منصوری خبر داد؛

پرداخت تسهیلات ایام کرونا به بنگاه‌های آسیب دیده از روز شنبه

معاون اشتغال وزارت کار از پرداخت تسهیلات ایام کرونا به بنگاه‌های آسیب دیده از روز شنبه خبر داد.

پرداخت تسهیلات ایام کرونا به بنگاه‌های آسیب دیده از روز شنبه

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: 2 میلیون و 200 هزار بنگاه اقتصادی به طور جدی از شیوع بیماری کرونا آسیب دیدند که 6 میلیون اشتغال را در بر می‌گیرد.

او با بیان اینکه یک میلیون و 200 هزار بنگاه کد بیمه‌ای دارند و از طریق اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی شناسایی شدند و نیروهای کار تحت پوشش آن‌ها نیز احصاء می‌شوند، گفت: وضعیت بنگاه‌های فاقد بیمه را به صورت جداگانه دنبال می‌کنیم.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: از میان جمعیت 6 میلیون شاغل در این واحدها، 3 میلیون و 200 هزار نفر دارای بیمه و 2 میلیون و 800 هزار نفر فاقد بیمه هستند.

منصوری گفت: بنگاه‎های اقتصادی متقاضی دریافت تسهیلات کرونایی که پرونده آن‌ها به بانک معرفی شده از شنبه آینده تسهیلاتشان پرداخت می‌شود.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: وضعیت بنگاه‌هایی که دارای کد بیمه نیستند نیز در دست بررسی و اقدام هستند.

او با بیان اینکه رسته ها و زیر رسته‌ها با بخش خصوصی با اتاق بازرگانی، اصناف و اتاق تعاون مشخص شده‌اند، افزود: برخی زیر رسته ها معرفی شده بودند، اما مشمول قانون نبودند، بنابراین با هماهنگی اتاق اصناف حذف شدند.

او در خصوص مبلغ پرداختی برای بیمه بیکاری تصریح کرد: این موضوع مربوط به معاونت روابط کار است، اما جمع بندی این بود که این بیمه به دلیل شرایط کرونا به افراد پرداخت می‌شود و اکثر این افراد دوباره به کار باز می‌گردند.

او افزود: ساز و کار اعتراض افرادی که پیامک تسهیلات اشتغال کرونا دریافت نکردند؛ مراجعه به سامانه کارا برای مشاهده لیست رسته‌ها و زیر رسته‌ها و ثبت نام، تماس با کال سنتر که به طور شبانه روزی راه اندازی شده، هشت خط تلفن در نظر گرفته شده که در سامانه موجود است.

منصوری با بیان اینکه تا کنون 75 هزار پرونده در بانک‌های بیست گانه کشور تشکیل و در توافق با بانک مرکزی انتخاب شده‌اند، گفت: از روز سه شنبه افراد متقاضی ثبت نام کرده در سامانه که پرونده هایشان به بانک معرفی شده باید به شعبی که خودشان در سامانه معرفی و اعلام کرده‌اند مراجعه و تسهیلات خود را دریافت کنند.

او تصریح کرد: طی رایزنی‌های صورت گرفته مقرر شد تا در گرفتن ضمانت از افراد مساعدت لازم صورت گیرد و سختگیری نشود.

معاون اشتغال وزیر کار با بیان اینکه شرط حفظ اشتغال تمام نیرو‌های کار برای پرداخت وام برداشته شده است، گفت: پیش از این مقرر شده بود که در صورت حفظ 90 درصد اشتغال تسهیلات کرونا به بنگاه‌ها پرداخت شود که در حال حاضر این شرط برداشته شده و اگر بنگاهی حتی یک نفر را حفظ کرده باشد، به ازای نیروی کار شاغل تسهیلات دریافت می‌کند.

منصوری ادامه داد: در صورت نهایی شدن با همکاری دستگاه‌های تخصصی مربوطه برای آن‌ها هم پیامک ارسال خواهد شد و امکان ثبت نام آن‌ها فراهم شده است.

وی افزود: پس از اینکه ارائه تسهیلات به کسب و کار‌ها در دستور کار قرار گرفت، 20 بانک در این موضوع مشارکت کردند و مقرر شد که 49 هزار میلیارد تومان با سود 12 درصد اعطا شود که تاکنون 44 هزار میلیارد تومان از این رقم عملیاتی شده است.

منصوری با بیان‌ اینکه در این فاز یک میلیون و 200 هزار بنگاه، پیامک دریافت کرده و سپس در سامانه کارا ثبت نام کردند، ادامه داد: میزان تسهیلات به ازای هر فرد کارکن برای بنگاه‌های آسیب‌ دیده 12 میلیون تومان است.

او با بیان‌ اینکه بنگاه‌هایی که به اجبار تعطیل شدند به ازای هر کارکن 16 میلیون تومان می‌گیرند و رانندگان مسافری (درون‌شهری و برون‌شهری) خویش‌فرما نیز مشمول وام 6 میلیون تومانی شده‌اند، افزود: در ابتدا قرار بود بنگاه‌هایی که حفظ اشتغال داشتند تسهیلات دریافت کنند، اما چنانچه بنگاهی اگر یک نفر شاغل داشته باشد نیز مشمول دریافت تسهیلات است.

معاون اشتغال با بیان‌ اینکه در حال حاضر با 14 رسته اصلی و 550 زیررسته مواجه هستیم که یک میلیون و 200 هزار بنگاه را شامل می‌شوند، تصریح کرد: تاکنون 228 هزار بنگاه در سامانه کارا ثبت نام کردند و 126 هزار بنگاه واجد شرایط بودند که 238 هزار نفر شاغل مشمول حمایت شدند و حدود 75 هزار پرونده در بانک‌های 20 گانه تشکیل شده است.

معاون توسعه اشتغال وزارت کار گفت: تلاش کردیم شرایط اخذ ضمانت برای کارفرمایان تسهیل شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس برای وام زیر 16 میلیون تومان فقط سفته یا چک، بین 16 تا 48 میلیون سفته با یک ضامن، تا 160 میلیون سفته با دو ضامن، 160 تا 200 میلیون سفته با سه ضامن و بالای 200 میلیون سفته و ضامن با بانک است.

در حال تکمیل...

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر