چطور شهری گمنام با هیجان‌انگیزترین قطارهای سفری شهرت جهانی پیدا کرد

قطارهای معلق برای اولین بار بیش از ۲۰۰ سال پیش و توسط هنری رابینسون پالمر انگلیسی طراحی شد. دو سال پس از ابداع چنین قطاری روی کاغذ، این طرح برای نخستین بار در شهرک البرفلد آزمایش شد.

چطور شهری گمنام با هیجان‌انگیزترین قطارهای سفری شهرت جهانی پیدا کرد

به گزارش خبرآنلاین، در شهر ووپرتال در شرق دوسلدورف آلمان، قطاری متفاوت وجود دارد که شور و شوق را حتی میان باتجربه‌ترین عاشقان حمل و نقل ریلی برمی‌انگیزد.

در این شهر شما منوریل معلق «اشوبه‌بان» (Schwebebahn) را خواهید دید؛ یک قطار منحصر به فرد با واگن‌هایی معلق در ارتفاع 12 متری زمین که یک مسیر مرکزی نیم‌ساعته به طول 13 کیلومتر را روی رود «ووپر» می‌پیماید.

به گزارش یورونیوز، در واگن آخری این قطار یک پنجره پانوراما نیز تعبیه شده است تا مسافران بتوانند نمایی سرتاسری از شهر با رود آن در پایین پای خود داشته باشند.

برخلاف بسیاری از سیستم های حمل و نقل شهری که مانند متروی لندن یا پاریس کمی در زیر زمین پنهان هستند، این سامانه ریلی جلوه‌ای آشکار دارد و از فواصل دور نیز قابل مشاهده است. در واقع در اینجا ساختار و معماری این قطار معلق به عنوان بخشی از هویت شهر پذیرفته شده است.

چطور شهری گمنام با هیجان‌انگیزترین قطارهای سفری شهرت جهانی پیدا کرد

این قطارهای معلق برای اولین بار بیش از 200 سال پیش و توسط هنری رابینسون پالمر انگلیسی طراحی شد. دو سال پس از ابداع چنین قطاری روی کاغذ، این طرح برای نخستین بار در شهرک البرفلد آزمایش شد.

با این حال 80 سال طول کشید تا کارهای ساخت و ساز سیستم برقی منحصر به فرد آن، که امروزه شاهدش هستیم، به بهره‌برداری صنعتی برسد. در ابتدا این مونوریل وارونه در شهرهای بزرگی مانند برلین و مونیخ راه‌اندازی شد و سپس به شهرهای دیگر گسترش یافت.

علت استقبال از احداث این قطارها در شهرک‌هایی نظیر بارمن، البرفلد و وووینکل در وهله نخست این بود که این مناطق روی یک سطح سنگی قرار داشتند و به همین خاطر حفر یک سیستم تونلی زیرزمینی در آن‌ها بسیار سخت و هزینه‌بر بود.

این شهرک‌ها همچنین در بستر دره‌ها گسترش یافته بودند و محوطه‌های متراکم مسکونی آن‌ها غالبا در امتداد رودخانه‌ها واقع شده بودند. به همین دلیل نصب سیستمی که مسیر آب را دنبال کند منطقی بود.

چطور شهری گمنام با هیجان‌انگیزترین قطارهای سفری شهرت جهانی پیدا کرد

چیزهایی که لازم است برای سوار شدن به منوریل معلق بدانید

سفر با قطار از دوسلدورف به ایستگاهی که می‌توانید از آنجا سوار این منوریل معلق شوید حدود 20 دقیقه طول می‌کشد. اگر از سمت کلن بیاید، این مسیر 30 تا 45 دقیقه به طول خواهد انجامید.

بلیط معروف «Deutschland-Ticket 49»، که با پرداخت تنها 49 یورو و تهیه آن می‌توان به تمام وسائل حمل و نقل محلی مانند اتوبوس، مترو، تراموا و قطارهای منطقه‌ای در سراسر آلمان دسترسی داشت، این منوریل را نیز پوشش می‌دهد.

در غیر این صورت یک بلیط 20 یورویی 24 ساعته برای 4 نفر جوابگوست و با آن می‌تواند هرکجا خواستید سوار قطار شوید.

نام شهر ووپرتال، که در ایالت نوردراین-وستفالن در غرب آلمان واقع است، به تازگی در میان فهرست «زیباترین جواهرات پنهان اروپا» برای سال 2024 آمده است.

بنابراین اگر در ایستگاه‌ها پیاده شوید و اندکی از ریل فاصله بگیرید، مناظر منحصر به فرد و کمتر شناخته‌شده‌ای را کشف خواهید کرد.

چطور شهری گمنام با هیجان‌انگیزترین قطارهای سفری شهرت جهانی پیدا کرد

چه کار دیگری برای انجام در ووپرتال وجود دارد؟

علاوه بر سیستم قطار منحصر به فرد مورد علاقه گردشگران و مسافران، فضاهای‌ سبز زیبا نیز یکی دیگر از جاذبه‌های ووپرتال است. مقامات این شهر می‌گویند ووپرتال یکی سبزترین شهرهای آلمان است، زیرا شما هرکجا که باشید تنها 10 دقیقه پیاده با یکی از فضاهای سبز فاصله خواهید داشت.

باغ‌های گیاه‌شناسی، باغ ووپرتال و پارک مجسمه والدفریدن از جمله این پارک‌ها هستند.

همزمان دوستداران هنر نیز می‌توانند از موزه «فون در هایدت» بازدید کنند که شامل آثاری از هنرمندان قرن هفدهم به بعد شامل سزان، مونه و گوگن است.

همچنین دو موزه حمل و نقل نیز می‌تواند برای علاقه‌مندان به صنعت ریلی جالب توجه باشد.

چطور شهری گمنام با هیجان‌انگیزترین قطارهای سفری شهرت جهانی پیدا کرد

در پایان سال گذشته و پس از سه سال ساخت موزه «شوبودروم» (Schwebodrom) نیز افتتاح شد که می‌تواند برای گردشگران سرگرم‌کننده باشد.

این موزه به تعریف داستان احداث منوریل معلق اختصاص دارد و بازدیدکنندگان می‌توانند از طریق واقعیت مجازی سفر با یکی از واگن‌های اصلی آن را تجربه کنند.

داستان‌های جذاب زیادی از 125 سال سابقه فعالیت این منوریل معلق وجود دارد. از جمله زمانی که یک فیل سیرک در سال 1950 در نتیجه وحشت پنجره واگن را شکست و به داخل رودخانه سقوط کرد. هرچند در نهایت تنها دچار آسیب‌های جزئی دچار شد و 39 سال دیگر عمر کرد.

در آخر اگر به دنبال مقصدی متفاوت برای سفر هستید، ووپرتال را در لیست‌تان بگذارید چرا که ارزش بازدید را دارد.

47236

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر