نصیرپور: پزشکیان توقع نداشته باشد مجلس به کل کابینه پیشنهادی رأی بدهد /وزیر زن در وزارت راه و شهرسازی می تواند موفق باشد

عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی می‌گوید: رییس جمهور توقع ندارد که مجلس به هر کسی که دولت معرفی کرده رای قطعی بدهد حتما تجربیات و صلاحیت‌ها در مجلس ارزیابی می‌شود و نهایتا توسط فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها و حتی خود نمایندگان تصمیماتی گرفته می‌شود و آرا به صندوق انداخته می‌شوند.

نصیرپور: پزشکیان توقع نداشته باشد مجلس به کل کابینه پیشنهادی رأی بدهد /وزیر زن در وزارت راه و شهرسازی می تواند موفق باشد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، لیست نهایی کابینه پیشنهادی پزشکیان تا ساعتی دیگر در دست نمایندگان قرار می‌گیرد، نمایندگانی که برای دادن رای اعتماد به اعضای کابینه پزشکیان اما و اگر می‌گذارند و به گفته مجید نصیرپور، یکی از نمایندگان، برای انتقال این اما و اگرهای مجلسی‌ها به دولت به قالیباف توصیه کردند که با پزشکیان ارتباط برقرار کند.

نصیرپور در گفتگویی که با خبرگزاری خبرآنلاین داشت بر استفاده از ظرفیت همه گروه‌های در دولت تاکید می‌کند اما نه ظرفیت‌های کاملا مخالف دولت.

او که پیش از این در معاونت پارلمانی هم مسئولیتی برعهده داشته، تکمیل کابینه با استفاده از نیروهای دولت های سابق را نقطه منفی ارزیابی نمی‌کند و چه بسا نقطه قوت هم می‌داند.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با مجید نصیرپور، عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید:

****

*آقای نصیرپور! در حال حاضر فضای مجلس برای معرفی اعضای کابینه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رویه مجلس در همه ادوار به خصوص در دولت اول روسای جمهوری همکاری است و صرف نظر از جریانات حاکم بر دولت و مجلس، قصد همکاری و همراهی در جهات مختلف حتما وجود دارد اما اینکه این همکاری چه شکلی بگیرد و در چه حجم و کیفیتی باشد، بستگی مستقیم به رفتار دولت و رییس جمهور دارد.

این رفتار در دو جنبه و دو مسیر ارزیابی می‌شود، اول افراد معرفی شده به مجلس و دیگری نوع معرفی این افراد به مجلس. طبیعتاً اگر افرادی که معرفی می‌شوند با توجه به تفاوت در گرایش‌های مدیریتی و سیاسی دارای آن مشخصات عمومی و اختصاصی هر وزارتخانه‌ای باشند، قاعدتا مجلس هیچ داعیه‌ای برای اینکه مخالفت کند، ندارد.

این قطعا به این معنا نیست که وزرا هیچ مخالفی نخواهند نداشت، به هر حال مجلس شورای اسلامی جمع متکثری است و از همه جریان‌های سیاسی در آن حضور دارند، طبیعتا هیچ کس نمی‌تواند صد در صد آرا را به خود اختصاص دهد اما در کل اگر مجلس این دو فاکتور را در وزرای پیشنهادی مشاهده کند، نکته بعدی مطرح می‌شود که آن نوع معرفی اعضای کابینه به مجلس است. زمانی یک دولت اصرار می‌کند و می‌گوید هر کسی سر جای خودش بنشیند و طبق مر قانون هرکسی براساس اختیارات خودش وارد میدان رای اعتماد شود، در این شرایط طبیعی است که مجلس هم تلاش می‌کند از حداکثر قدرت خودش استفاده کند و سخت‌گیری لازم را انجام دهد که وقتی کسی رای آورد دیگر تاسف نخورد که چرا من به این فرد رای دادم یا ندادم.

رفتار دولت فضای رأی اعتماد را ترسیم می‌کند

لذا نوع ارتباط گیری دولت قبل از معرفی وزرا در ادامه مسیر حتما اهمیت دارد من معتقدم اگر رییس جمهور این دو فاکتور را رعایت کرده باشد، می‌تواند امیدوار باشد که همه وزرا در مرحله اول از مسیر رای اعتماد عبور کنند اگر هم غیر از این باشد که احتمالا چالش‌هایی شکل بگیرد و تفاوت دیدگاه‌ها منجر به این شود که برخی افراد نتوانند رای اعتماد بگیرند، بنابراین باید منتظر باشیم و مشاهده کنیم رفتار دولت چگونه خواهد بود.

*فضای فراکسیون‌ها از جمله فراکسیون انقلاب اسلامی و حتی مخالفین پزشکیان درباره مواجه با اعضای کابینه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قصد اولیه مجلس همراهی است اما اگر فردی معرفی شود که تشخیص داده شود، به لحاظ فردی توانایی ندارد، در آن جایگاه قرار بگیرد و یا از نظر علمی و تخصصی توانایی لازم را ندارد، طبعا می‌تواند محل اختلاف باشد لذا در مجموع امیدوار هستیم که هر سه جریان داخلی مجلس بتوانند همراهی لازم را داشته باشند.

پزشکیان توقع نداشته باشد مجلس به همه کابینه پیشنهادی رأی بدهد

البته در افکار عمومی اخباری مبنی بر معرفی برخی افراد برای حضور در کابینه مطرح می‌شود، که این افراد به دلایل مختلف با جایگاهی که برای آن معرفی می‌شوند، فاصله دارند. طبعا رییس جمهور توقع ندارد که مجلس به هر کسی که دولت معرفی کرده رای قطعی بدهد حتما تجربیات و صلاحیت‌ها در مجلس ارزیابی می‌شود و نهایتا توسط فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها و حتی خود نمایندگان تصمیماتی گرفته می‌شود و آرا به صندوق انداخته می‌شوند.

*چه افرادی مطرح هستند که می‌گوید با آن جایگاه فاصله دارند؟

اجازه بدهید اسم نگوییم چرا که هنوز مطمئن نیستیم. اگر لیست منتشر شود آن وقت می‌توانیم بگوییم منظور چه کسانی هستند.

*بنابراین منظور شما این است که ممکن است کل کابینه پیشنهادی در مرحله اول رای اعتماد از مجلس نمی‌گیرند؟ و امکان دارد دست‌اندازها و موانعی وجود داشته باشد…

بله حتما امکان دارد که برخی با چالش مواجه شوند، بعضی رای نیاورند، تحلیل اولیه منوط به معرفی وزرای پیشنهادی است، چراکه بعد از آن می‌توان ارزیابی کرد که رفتار مجلس چگونه خواهد بود.

اینکه فرزند وزیری خارج از کشور نباشد جزو اولویت هاست

*طیف نزدیک به جلیلی شرط و شروط‌هایی برای دادن به وزرای پیشنهادی، را مطرح می‌کنند برای نمونه می‌گویند فرزندان وزرای پیشنهادی خارج از کشور نباشند یا اینکه انقلابی باشند و…، فکر نمی کنید رأی دادن براساس این معیارها کار را سخت‌تر می‌کند؟

انقلابی بودن یک سنجش کیفی است و نظرات افراد می‌تواند مختلف باشد، افرادی که معیار انقلابی بودن را مطرح می‌کنند ابتدا باید معیارهای انقلابی را اعلام کنند و بعد بتوان سنجید اما اینکه فرزند وزیری خارج نباشد، به نظر من هم حتما جزو اولویت‌ها است و اگر فرزندان عزیزانی خارج از کشور زندگی می‌کنند، به نظرم باید سنگر دیگری را برای خدمت به جمهوری اسلامی انتخاب کنند.

اگر کسی شخصا با دیدگاه‌های رییس جمهور در تضاد است، نمی‌تواند در کابینه قرار بگیرد

*عملکرد دولت سیزدهم به دور از انتقاد نبود، حضور افرادی از این دولت در کابینه دولت چهاردهم چه بازتابی را می‌تواند به همراه داشت؟

به نظر من هیچ مانعی ندارد، ما در کشور سرمایه‌های انسانی متعددی از جمله آقایان خطیب و اسلامی داریم و به غیر از آنها افراد متعددی در کشور وجود دارند که با گرایش‌های متفاوت از رییس جمهور فعالیت کردند، به نظرم الزاما اینکه افراد را از یک جریان خاص معرفی شوند، کار دقیقی نیست، بلکه استفاده از همه سرمایه‌های انسانی کشور یک ظرفیت برای دولت محسوب می‌شود اما به این معنا نیست که اگر کسی شخصا با دیدگاه‌های رییس جمهور در تضاد است لزوما آن هم بتواند در ترکیب دولت قرار بگیرند.

حداقل همراهی‌ها برای فعالیت در دولت ضروری است چراکه در هر صورت دولت می‌خواهد تصمیماتی بگیرد و اگر آن همراهی کلی و کلان نباشد، تصمیم‌گیری در دولت کار را سخت می‌کند. لذا به نظر بنده اصل اینکه از افراد و دیدگاه‌های مختلف در دولت سیزدهم و دولت‌های دیگر در دولت چهاردهم حضور داشته باشند، هیچ منعی ندارد و می‌تواند یک مزیت هم باشد.

کشور را باید به سمت اعتدال و میانه روی ببریم

*البته انتقاداتی نسبت به عملکرد دولت سیزدهم وارد است که حضور افرادی از آن دولت در کابینه دولت چهاردهم می‌تواند در بین افکارعمومی مورد استقبال قرار نگیرد و ...

خیر،حتما  کسانی که صلاحیت فردی و عمومی لازم را دارند، می‌توانند در دولت باشند، دولت هم باید انتقادات را پاسخ دهد. به نظرم باید کشور را به سمت اعتدال و میانه‌روی در جهات مختلف ببریم که بخشی از آن می‌تواند خود را در ترکیب هیئت دولت نشان دهد.

شاید افرادی از مجلس به دولت بروند

*در لیست کابینه پیشنهادی دولت اسامی از افراد حاضر در مجلس هم وجود دارد؟

براساس آنچه بنده تاکنون شنیدم دولت بنا ندارد از نمایندگان مجلس استفاده کند چرا که معتقد است نمایندگان با رای مردم برای ماموریت خاص انتخاب شده‌اند و تداوم کار آنها در مجلس موضوع بااهمیتی است. همانطور که مردم توقع دارند نماینده آنها در سمت خود باقی بماند چون اگر کسی الان از مجلس خارج شود، مردم آن حوزه تا انتخابات میان‌دوره‌ای بدون نماینده خواهند بود. البته شنیدم امکان اینکه پزشکیان از این نظر عدول کند کم نیست، شاید عدول کرد، باید تا فردا منتظر باشیم.

بررسی شود که در کدام وزارتخانه ها باید از ظرفیت زنان استفاده کنیم

*شنیده شده در میان اسامی نهایی کابینه پیشنهادی نام یک زن هم وجود دارد، مجلس دوازدهم با وزیر زن همراهی خواهد کرد؟

موضوع را نباید جنسیتی کرد، قرار است افراد صرف نظر از جنسیت در کابینه حضور داشته باشند و این افراد توانایی گرفتن رای اعتماد و سپس اداره مجموعه خود را داشته باشند. برخی از امور می‌تواند در اختیار زنان یا مردان قرار بگیرد اما به نظرم در ترکیب دولت که حدود 26،27 نفر هستند، رییس جمهور یک معاون زنان دارد که قطعا از بانوان خواهد بود و در آنجا هیچ ملاحظه‌ای وجود ندارد و رای اعتماد هم نیاز نیست و به نظرم جای مناسبی است اما امورات اجرایی که با اقتضائات مختلفی همراه است باید موضوعات بررسی شود و ارزیابی کنیم که در کدام وزارتخانه می‌توان از ظرفیت زنان استفاده کرد و در کدام از ظرفیت مردان.

اگر وزارت شهرسازی داشتیم حتما یکی از زنان می‌توانست در آن موقعیت قرار بگیرد اما موقعیت‌های اجرایی‌تر که اقتضائات خاص خودش را دارد، باید به سمت فردی برود که مانع کمتری برای حضور در آن سمت داشته باشد.

به قالیباف گفتم با پزشکیان ارتباط بگیرد

*پیش از این هم رویه بوده که قبل از اعلام نهایی لیست کابینه پیشنهادی به مجلس، روسای قوه مجریه و مقننه در جلسه‌ای باهم رایزنی می‌کردند، آیا پزشکیان و قالیباف هم در مورد کابینه رایزنی کردند؟

ارتباط میان سران دو قوه نه تنها در مورد رای اعتماد، برقرار بوده کما اینکه سالهاست جلسات سران سه قوه را داریم که در آن هماهنگی‌های کلان برای مدیریت کشور صورت می‌گیرد، در این میان موضوع رای اعتماد و هیئت وزیران می‌تواند موضوع یکی از آن جلسات باشد اما اینکه مشخصا قالیباف در مورد چیدمان وزرا با پزشکیان مذاکره‌ای داشته یا خیر را اطلاع ندارم، البته خودم هفته گذشته در جلسه با قالیباف به او توصیه جدی کردم که برای انتقال حساسیت‌های مجلس به دولت و تسریع رای اعتماد این ارتباط را حتما برقرار کند.

*قالیباف چه پاسخی داد؟

نظرش مثبت بود که این ارتباط برقرار شود اما اینکه این ارتباط برقرار است یا خیر، را اطلاع ندارم.

27211

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر