رنج کشاورزان از کشت گندم

گندم، استراتژیک‌ترین محصول ملی از حیث تاثیرگذاری در اقتصاد، اشتغال و امنیت غذایی است که هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص قیمت‌گذاری و خرید آن، در سایر بخش‌ها نیز اثر خواهد گذاشت.کالایی که در دنیا تابع مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است و تجارت آن هم متأثر از این عوامل خواهد بود.

رنج  کشاورزان از کشت گندم

به گزارش خبرآنلاین در سال‌های گذشته با کوچک‌ترین تنش در دنیا شاهد کاهش عرضه گندم و افزایش قیمت آن بودیم. به گفته فعالان این صنعت 90‌درصد امنیت غذایی در کشـور به گندم وابسته است و بــالغ بر 3 میلیون کشاورز در کشور گندم می‌کارند.

بنابر مصوبه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی در 22 شهریور سال گذشته نرخ هرکیلو گندم 19‌هزار و 500 تومان تعیین شد که کشــاورزان به امیــد آن اقــدام به کشت کـردند، درحالی‌که بعد از گذشت بیش از 4 مـاه از آغاز سال زراعی (1402) وزیر جهاد نرخ آن را 17‌هزار و 500 تومان ابلاغ کرد.

نرخ اعلام‌شده توسط وزیر جهاد کشاورزی نسبت به نرخ تعیین‌شده از سوی شورای قیمت‌گذاری با شــرایط اقتصـادی و هزینه‌های کشاورزی همخوانی ندارد و در صورتی که اصلاح نشود بزرگ‌ترین صدمه را به امنیت‌غذایی کشور می‌زند و همچنین بیش از گذشته شاهد مهاجرت از روستاها خواهیم بود.

به‌هرروی، دولت نـــرخ خــرید تضمینی گنــدم را کیلویی 17‌هزار و 500 تومان اعلام کرد که این قیمت باعث ناامیدی تمام کشاورزان شد و به گفته متصــدیان این حوزه تعییــن قیمت 17‌هـــزار و500 تومانی گندم نشــان داد که کشت گندم دیگر به‌صــرفه نیست و باعث از بین بردن کشت گندم می‌شود.

به‌هرروی، نباید فراموش شود اگر نرخ تضمینی جوابگوی هزینه‌های تولید کشاورزی نباشد به‌طور قطع کشاورز به سمت تولید محصولات دیگر خواهد رفت و این در حالی است که محصول گندم در برخی از استان‌ها مانند گلستان موضوعی استراتژیک محسوب می‌شود.

کشاورزان سربازان خط مقدم جبهه امنیت‌غذایی کشور هستند و بی‌اعتمادی آنها به تصمیمات دولت، آینده غذایی کشور را در بخش اجتماعی و اقتصادی با چالش مواجه می‌کند. آنها قطعاً خواستار اصلاح این مسیر خواهند شد.

طی سال‌های اخیر همسو با تورم، قیمت کود، بذر و سموم افزایش داشته است و به هیچ عنوان قیمت اعلام شده نمی‌تواند هزینه‌های کاشت و داشت و بـــرداشت کشـاورز را پوشش دهد. ایــن امر به امنیت غذایی کشاورز در میان‌مدت آسیب می‌زند و باعث مشکلات زیادی می‌شود.

قیمت‌گذاری دستوری چالش کشاورزان

برخی تصمیمات دولتی صدمه زیادی به اقتصاد کشاورزی کشور زده است. قوانین خلع‌الساعه و ممنوعیت و محدودیت‌ها در کنار پیمان‌سپاری ارزی به اقتصاد و بازرگانی کشاورزی صدمه زده و اکنون با تصمیم اخیر دولت درحال از دست دادن بخش تولیدی و خروج کشاورزی از این چرخه هستیم.

افزایش 15 درصدی قیمت خرید گندم در شرایط تورم بیش از 40 درصدی تصمیمی حیرت‌آور است. تشکل‌های تخصصی، رسانه‌های اقتصادی و نهادهای مرتبط تلاش کنند با اطلاع‌رسانی درباره ابعاد تلخ این تصمیم، دولت را از این مصوبه اشتباه آگاه کرده و مسیر را برای بهبود شرایط تولیدات کشاروزی هموار کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر