علت تورم غدد مونتگومری و نکات محافظت از برجستگی مونتگومری

غدد مونتگومری غدد کوچکی در اطراف سینه هستند که در پروسه بارداری بیشتر بروز می کنند. این مطلب به علت تورم این غدد می پردازد.

علت تورم غدد مونتگومری و نکات محافظت از برجستگی مونتگومری

یکی از مواردی که در طی پروسه بارداری روی می دهد تغییرات سینه و آماده شدن آن ها برای شیردهی می باشد. در این شرایط برحستگی های کوچکی با عنوان غدد مونتگومری روی هاله سینه ها ایجاد می شود. اگر به دنبال علت تورم این غدد هستید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

بررسی علت تورم غدد مونتگومری

یکی از مواردی که در طی پروسه بارداری روی می دهد تغییرات سینه و آماده شدن آن ها برای شیردهی می باشد. در طول این آماده سازی در اکثر خانم های باردار برجستگی های کوچکی در هاله سینه ایجاد می شود که ناشی از بزرگ شدن غدد مونتگومری می باشد.

به این غدد، غدد هاله سینه، برجستگی های مونتگومری و گلاندولا آرئولا نیز اطلاق می شود. حدود 10-15 برجستگی در هاله سینه ایجاد می شود که معمولا به شکل دایره وار دیده می شوند. در این بین برای برخی جای سوال است که علت تورم این غدد چیست؟ با ادامه مطلب همراه ما باشید تا پاسخ این سوال را بدانید.

برجستگی های مونتگومری

هنگامی که بارداری شروع می شود، تغییرات هورمونی همه بافت های مادر را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از اندام هایی که دستخوش این تغییرات واقع می شود، بافت سینه می باشد. در طی این تغییرات، در اکثر خانم ها برجستگی های ریز و درشتی روی هاله سینه به وجود می آید که به برجستگی مونتگومری شناخته می شود.

این برجستگی ها در حقیقت غدد چربی پوست بوده که ترشحات چرب برای نرم کردن نیپل (نوک سینه) هنگام شیردهی تولید می کنند. عملکرد این غدد، محافظت از پوست و ایجاد شرایط برای تغذیه بهتر نوزاد از شیر مادر می باشد.

پژوهش های اخیر نشان می دهد برجستگی های مونتگومری نوعی رایحه تولید می کنند تا نوزاد به سمت شیر مادر جذب شود. تعداد این غدد تا 40 نیز می رسد و در خانم های مختلف، تفاوت دارد. ولی همانطور که پیشتر اشاره شد به طور میانگین بین 10-15 غده یا برجستگی مونتگومری در هر طرف وجود دارد.

برجستگی مونتگومری ترکیبی از غدد شیر و چربی زا می باشد. بیشتر ترشحات این غده ماده چرب و روغنی است که نیپل و هاله سینه را تمیز و چرب نگه می دارد. این ترشحات چرب همچنین خواص ضد باکتری داشته تا از عفونت این ناحیه جلوگیری کنند.

با توجه به این که برجستگی مونتگومری یک مرطوب کننده طبیعی برای نیپل ترشح می کند، توصیه شده از کرم یا لوسیون در این ناحیه استفاده نشود.

نکات محافظت از برجستگی مونتگومری

در این بخش به نکاتی برای محافظت از برجستگی مونتگومری اشاره می شود.

  • تا موقعی که نیپل و هاله آن نرم و سالم هستند به این غدد کاری نداشته باشید.
  • اگر نسبت به عملکرد برجستگی مونتگومری نگرانی دارید با پزشک متخصص زنان مشورت نمایید.
  • اگرچه این برجستگی ها شبیه جوش هستند ولی نباید با فشار آن ها را تخلیه کنید.
  • هرگز داروهای ضد آکنه روی این غدد استفاده نشود. این داروها هاله سینه را خشک نموده و نباید در طول بارداری و شیردهی از آن استفاده کرد.

سخن پایانی

به طور کلی تورم برجستگی مونتگومری به بارداری و تغییرات هورمونی این دوران باز می گردد و موضوع نگران کننده ای نیست. مگر این که این تورم با درد و ترشحات چرکی همراه شود. در این صورت باید به پزشک متخصص مراجعه شود.

لازم به ذکر است بعد از مدتی از اتمام شیردهی و بازگشت هورمون ها به حالت پیش از بارداری، این برجستگی ها تقریبا محو می شوند و نیازی برای رفع این غدد نیست. در پایان از همراهی شما سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود برای آشنایی با روش های ترمیم افتادگی سینه و رفع درد سینه بعد از قطع شیردهی  روی لینک ها کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر