چرا پرندگان صبح‌ها بلندتر آواز می‌خوانند؟

وودلند تراست، سازمان مردم‌نهاد بریتانیایی برای حفاظت از جنگل‌ها درباره «سرود سپیده‌دم» پرندگان می‌نویسد که بیشتر پرندگان نر هستند که در صبحگاهان آواز می‌خوانند.

چرا پرندگان صبح‌ها بلندتر آواز می‌خوانند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از یورونیوز، کارشناسان این سازمان چنین توضیح می‌دهند که پرندگان برای ایجاد سروصدای بلند نیاز به صرف انرژی زیادی دارند، به ویژه در هنگام صبح و با معده خالی و خصوصا بعد از شبی سرد. بنابراین تنها قوی‌ترین نرها که به اندازه کافی هم غذا خورده باشند، می‌توانند بلندترین آهنگ‌ها را تولید کنند.

هدف پرندگان نر از این کار، جلب نظر پرنده ماده است. این کار آنها ممکن است باعث شود که پرندگان ماده آنها را گزینه برتر برای جفت‌گیری ببینند. هر چه آواز پرنده نر قوی‌تر باشد، برای جفت‌گیری مناسب‌تر است و می‌تواند پرندگان نر رقیب را از دور خارج کند.

حالا اصلا چرا این فرآیند صبح زود روی می‌دهد؟ چرا پرندگان در وقت دیگری این قدر بلند آواز نمی‌خوانند و در سحرگاه مزاحم خواب مردم می‌شوند؟

وودلند تراست می‌گوید موضوع فقط استفاده از فرصت طلایی صبحگاهی است، زمانی که شکارچیان همه خوابند، برای جستجوی غذا هنوز هوا خیلی تاریک است و حشرات ممکن است غیر فعال باشند. و مهم‌تر از همه، صدا در صبح بیشتر منتقل می‌شود زیرا بیشتر فعالیت‌های جانوران در طبیعت هنوز آغاز نشده و بنابراین تداخل زیادی در میان صداها وجود ندارد.

با این توضیحات، شاید گمان کنید که پس پرندگان نر بلندترین آوازشان را صبح زود سر می‌دهند و در باقی روز صدایشان زیاد قوی نیست. اما مطالعه‌ای در دانشگاه دوک بریتانیا نشان داده است که آن‌ها بعد از صبحگاه و در ادامه روز، می‌توانند آهنگ‌های سخت‌تری را هم اجرا کنند».

چرا پرندگان صبح‌ها بلندتر آواز می‌خوانند؟

محققان دریافته‌اند که آواز خواندن سحری می‌تواند بدن پرنده را برای آواز خواندن‌های بعدی گرم کند.

استفان نوویکی، یکی از نویسندگان همکار مقاله دوک، درباره آواز سحری پرندگان می‌گوید: «انگار قبل از آن که پرده برافتد و آفتاب طلوع کند، آنها خودشان را در پشت صحنه گرم می‌کنند.»

چه کنیم تا آواز پرندگان بیدارمان نکند؟

یکی از اهالی لس آنجلس با یک جانورشناس تماس گرفت و از او پرسید چه کار کند که صدای پرندگان در سحرگاه از خواب بیدارش نکند زیرا در منطقه آنها، پرندگانی «مسخره و بدصدا» آنها را «شکنجه» می‌کنند.

جان مک کورمک، مدیر آزمایشگاه جانورشناسی مور در کالج غربی پاسخ امیدوارکننده‌ای برای نجات از این وضعیت نداشت. او گفت یا باید گوش‌گیر بگذارید و پنجره‌ها را ببندید، یا صبر کنید تا فصل جفتگیری پرنده‌ها به پایان برسد.

58323

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر