اشتراک می گذارند. هنرمند بخل ندارد و شیفته به اشتراک گذاشتن هنرش است که این اتفاق خوبی به حساب می آید. از علیرضا قزوه تشکر می کنم که این چاپ به همت وی انجام شد.

فردین کوراوند از فعالان ادبی استان در نشست رونمایی از مجموعه شعر مجید زمانی اصل توضیح داد: حرف زدن درباره مجید زمانی اصل خیلی سخت است چون مرامی فروتنانه دارد. نه فقط در این جلسه که به دلیل کسالت حضور ندارند، بلکه زمانی که خیلی هم سر و حال بودند کمتر در نشست هایی که موضوعش مربوط به او بود حضور پیدا می کرد.

کوراوند افزود: مجید زمانی اصل معروف است به شاعر پیاده رو چرا که سالهای سال در یکی از پیاده رو های پر تردد شهر، بساط کتاب فروشی داشت. همه کسانی که در آن سالها با وی مراوده داشتند؛ می دانستند که آن گوشه دنج کنار پیاده رو،  فقط بساط کتابفروشی نبود بلکه میعادگاهی برای خواندن و شنیدن شعر بود. مکانی که شاعران نوپا را به خواندن و نوشتن ترغیب میکرد. شاعران جوان فرصت می یافتند  با شاعران پیشکسوت  آشنا شدند.

وی توضیح داد: خیلی از شعرا اولین بار سلوک شعر و شاعری را آنجا دیدند و شناختند. حضور مجید زمانی اصل به جوانان کمک می کرد که انگیزه پیدا کنند به شعر. در آن سال ها که کثرت نشست ها و فضاهایی برای شعرخوانی به شکل امروز نبود، بساط مجید زمانی این نیاز را پر می کرد. بی شک همه ما شاعران اهوازی از آنجا خاطره داریم. 

کوراوند گفت: مجید زمانی یک منش  معلمی دارد. وی بی هیچ ادعایی، بسیاری از جوانان را وصل کرد به مجموعه شعرای استان. وی حتی یک روزنامه نگار حرفه ای بود و فرصت و تریبون روزنامه خود را به شعر و شاعران مستعد اختصاص داده بود. اولین کتاب شعر او مزامیر پیاده رو بود. حاصل ذهن و زبانی ورزیده، با تعلق خاطری به شعر مرسوم دهه 60 و نیز آمیختگی با فضای شعر آوانگارد روزگار خویش. تلاش و سابقه سروده های زمانی اصل در حیطه جنگ ایران و عراق کارنامه وی را پربارتر می کند. چنانکه گفته می شود اولین شعر جنگ چاپ شده از وی است. هم اکنون زمانی اصل یکی از ظرفیت های ناب شعر استان و کشور است.

وی افزود: اشعار کتاب جدیدش هایکو واره‌های ایرانی و خوزستانی است. شعر مجید زمانی اصل در نگاه و کارکردهای زبانی یک پوست اندازی دوباره کرده است و این برای شاعری در دهه چهارم شاعری، کاری بسیار خوب است. مجید با وجود بیماری و کسالت مزاج، همچنان در شعر در کنج خانه اش در حال پوست اندازی است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست های «سه شنبه های مهربان» بیش از یک سال است که از سوی واحد آفرینش های ادبی استان خوزستان در کتابخانه علوم ایران به طور مستمر برپا می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر