کمپانی‌های تولید کننده محصولات مثل نوشابه‌های انرژی‌زا تبلیغات زیادی پیرامون ورزش و فواید آن برای نوجوانان انجام می‌دهند و اعلام می‌کنند که این محصولات برای سلامت و تقویت توان ورزشی بسیار مفید است. اما حقیقت چیز دیگری است، متخصصین می‌گویند که این محصولات غذایی حاوی شکر و کافئین بسیار زیاد هستند و سلامت افراد را به مخاطره می‌اندازند.

والدین باید مراقب انتخاب نوشیدنی‌ فرزندان خود باشند. امروزه در رشته‌های مختلف ورزشی دیده می‌شود که چه افراد حرفه‌ای‌ و چه سایر کسانی که ورزش می‌کنند و به به باشگاه بدنسازی می‌روند، به ویژه در نسل جوان میزان بسیار زیادی نوشیدنی‌های ورزشی و انرژی‌زا مصرف می‌شود. نوشیدن آب در مقایسه با این نوشدنیها به نظر بسیار کمتر است. متاسفانه فروش نوشیدنی‌های ورزشی  روند رشد بسیار سریع را در جهان و همینطور در ایران نشان می‌دهد.

 به گفته بسیاری از متخصصین تغذیه اکثر نوشیدنی‌های ورزشی و انرژی‌زا خاصیت تغذیه‌ای بسیار پایین دارند؛ در عین حال سرشار از کافئین و شکر هستند و میزان زیادی انرژی را وارد بدن افراد می‌کنند. یکی‌ از عوامل اصلی‌ به گفته سازمان جهانی‌ بهداشت تبلیغات غیر واقعی و نادرست پیرامون این محصولات غذایی است.

نوشیدنی‌ ورزشی چیست؟

نوشیدنی‌های ورزشی تجاری حاوی میزان فراوان شکر، الکترولیت مثل پتاسیم و سدیم هستند و در ابتدا فقط برای ورزشکاران حرفه‌ای‌ تولید شد که بیشتر از حد توان بدنی خود فشار ورزشی را تحمل می‌کنند. نوشیدنی‌ ورزشی به این منظور تولید شده که بتواند الکترولیت از دست رفته از بدن که نتیجه ورزش شدید و تعریق است را در بدن جبران کند. همین موضوع به همراه تبلیغات گسترده،  والدین را مجاب می‌کند که نوشیدنی‌های ورزشی برای فرزندان خود خریداری نمایند چرا که فکر می‌کنند نوشیدن این محصولات از نوشابه‌های گاز دار برای فرزنداشان سالمتر است.

اما مهم است توجه داشته باشیم که این نوشیدنیها حاوی میزان بسیار زیادی قند مصنوعی و همینطور شکر هستند، گاهی بیشتر از نوشابه گازدار مثل کوکاکولا. در یک بطری از این نوشیدنی ورزشی در حدو 60 گرم شکر وجود دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف نوشیدنی ورزشی باعث بروز بیش فعالی، افزایش خطر چاقی و همینطور بروز مشکلات دهان و دندان در کودکان و همینطور بزرگسالان است.

نوشیدنیهای معروف مثل ردبول، هایپ  یا محصولات مشابه در تبلیغات خود به توانایی این محصولات در افزایش توان ورزشی، توان ذهنی‌ اشاره دارند. برخی‌ از این محصولات حاوی اسیدهای آمینه، کافئین، جنسینگ و ویتامینb نیز هستند. این نوشیدنی‌ها به دلیل وجود این مواد، مثل قهوه اعتیاد آور هستند و فرد به مصرف روزانه آنها عادت می‌کند، که امروز در بین کودکان دبستانی شیوع بسیار بالا دارد.

سازمان جهانی‌ بهداشت در مورد خطر نوشیدن این محصولات اخطار داده است و اعلام داشته که می‌تواند یک عامل خطر مهم برای سلامت عمومی باشد.

راهکار برای والدین چیست؟

اولین نکته این است که والدین باید بیشتر فرزندان خود را تحریک به نوشیدن آب کنند. اکثر ورزشکاران فقط با نوشیدن آب می‌توانند نیاز خود را به مایعات تامین کنند و در کنار آن بعد از ورزش خوردن یک عدد موز می‌تواند تمام الکترولیت‌های از دست رفته از بدن را جبران کند.