چه کسی در کربلا گفت امیری حسین و نعم الامیر؟

محمدرضا سنگری به این پرسش پاسخ داد که اولین کسی که با شعار «امیری حسین و نعم الامیر»؟ رجز خوانی کرده، یک نوجوان ۱۲ ساله است.

چه کسی در کربلا گفت امیری حسین و نعم الامیر؟

دکتر محمدرضا سنگری در گفت وگو با پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ به این پرسش پاسخ داد که این شعار «امیری حسین و نعم الامیر»؟» ریشه در کدام واقعه کربلا داشته است؟
این نویسنده و پژوهشگر با تاکید بر این که: « مبادا امام حسین(ع) را فقط در وجه تراژیک خلاصه کنیم. این خوب است اما کافی نیست. باید ابعاد چهارگانه کربلا را دریابیم. اول نگاه عارفانه: مانند عمان سامانی، نیر تبریزی و... که از این بعد به عاشورا پرداختند. در بعد دوم و حماسی کربلا، منظومه «ظهر دهم» از قیصر امین‌پور را به عنوان نمونه‌ داریم.»

وی با اشاره به رجزخوانی عمربن جناده نوجوان 12 ساله کربلا گفت: « عمربن جناده، نوجوان 12 ساله ای است که در کربلا حضور داشته و رجزخوانی قابل توجهی کرده است. اولین کسی که این شعار «امیری حسین و نعم الامیر» را سر داده است همین نوجوان بوده است. »

وی افزود: مورد سوم بعد تراژیک کربلا است. برخی می‌گویند آیا برای کودک باید از سوگ گفت؟ جنس این غم متفاوت است. کربلا کلاس تربیت عاطفی است. وقتی برای کودکی که بی رحمانه به شهادت رسید گریه می‌کنیم، تربیت عاطفی شکل می‌گیرد. کسی که برای این موضوع اشک می‌ریزد ظلم نمی‌کند. در کربلا تعداد زیادی کودک و نوجوان حضور دارند و امام حسین(ع) عاشق کودک و نوجوان بودند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر