دشوارترین وظیفه یک مدیر (۲)

آیا کارمندی که مسئول انجام کاری است، در جریان کار آنقدر فرصت دارد که بتواند چالش‌های مربوط به کار را برطرف کند؟

دشوارترین وظیفه یک مدیر (2)

تحریریه دنیای سلامت

 

 

فرصت حضور

آیا کارمندی که مسئول انجام کاری است، در جریان کار آنقدر فرصت دارد که بتواند چالش‌های مربوط به کار را برطرف کند؟   

تناسب مسئولیت با اختیار

کارمندی که اداره بخشی از سازمان به او محول شده آیا به قدر کافی و متناسب با مسئولیتش قدرت و اختیار دارد که بتواند بخش خود را اداره کند و بنا به تشخیص خود برای رفع مشکلات و اداره بخش مربوطه تصمیم بگیرد؟

دیده شدن

آیا دیگران برای کارهایی که او برای سازمان انجام می‌دهد، ارزش قائل هستند ؟

فرصت پیشرفت

آیا کاری که کارمند انجام می‌دهد جای ترقی دارد و او در آینده می‌تواند از این پس به عنوان سکوی پرشی برای نیل به موقعیت‌های بهتر استفاده کند؟ اینها عواملی هستند که بر عملکرد کارمند و میزان تعهد و پایبندی او به اهداف سازمان تاثیر می‌گذارند؛ ولی بواقع، نیازهای اصلی کارمندان سازمان‌ها چیست که برآورده شدن یا برآورده نشدن آنها می‌تواند روی عملکرد آنها و در نتیجه عملکرد و موفقیت کل سازمان تاثیرگذار باشد؟

برآورده شدن پنج نیاز یر می‌تواند رضایت کارمندان را جلب کند:

 کارمند باید احساس کند او هم جزئی از یک گروه است که برای رسیدن به هدفی مشترک در حال فعالیت هستند.  هر کارمند نیاز دارد حس کند فرد مهمی در سازمان است و دیگران می‌دانند او چه توانایی‌ها و مهارت‌هایی دارد، کارهای او به چشم بیاید و همه از ارزش کار او برای سازمان باخبر باشند.

هر کارمند باید بتواند در سازمان پیشرفت کند و به فردی با قابلیت‌های بهتر و کلیدی‌تر تبدیل شود. اگر مدیر یا صاحب یک کسب و کار، به این نیازها توجه کند و پنج عاملی که بر عملکرد کارکنان تاثیر می‌گذارد را مدنظر قرار دهد، می‌تواند برای داشتن کارمندانی رضایتمند، باانگیزه و متعهد به سازمان، گام‌های بلندی بردارد تا آنها بهترین عملکرد را از خود نشان دهند.

برای این منظور هم راهکارهای مختلفی وجود دارد:

 فضایی باز، دوستانه و در عین حال دارای حد و مرز مشخص ایجاد کنید که در آن کارمندان بدون ترس مشکلات، نگرانی‌ها و اعتراضات ‌شان نسبت به مسائل گوناگون کار– از نظافت محیط کار گرفته تا رفتار سرکارگر‌ها یا سرپرستان و کیفیت غذای سازمان - ابراز کنند.

اجازه دهید کارمندان یا کارگران در تصمیم‌گیری‌هایی که مستقیماً بر وضعیت آنها تاثیر می‌‌گذارد شرکت کنند.  به کارمندان یا کارگران اجازه دهید برای رسیدن به اهداف مورد نظر از راه و روشی که خود در نظر دارند استفاده کنند

این کار به پرورش خلاقیت آنها کمک می‌کند. برخی فکر می‌کنند اگر هـــمه راه و روش‌ها و یر و بم‌های کار را در قالب دستورالعملی مکتوب در اختیار کارمند بگذارند، او به راحتی و به نحو احسن کارش را انجام می‌دهد؛ در حالی که این کار فقط حس مسئولیت‌پذیری و دقت و ابتکار را در کارمند یا کارگر می‌کشد.

راه و روش‌های  استاندارد همیشه مورد نیاز هستند؛ ولی باید به عنوان نمونه‌ای باشند برای کارمندان تا از آنها به ایده‌های خلاقانه‌ای برای تولید کالا یا ارائه خدمات برسند.  رفتارهای شایسته و عملکردهای درخشان کارمندان‌تان را بی درنگ مورد ستایش قرار دهید و هرچه زودتر پاداشی به او اهدا کنید.

درباره رفتارهای ناشایست وعملکردهای نادرست هم برخورد کنید تا کارمند فوراً پیامد رفتار‌های خوب و بدش را ببیند.  هر چند وقت یکبار، تا جایی که ماهیت کارتان اجازه می‌دهد، به افرادی که می‌خواهند و می‌توانند، مسئولیت‌های بیشتری محول کنید و استقلال عمل بیشتری به آنها بدهید...

 

برای خواندن بخش اول - دشوارترین وظیفه یک مدیر - اینجا کلیک کنید.
 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر