رئیس کل دادگستری استان فارس در گفت‌وگوی مشروح با میزان عنوان کرد

کاهش ۲۵ هزار فقره پرونده در سه سال گذشته

علی القاصی کوتاه کردن فرآیند رسیدگی‌ها را از مهم‌ترین برنامه‌های دادگستری استان فارس عنوان کرد و گفت: با اهتمام قضات و کارکنان دادگستری استان، در ۳ سال گذشته بیش از ۲۵ هزارفقره پرونده از پرونده‌های سال‌های قبل کاسته شده و با جدیت بر فرآیند رسیدگی‌ها نظارت می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر و در رأس آن شهید مظلوم آیت اله دکتر بهشتی به نقش آن شهید مظلوم در تاریخ انقلاب پرداخت و گفت: مرحوم شهید بهشتی نقش بسیار اثر گذاری در پایه ریزی ایدئولوژیک نظام مقدس جمهوری اسلامی، طراحی ساختار نظام سیاسی کشور و تدوین قانون اساسی و تبیین دستگاه قضایی در نظام اسلامی داشتند.

وی با اشاره به این که احقاق حق و اجرای عدالت دغدغه اصلی همکـاران قضـایـی و اداری دادگستری فارس است و با تجلیل از جهادگران عرصه عدالت به گوشه‌ای از اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته از سوی دادگستری استان در سال گذشته اشاره و بیان کرد: دستگاه قضایی به عنوان دستگاهی مستقل نقش مهمی در ایجاد امنیت و توسعه بخش‌های مختلف ایفا می‌کند و علیرغم ازدیاد پرونده‌های قضایی وارده به دادگستری در سال 96 با حساسیت و دقت بالا امورات قضایی مردم را مورد رسیدگی قرار گرفته است.

ورود 207 هزار و 319 فقره پرونده در شعبه‌های رأیی و صلحی

القاصی آمار واحد فناوری اطلاعات دادگستری استان در سال گذشته را مورد اشاره قرار داد و افزود: از تعداد 736 هزار و 826 پرونده وارده و ارجاع شده به دستگاه قضایی، تعداد 765 هزار و 202 فقره پرونده مورد صدور حکم واقع شده است که علاوه بر پرونده‌های وارد شده سال بخشی از پرونده‌های سنوات گذشته نیزمورد رسیدگی واقع شده است. همچنین در شورا‌های حل اختلاف استان فارس نیز 207 هزار و 319 فقره پرونده وارد شعبه‌های رأیی و صلحی شده است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس در ادامه گزارش سالیانه دستگاه قضایی فارس در سال 96 از مختومه شدن 973 هزار و 146 فقره پرونده قضایی در مراجع قضایی و شورا‌های حل اختلاف استان در سال گذشته خبر داد.

ایجاد کارگروه ویژه برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

القاصی در ادامه به اقدامات و فعالیت‌های بسیار مهم و مناسبی در زمینه حمایت از کالای ایرانی و تحقق شعار سال گذشته در خصوص اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برداشتن گام‌های مفید و مؤثر از سوی دستگاه قضایی استان فارس اشاره کرد و گفت: با توجه به این که متولی اصلی رفع مشکلات اقتصادی مردم دولت است، اما در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اجرای منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در سال گذشته کارگروه ویژه‌ای برای تحقق این سیاست‌ها تشکیل شد.

وی خاطر نشان کرد: دستگاه قضایی به همراه دستگاه‌های نظارتی و بخش خصوصی و دولتی از قبیل: ادارات صنعت، معدن و تجارت و سایر نهاد‌های پیگیری کننده سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با تشکیل 3 کارگروه حقوقی ـ. قضایی، حقوقی ـ. پژوهشی و فرهنگی در سال گذشته 18 جلسه تشکیل و در سال جاری نیز 10 جلسه و در مجموع 28 جلسه و با تصویب 39 مصوبه از سوی این کارگروه‌ها تلاش نموده تا مشکلات و موانع حقوقی وقضایی بر سر راه تولید و را از میان بردارد.

رئیس کل دادگستری استان فارس در خصوص موضوع مهم تکریم ارباب رجوع با توجه به ابلاغ دستور العمل تکریم ارباب رجوع در دستگاه قضایی و هدف گذاری اجرای منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) تصریح کرد: این دستور العمل به عنوان یکی از اولویت‌های کاری در مجموعه قضایی استان مد نظر قرار گرفت و با تأکید بر اهداف چهارگانه تعیین شده در این دستور العمل یعنی اعتلای فرهنگ تکریم ارباب رجوع، تقویت اعتماد و میزان رضایتمندی مراجعان، اهتمام به حفظ حقوق شهروندی و خواسته‌های قانونی افراد در مراجعه به دستگاه قضایی و بالا بردن منزلت و شأن دستگاه قضایی نزد مخاطبان و مراجعان برنامه‌هایی تدوین و اجرا شد.

القاصی در خصوص دیدار‌های مردمی از سوی دادگستری استان هم سخن گفت و تاکید کرد: تکریم و احترام ارباب رجوع دغدغه مسئولان قضایی در تمامی حوزه‌های استان فارس بوده و به همین خاطر سعی برآن شده است تا به منظور دسترسی آسان به قضات و رفع مشکلات مردم؛ این برنامه هر هفته در تمامی حوزه‌های قضایی در راستای اعتماد مردم به دستگاه قضایی برقرار شود و بتوانیم در جهت رضایتمندی مردم گام برداریم.

تشکیل دبیرخانه برای نظارت براحکام قضایی در شیراز

این مقام قضایی با تاکید بر اینکه برنامه ریزی خاصی از سوی دستگاه قضایی استان برای برخورد با جرائم مهم، جرائم مخل نظم و امنیت جامعه و دارای ابعاد فساد مالی و اخلاقی و همچنین جرائمی که اعتماد جامعه را سلب می‌کنند و جرائم افرادی که به بیت المال دست درازی می‌کنند، صورت گرفته است، ادامه داد: دستگاه قضایی استان فارس دبیرخانه‌ای برای نظارت براحکام قضایی در مرکز استان و کلیه شهرستان‌ها در خصوص جرائم مهم همچون قتل ها، اختلاس‌ها و ... که امنیت عمومی، مادی و اقتصادی مردم را خدشه دار می‌کنند تشکیل داده است و در سیستم قضایی با قاطعیت و جدیت تمام و بدون تأثیرپذیری باجدیت دنبال می‌کند.

وی یاد آور شد: در سال گذشته کسانی که به بیت المال، اراضی ملی و منابع دولت دست درازی کردند و کسانی که با رانت بازی منافع نامشروع به دست آورده اند مورد محاکمه و در زندان‌های فارس مورد کیفرهستند و دستگاه قضایی حافظ حقوق بیت المال بوده و فارغ از مسائل سیاسی و به دور از جنجال و هیاهودر اجرای صحیح قوانین با قاطعیت و بدون اغماض این سیاست را دنبال می‌کند.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس با بیان این که دستگاه قضایی نسبت به حفظ دستاورد‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی حساس بوده و اگر کسانی و یا گروه‌هایی بخواهند امنیت سیاسی جامعه را تحت الشعاع قرار دهند برخورد قانونی می‌کند تأکید کرد: کسانی که علیه نظام جمهوری اسلامی توطئه و فتنه گری کنند؛ دستگاه‌های انتظامی و اطلاعاتی با رصد و کنترل این افراد را شناسایی و اقدامات آنان را مستند سازی و ضمن تشکیل پرونده جهت تصمیم گیری به مراجع قضایی ارسال می‌نمایند و افرادی که ارزش‌های نظام را زیر سئوال می‌برند از چتر نظارتی قوه قضائیه به دور نخواهند بود و برخورد لازم صورت می‌گیرد. البته این افراد در سطح استان شناسایی شده هستند.

جلوگیری از انتقال قطعی 350 هکتار از اراضی ملی دشت نمدان شهرستان اقلید

وی درخصوص رفع تصرف از اراضی صورت گرفته در سال گذشته از سوی شورای حفظ حقوق بیت المال و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه از سوی دادستان‌های عمومی و انقلاب به برخی از رفع تصرف از اراضی ملی در سطح استان فارس اشاره کرد و گفت: در سال 96 از انتقال غیر قانونی 71000 هکتار از اراضی ملی پلاک 375 شهرستان بوانات جلوگیری شد، جلوگیری از واگذاری 4544 هکتار از عرصه‌های جنگلی مشرف بر سد تنگاب شهرستان فیروز آباد، رفع تصرف بیش از 180 هکتار از اراضی مورد تصرف (1600 هکتار) پناهگاه حیات وحش بختگان، جلوگیری از تصرف میزان 65 هکتار از اراضی ملی پلاک مبارک آباد شهرستان قیر و کارزین انجام شده است.

القاصی همچنین جلوگیری از واگذاری 16.8 هکتار از اراضی ایستگاه آبخیزداری مهجن آباد کامفیروز، جلوگیری از انتقال قطعی 350 هکتار از اراضی ملی دشت نمدان شهرستان اقلید، رفع تصرف از 2174/645 هکتار از اراضی شهرستان فراشبندو موارد دیگری که بر خلاف آیین نامه اجرایی واگذاری اراضی ملی و دولتی واگذار شده بودند را یادآور شد.

تعداد 43 هزار و 963 فقره پرونده در شورا‌های حل اختلاف به مصالحه ختم شد

رئیس کل دادگستری فارس در خصوص حوزه شورا‌های حل اختلاف نیز یادآور شد: در سال 96 تعداد 43 هزار و 963 فقره پرونده به مصالحه ختم گردید که این تعدادنقش مهمی در تثبیت امنیت عمومی و صلح و سازش داشته است.

تعداد زیادی از زندانیان حافظ یک جزء تا کل قرآن هستند / هتمام ویژه‌ی مسئولان زندان‌ها به بازسازی شخصیت زندانیان

رئیس کل دادگستری فارس همچنین گفت: فعالیت‌های قرآنی در زندان‌ها به صورت گسترده انجام می‌شود و تعداد زیادی از زندانیان حافظ یک جزء تا کل قرآن هستند و این حکایت از آن دارد که مسؤولین زندان‌ها اهتمام ویژه‌ای به مسأله حقوق شهروندی و بازسازی شخصیت زندانیان دارند و در این زمینه زندان‌ها از نمره خوبی برخوردارند.

القاصی گفت: اقداماتی که در راستای اصلاح و تربیت، حقوق شهروندی و حفظ کرامت زندانیان در زندان‌های استان با نظارت مجموعه قضایی انجام شده است قابل ارائه به مجامع بین المللی است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر