پاکستان اولین مشتری جنگنده جدید چین خواهد شد؟ /عکس

تازه‌ترین جنگنده رادارگریز چین J-۳۱B هیاهویی در دنیای جنگ‌افزار به راه انداخته و معادلات قدرت را در شرق و جنوب آسیا تحت تأثیر قرار داده است. به نظر می‌رسد پاکستان می‌خواهد نخستین مشتری بین‌المللی این هواپیمای جدید باشد.

پاکستان اولین مشتری جنگنده جدید چین خواهد شد؟ /عکس

امیرمسعود عابدین_ ‌8 جولای، تلویزیون دولتی CCTV چین ویدئویی تبلیغاتی از جت جنگنده رادارگریز J-31B چین، تولید شرکت دولتی Shenyang Aircraft Corporation را منتشر کرد. فیلم منتشر شده نشان می‌دهد که جنگنده رادارگریز J-31B می‌تواند دو موشک را در جایگاه‌های تسلیحات جانبی خود حمل کند و این ویژگی، آن را از F-22 ایالات متحده و J-20 چین متمایز می‌کند. علاوه بر این، جایگاه اصلی تسلیحات می‌تواند چهار موشک میان‌برد هوا به هوای PL-12 را مشابه موشک‌های مورد استفاده در J-20 حمل کند.

به گزارش خبرآنلاین، تحلیلگری دفاعی به نام «فو کیانشائو» معتقد است که این جت جنگنده برای استقرار کاملا آماده است. تبدیل FC-31 به J-31 نشان می‌دهد که شرایط رسمی برای خدمت برآورده شده و این هواپیما، عنوانی رسمی دریافت کرده است.

پاکستان اولین مشتری جنگنده جدید چین خواهد شد؟ /عکس
مقایسه F-35 آمریکایی (بالا) و J-31B چین (پایین)

این جت که در ابتدا با نام FC-31 برای فروش بین المللی به بازار عرضه شد، اکنون توسط کارشناسان چینی با نام‌های JF-31 یا JF-35 شناخته می‌شود، اگرچه این هواپیما هیچ نام رسمی مشخصی ندارد. این هواپیما شبیه به F-35 Lightning II آمریکایی به بازار عرضه می‌شود.

آخرین نمونه اولیه کمی بزرگتر از FC-31 اصلی است که یک دهه پیش رونمایی شد. این هواپیمای جنگی اولین پرواز خود را در سال 2012 به پایان رساند و در نمایشگاه هوایی ژوهای در سال 2014 به طور عمومی رونمایی شد.

در سال‌های اخیر، این هواپیما سر و صدای زیادی به راه انداخته است، در درجه اول به این دلیل که هواپیمایی مبتنی بر ناو هواپیمابر است. گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که این جت جنگنده روی سومین و پیشرفته‌ترین ناو هواپیمابر چین، فوجیان که مجهز به سیستم های پیشرانش الکترومغناطیسی است، مستقر خواهد شد.

چین مدلی از FC-31 را در نمایشگاه هوایی عربستان در ژانویه به نمایش گذاشته بود. در همان ماه، مارشال ظهیر عباس بابر سیدو، فرمانده هوایی پاکستان، برنامه‌های خود را برای خرید این هواپیما اعلام کرد. وی گفته بود: "بنیان دستیابی به هواپیمای جنگنده رادارگریز J-31 قبلاً گذاشته شده و قرار است این هوواپیما در آینده نزدیک بخشی از ناوگان PAF شود. "

چین در حال تبلیغ فروش جت‌های جنگنده به پاکستان و خاورمیانه است. علاقه امارات متحده عربی به این جت جنگنده ناشی از قرارداد قبلی برای 50 فروند F-35 است که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، امضا شده بود. این توافق در سال 2021 پس از روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا متوقف شد.

پاکستان می‌تواند اولین مشتری جنگنده های رادارگریز چین باشد. این کشور قبلا جنگنده های JF-17 Thunder و J-10C را در اختیار گرفته است. جنگنده‌های J-10 به عنوان وزنه‌ای در برابر جنگنده‌های رافال هند قرار گرفته‌اند.

دستیابی پاکستان به یک جنگنده نسل پنجم، به این کشور برتری تاکتیکی نسبت به جت‌های هندی می‌دهد. پیوندهای نزدیک نظامی پاکستان با چین تضمین می‌کند که پاکستان می‌تواند جنگنده‌های پیشرفته را با سرعتی بسیار سریع‌تر از هند به دست آورد و وارد کند.

منبع:

54322

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر