تغذیه و آرامش (۲)

شاید ماه‌ها طول بکشد تا بتوانید رژیم غذایی‌ خود را تغییر دهید و عادات پسندیده را جایگزین کنید، ولی این امر اثرات مثبت فوری و طولانی‌مدتی در پی دارد. سعی کنید حتی بعد از اتمام استرس‌ نیز رژیم غذایی سالم را دنبال کنید.

تغذیه و آرامش (2)

شکر
شکر هیچ گونه ماده مغذی‌ ندارد. تنها منبعی کوتاه مدت از انرژی در بدن است (در کوتاه‌مدت، به شدت انرژی بدن را بالا می‌برد) و باعث خستگی احتمالی غدد آدرنال می‌شود. این می‌تواند باعث تحریک‌پذیری، تمرکز ضعیف و افسردگی شود. مصرف زیاد شکر باری اضافی بر پانکراس تحمیل می‌کند و احتمال مبتلا شدن به دیابت را بالا می‌برد. غلظت قند خونتان را ثابت نگه دارید. قند را به عنوان راهی برای انرژی گرفتن مصرف نکنید.

غذاهایی که باید بخوریم
مواد مختلفی بخورید تا مطمئن شوید همه 40 تا 60 ماده غذایی لازم برای سلامتی را دریافت می‌کنید. این مواد شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، آمینواسیدها و اسیدهای چرب ضروری و کربوهیدرات‌ها می‌باشند. در حالی که اکثر غذاها بیش از یک ماده مغذی دارند، هیچ غذایی به تنهایی همه مواد مغذی مورد نیاز بدن را فراهم نمی‌کند. سعی کنید غذاهایی بخورید که فرآوری نشده‌اند و کاملند.

دانه‌های کامل (whole grain)، تولید انتقال‌دهنده‌‌های عصبی مغز مانند سروتونین را تحریک می‌کنند که باعث بهبود احساس خوب بودن (سلامتی) می‌شود.

سبزیجات سبز، زرد و نارنجی، همه غنی از مواد معدنی، ویتامین‌ها و فیتوکمیکال‌ها هستند که پاسخ ایمنی را افزایش داده و از بدن در مقابل بیماری‌ها محافظت می‌کنند. 

از آنجا که مردم با یکدیگر تفاوت دارند، نیازهای تغذیه‌ای هم تا حدودی در افراد مختلف متفاوت است. شاید ماه‌ها طول بکشد تا بتوانید رژیم غذایی‌ خود را تغییر دهید و عادات پسندیده را جایگزین کنید، ولی این امر اثرات مثبت فوری و طولانی‌مدتی در پی دارد. سعی کنید حتی بعد از اتمام استرس‌ نیز رژیم غذایی سالم را دنبال کنید تا بدنتان آمادگی لازم برای مقابله با استرس بعدی را داشته باشد. 

هدف آن است که بالاترین سطح سلامتی را با تغذیه خوب، ورزش و مقابله فعال با استرس برای خود به ارمغان بیاورید. 

قهوه و سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار: اگر شما اخیراً عادت به نوشیدن قهوه کرده‌اید، به جای آن چای سیاه بنوشید، زیرا یک سوم محتوای کافئین قهوه را دارد.

غذاهای سرخ شده و غذاهای سرشار از چربی: این غذاها تضعیف کننده سیستم ایمنی می‌باشند، به خصوص وقتی استرس نیز همزمان سیستم ایمنی را تضعیف کند. 

غذاهای حیوانی را کاهش دهید: غذاهای سرشار از پروتئین سطح دوپامین و نوراپی نفرین مغزی را بالا می‌برند که هر دو با سطح بالای اضطراب و استرس همراه هستند.

برای خواندن بخش اول -تغذیه و آرامش- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان