تابستان داغ؛ چگونه از گرمازدگی پیشگیری کنیم؟

با فرا رسیدن فصل گرما، خطر گرمازدگی به ویژه در مناطق گرمسیر افزایش می یابد،، دکتر فاروق محمدیان، مدیر گروه رشته مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمن کار دانشگاه علوم پزشکی کردستان، به بررسی این موضوع می پردازد.

تابستان داغ؛ چگونه از گرمازدگی پیشگیری کنیم؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، دکتر فاروق محمدیان، با بیان اینکه اکثر مناطق کشور در ساعات گرم روز با استرس گرمایی مواجه هستند، تاکید کرد: افزایش دما و رطوبت محیط به ویژه در موج‌های گرمایی، می‌تواند عوارض جدی مانند گرمازدگی را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: این اثرات احتمالا در نواحی مختلف و بر اساس حساسیت پذیری افراد جامعه، مقدار و طول مدت مواجهه و همچنین توانایی افراد در برقراری سازش با تغییرات دمایی متفاوت خواهد بود.

مدیر گروه رشته مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمن کار دانشگاه علوم پزشکی کردستان، تصریح کرد: چنانچه افزایش دمایی همراه با افزایش رطوبت محیط برای چندین روز متوالی اتفاق بیفتد(موج گرمایی) و یا دمای شب کاهش محسوسی پیدا نکند، مواجهه با گرمای فوق العاده کشنده خواهـد بـود.

عوارض مواجهه با گرما

دکتر محمدیان در خصوص عوارض مواجهه با گرما، عنوان کرد: مواجهه کوتاه مدت با گرمای شدید (مواجهـه حـاد) میتواند منجر بـه افـزایش دمـای عمقی بـدن شـده و مستقیماً منجـر بـه بیماری‌هـای ناشی از گرمـا نظیر راش‌های خفیف گرمایی، کرامپ‌های عضلانی، خستگی گرمایی تا شوک‌های گرمایی تهدیدکننده سلامت شـود. تأثیر مواجهه طولانی مدت و مزمن با گرما شـامل بیماری‌های قلبـی- عروقی، تأثیر بــر سلامت روان و بیماری‌های مزمن کلیوی است.

گرمازدگی چیست و چه عوارضی دارد؟

وی بیان کرد: دمای بدن انسان در حالت عادی بین 36 تا 38 درجه است، اما اگر دمای بدن به مدت طولانی و به تاثیر از دمای محیط و متابولیسم فرد، به بیش از 40 درجه افزایش یافت، به عوارضی دچار خواهد شد که به آن گرمازدگی می‌گویند.

مدیر گروه رشته مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمن کار دانشگاه علوم پزشکی کردستان، به علائم گرمازدگی اشاره و خاطرنشان کرد: افزایش دمای مرکزی بدن انسان تا حدود 40 درجه سانتی‌گراد یا بالاتر، علامت اصلی گرمازدگی است اما شواهدی چون تغییر خلق، گیجی و بی‌قراری، هذیان و تکلم نامفهوم، تحریک‌پذیری، تشنج و اغماء حاد نیز می‌توانند از علائم گرمازدگی باشند.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟

دکتر محمدیان به تشریح گروه‌های آسیب‌پذیر در برابر گرمازدگی پرداخت و گفت: کودکان، سالمندان، زنان باردار، ورزشکاران و کارگرانی که در محیط‌های گرم کار می‌کنند، بیشتر در معرض خطر گرمازدگی هستند.

وی گفت: ورزشکاران و کارگرانی که برای مدت طولانی در تماس با گرما هستند، نسبت به افراد معمولی شرایط خاصی دارند؛ چراکه ورزش کردن و کار بدنی در گرما دشوار و ورزشکار مجبور است فشار بیشتری را تحمل کند. پس توصیه می‌شود هنگام ورزش در هوای گرم، به تامین آب مورد نیاز بدن توجه ویژه داشته باشید، نوشیدن آب را قبل از ورزش آغاز کرده و هنگام فعالیت ورزشی نیز هر 15 تا 20 دقیقه مقداری آب بنوشید.

چگونه از گرما زدگی پیشگیری کنیم؟

دکتر محمدیان با تاکید بر اهمیت پیشگیری از گرمازدگی، از عموم مردم خواست تا با رعایت نکات ایمنی و مراجعه به پزشک در صورت بروز علائم، از عوارض جدی این بیماری پیشگیری کنند.

وی عدم مواجهه با گرما در ساعات گرم روز، مصرف آب خنک و کافی حاوی مقدار کمی نمک یا آب لیمو(حداقل 8تا 10لیوان)، عدم مصرف نوشیدنی های حاوی قند و کافئین، استفاده از میوه و سبزیجات و استفاده از لباس گشاد با رنگ روشن، کلاه، ضد آفتاب و عینک در صورت مواجهه با گرما را راهکارهای پیشگیری از گرمازدگی بر شمرد.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر