۴ اثر گیاه خواری بر خلق‌و‌خو و سلامت روان

رژیم گیاه خواری از جمله موضوعات بسیار بحث برانگیز دنیای امروز است. شما در مورد فواید گیاه خواری چه می‌دانید؟ تاثیر گیاه خواری بر سلامت روان چیست؟ با بامیلوبلاگ همراه باشید.

رژیم گیاه خواری از جمله موضوعات بسیار بحث برانگیز دنیای امروز است. شما در مورد فواید گیاه خواری چه می‌دانید؟ تاثیر گیاه خواری بر سلامت روان چیست؟ با بامیلوبلاگ همراه باشید.

دربارۀ گیاه خواری چه می‌دانید؟ آیا تاکنون تجربه‌ای از رژیم گیاه خواری داشته‌اید؟ مزایا و معایب آن را می‌شناسید؟ اصلاً سبک تغذیه برایتان اهمیت دارد؟ افراد غالباً برای بهره‌مندی از مزایای تندرستیِ گیاه‌خواری یا به خاطر نگرش‌های فلسفی و اخلاقی به این شیوه روی می‌آورند. گیاه‌خواران و گوشت‌خواران به دلایل محکم و قابل توجهی برای دفاع از سبک غذایی‌شان استناد می‌کنند. گوشت‌خواران اساساً گیاه‌خواری را روشی غیرعلمی و بیهوده می‌دانند و معتقدند این شیوه بقای نسل انسانی را با مشکل مواجه می‌کند؛ گیاه‌خواری با کمبود برخی عناصر ضروری مثل آهن، روی، اسیدفولیک و ویتامین‌های ب2، ب6، ب12 و ویتامین د همراه است و خصوصاً برای گروه‌های آسیب‌پذیر مثل کودکان و زنان باردار می‌تواند خطرآفرین باشد. ضمن آنکه خیلی از گوشت‌خواران معتقدند که اساس جهان برمبنای ستیز و تلاش برای دستیابی به منابع ارزشمند بنا شده است و نگرش صلح‌جویانۀ گیاهخواری در قاموس کلی چرخۀ طبیعی نمی‌گنجد. درمقابل گیاه‌خواران به مزایای بسیاری مثل کاهش وزن، کاهش چربی و فشار و قندخون، مقاومت بدن درمقابل بیماری‌ها، کاهش خطر مرگ‌و‌میر، کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های خاص، بهبود خلق‌وخو و آرامش روانی اشاره می‌کنند. متخصصان تغذیه هم نظرات متفاوتی در این خصوص دارند. این مقاله بنا را بر مقایسه یا داوری نگذاشته و گیاه‌خواری را صرفاً از منظر مزایایی که بر سلامت روان دارد مورد توجه قرار داده است.

 

در سال‌های اخیر رژیم گیاه‌خواری محبوبیت زیادی یافته است. بخشی از این محبوبیت به این سبب است که افراد تمایل بیشتری به نگهداشت و محافظت از محیط پیرامونشان دارند؛ اما واقعیت این است که حذف همۀ محصولات حیوانی از رژیم غذایی می‌تواند شما را با چالش‌های تغذیه‌ایِ منحصربه‌فرد و دشواری مواجه سازد. بدن در این شرایط با کمبود اساسیِ برخی عناصر ضروی ازقبیل آهن و ویتامین ب12 روبروست و این فقط بخشی از معایب گیاه‌خواری است.  بااین‌حال طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده، رژیم غذاییِ گیاه‌محورمزایای قابل‌توجهی هم دارد. به‌عقیدۀ جیتا سیداراب، متخصص تغذیه و بنیانگذار محصولات گیاهیِ ناش دیتاکس، یکی از این مزایا تأثیر اعجاب‌آور گیاه‌خواری بر خلق‌و‌خو است. در این مقاله به 4 تأثیر قابل‌توجه گیاه‌خواری بر خلق‌و‌خوی افراد اشاره می‌کنیم.

1- با حذف اسیدهای چرب موجود در گوشت، کمتر از قبل احساس افسردگی می‌کنید

پژوهشی که در نشریۀ نوتریشنال منتشر شده، نشان می‌دهد که گیاه‌خواران درمقایسه با همتایان گوشت‌خوارشان روحیۀ شادتری دارند. جیتا سیداراب در این زمینه چنین می‌گوید: طبق تحقیقات انجام‌شده در رده‌بندی میزان افسردگی و سطح خلق‌وخو، گیاه‌خواران در مقایسه با گوشت‌خواران رتبۀ پایین‌تری به‌دست آورند و مشخص شد که گیاه‌خواران در مجموع شادتر و آرام‌ترند. فکر می‌کنید چرا این‌چنین است؟ سیداراب توضیح می‌دهد که علت آرام‌شدن خلق‌وخو، حذف اسیدهای چربِ زنجیره‌بلند و اسید آراکیدونیک موجود در گوشت است که طبق تحقیقات باعث افسردگی می‌شود. وقتی گیاه‌خوار می‌شوید این مواد از خونتان حذف می‌شوند و خیلی کمتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار می‌گیرید. علاوه‌براین رژیم‌های گیاهی، متشکل از کربوهیدرات‌های پیچیده‌تری هستند که باعث می‌شود سروتونین بیشتری در مغز ترشح شود.

2- در گیاه‌خواری سلامت عمومی‌تان بهتر می‌شود و همین به بهبود خلق‌و‌خو می‌انجامد

در رژیم گیاه‌خواری ویتامین و مواد مغذی زیادی مصرف می‌کنید که به‌عقیدۀ سیداراب در مقابله با بیماری‌ها مؤثر است. مثلاً یکی از بهترین تقویت‌کننده‌های سیستم ایمنی، ویتامینC است که به بدن در ساخت آنتی‌بادی کمک می‌کند و همچنین باعث تولید گلبول‌های سفید خون می‌شود که هر دو سهم زیادی در مقابله با بیماری‌های ناخواسته ایفا می‌کنند. متخصصان تغذیه شرح می‌دهند که ویتامین E آنتی‌اکسیدان قدرتمندی است که با عفونت مبارزه می‌کند و وقتی احتمال ابتلا به بیماری کمتر می‌شود، خلق‌و‌خوی فرد نیز به‌طورکلی بهتر می‌شود. وقتی بیمارید احساس ضعف، بی‌حالی و ناتوانی به شما دست می‌دهد و رژیم گیاه‌خواری می‌تواند با این حالت‌ها مقابله کند.

3- کیفیت خوابتان در رژیم غذایی گیاه‌محور بهتر می‌شود

جیتاسیداراب شرح می‌دهد که با افزایش مصرف ویتامین‌هایی مثل منیزیم و کلسیم، به‌تدریج چرخۀ خواب منظم و مؤثری خواهید یافت. منیزیم به بهبود سلامت خوابتان کمک می‌کند و کلسیم باعث می‌شود که چرخۀ خواب سالم و باکیفیتی داشته باشید. سیداراب توضیح می‌دهد: همۀ ما می‌دانیم که کمبود خواب می‌تواند ما را در وضعیت روحی بدی قرار دهد و تأکید می‌کند که بیشترین میزان منیزیم در گیاهانی مثل اسفناج، کدو و آووکادو وجود دارد.

4- تنش روحی و استرستان در سبک تغذیۀ گیاهی کاهش می‌یابد

رژیم گیاه‌خواری کمک می‌کند که فشارخون، کلسترول و وزنتان کاهش پیدا کند وبه این معنا است که درمجموع سلامت جسمانی بهتری خواهید داشت. به‌عقیدۀ سیداراب بهبود سلامت عمومی باعث کاهش اضطراب و استرس می‌شود. متخصصان تغذیه شرح می‌دهند که کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامینB ارتباط مستقیمی با کاهش سطح استرس دارند و مصرف این مواد در رژیم گیاه‌خواری افزایش می‌یابد. آنتی‌اکسیدان‌هایی که در ویتامینA، C و E یافت می‌شوند، آسیب رادیکال‌های آزاد را کم می‌کنند. رادیکال‌های آزاد عموماً در شرایط پرتنش افزایش می‌یابند. سیداراب اضافه می‌کند که براساس پژوهشی که در نشریۀ نوتریشنال منتشر شده، شرکت‌کنندگان دقیقاً دو هفته پس از تغییر رژیم غذایی به رژیم گیاهی با کاهش سطح استرس مواجه شده‌اند.

 سخن آخر

در این مقاله به 4 اثر قابل‌توجه رژیم گیاه‌خواری بر بهبود خلق‌وخو و سلامت روان اشاره کردیم و اختصاصاً به نظریات جیتا سیداراب، متخصص تغذیه پرداختیم. نظر شما دربارۀ رژیم غذایی گیاه‌محور چیست؟ آیا تجربه‌ای از گیاه‌خواری داشته‌اید؟ به‌نظرتان گیاه‌خواری می‌تواند منجر به بهبود خلق‌وخو و آرامش روانی شود؟ مهم‌ترین آثار جسمانی و روانی گیاه‌خواری را می‌شناسید؟ آیا با این روش تغذیه، تغییرات فردی محسوسی در ما ایجاد می‌شود؟ آیا کمکی به بهبود چرخۀ محیط زیست می‌کنیم، منجر به اصلاح روندهای طبیعی می‌شویم، یا در تقابل با آن قرار می‌گیریم؟ 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان