شیطنت آماری سخنگوی دولت / نمودارسازی هم بلد نیستید!

سخنگوی دولت سیزدهم در پستی توییتری، سهم پرشدگی سدهای استان خوزستان را روی نمودار نمایش داد، اما شیطنت آماری را ناشیانه اجرا کرد!

شیطنت آماری سخنگوی دولت / نمودارسازی هم بلد نیستید!

ذوالفقار دانشی- علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم در پستی توییتری (شبکه ایکس)، نموداری را در مورد مقایسه پرشدگی سدهای خوزستان در زمان تحویل امور به دولت سیزدهم در تابستان 1400 و تحویل به دولت چهاردهم در تابستان 1403 منتشر کرد.

همان‌طور که می‌بینید، سهم درصد پرشدگی در تابستان 1400 با رنگ قرمز و در تابستان 1403 با رنگ آبی مشخص شده است.

شیطنت آماری سخنگوی دولت / نمودارسازی هم بلد نیستید!

یکی از اولین نکاتی که هنگام رسم نمودار یا بررسی آن در مباحث آماری مطرح می‌شود، آن است که همیشه به مقیاس نمودار، مبدأ نمودار و درجه‌بندی محورهای نمودار دقت کنید. بعضی‌وقت‌ها ممکن است افت‌وخیز نمودار خیلی شدید به نظر برسد، همان‌طور که در اغلب نمودارهای زوم‌شده با بزرگنمایی بالا این اتفاق می‌افتد؛ اما وقتی که آن را در مقیاس درست و با توجه به مبدأ صفر بررسی کنید، متوجه می‌شوید که این افت‌وخیزها چیزی جز نوسان‌های طبیعی (نویز) نیست.

نام سد درصد پرشدگی
تابستان 1403
درصد پرشدگی
تابستان 1400
گتوند 100 72
کارون 4 89 64
کارون3 62 38
مسجدسلیمان 96 87
شهید عباسپور 84 40
دز 93 42
کرخه 56 34

نمودارهایی که آقای بهادری جهرمی منتشر کرده‌اند، شکاف قابل‌توجهی را بین پرشدگی سدها بین سال‌های 1400 و 1403 نشان می‌دهد. هرچند خوب است ایشان توضیح دهد که نقش دولت سیزدهم در افزایش نزولات آسمانی چیست (وگرنه هدف از انتشار چنین آماری چیست؟)، اما اگر نمودارها را با توجه به مقیاس درست (0 تا 100) رسم کنیم، آن شکاف‌های عظیم ناگهان حذف می‌شود.

شما هم می‌توانید داده‌هایی را که بالای نمودارهای آقای جهرمی نوشته شده و در جدول بالا درج شده است، در هر نرم‌افزار آماری، از اکسل تا R رسم کنید؛ نمودارهای حاصل را با نمودارهای آقای جهرمی مقایسه کنید و به قضاوت بهتری در مورد رویکرد ایشان دست پیدا کنید.

شیطنت آماری سخنگوی دولت / نمودارسازی هم بلد نیستید!
برای مشاهده نمودار در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

همان‌طور که می‌بینید، وقتی اعداد را با مقیاس درست رسم می‌کنیم، فاصله چند برابری ناگهان حذف می‌شود. درست است که سال 1400 سهم ذخایر سدها پایین‌تر از سهم سال 1403 بوده، اما اختلاف آن‌ها به شدتی که در نمودارها به نمایش درآمده است، نیست.

شاید بلندی و کوتاهی نمودارها را بتوان با اعمال ضرایبی تغییر داد، اما نباید فراموش کرد که اعداد، دروغ نمی‌گویند! به قول ظریف، اگر می‌خواهید سر مردم را شیره بمالید؛ درست بمالید!

5454

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر