مردم این استان بیشترین وام را از بانک‌ها گرفتند

داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که ۵۷ درصد از رقم مانده سپرده‌ها و ۶۱ درصد از رقم مانده تسهیلات بانکی در پایان اردیبهشت‌ماه، مربوط به استان تهران بوده است.

مردم این استان بیشترین وام را از بانک‌ها گرفتند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بانک مرکزی، اخیراً آمار و ارقام مربوط به مانده سپرده‌ها و وام‌ها تا پایان اردیبهشت‌ماه را از طریق وب‌سایت رسمی خود منتشر کرد. در این گزارش آخرین داده‌ها از مانده وام بانکی و سپرده‌های جذب‌شده از سوی بانک‌های دولتی، خصوصی و همچنین موسسات اعتباری غیربانکی دارای مجوز از بانک مرکزی ارائه شده‌ است.

با استناد به داده‌های بانک مرکزی، رقم مانده تسهیلات بانکی تا پایان دومین ماه امسال، حدود 40.5 درصد بیشتر از مقطع زمانی مشابه سال قبل ثبت شده است. همچنین مانده سپرده‌های بانکی نیز در این بازه زمانی افزایشی 37 درصدی پیدا کرده است.

رشد 11.8 درصدی مانده سپرده‌ها از ابتدای سال

تجارت نیوز نوشت: بررسی مانده سپره‌های بانکی تا پایان اردیبهشت‌ماه حاکی از آن است که این رقم با رشدی 11.8 درصدی از ابتدای سال 1403 به 10 هزار و 243 هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که این رقم در پایان اردیبهشت سال گذشته برابر با هفت هزار و 475 میلیارد تومان ثبت شده بود.

نگاهی به آمار مانده تسهیلات شبکه بانکی نشان می‌دهد استان تهران با مانده سپرده‌های پنج هزار و 887 هزار میلیارد تومانی، نه‌تنها در این فهرست پیشتاز است، بلکه بیش از 57 درصد کل این رقم را به خود اختصاص داده است. استان‌های اصفهان و خراسان رضوی نیز با ارقام به‌ترتیب 464 هزار میلیارد تومان و 389 هزار میلیارد تومانی، در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند. در مقابل اما کمترین مانده میزان مانده سپرده بانکی در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خراسان شمالی ثبت شده است.

61 درصد مانده تسهیلات بانکی در تهران!

از سویی دیگر، بر اساس گزارش بانک مرکزی، رقم مانده وام بانکی در پایان اردیبهشت‌ماه بالغ بر هفت هزار و 919 هزار میلیارد تومان بوده و از ابتدای سال جاری 12 درصد افزایش یافته است. مقایسه این رقم با مانده تسهیلات بانکی در پایان اردیبهشت‌ماه 1402 نیز از رشد دو هزار و 228 هزار میلیارد تومانی آن حکایت دارد.

استان تهران در بخش مانده تسهیلات نیز با رقم چهار هزار و 853 هزار میلیارد تومانی و تصاحب بیش از 61 درصد از کل رقم مانده وام‌ها، با اختلاف قابل توجهی بالاتر از باقی استان‌ها قرار گرفته است. بانک مرکزی در گزارش خود با این توضیح که دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و تولیدی‌های سایر استان‌ها در تهران قرار دارند، تاکید کرده علت اصلی بالا بودن رقم مانده تسهیلات و سپرده‌ها در تهران در مقایسه با دیگر استان‌ها، انجام فعالیت‌های بانکی این دفاتر از طریق شعب استان تهران است.

دو استان اصفهان و خراسان رضوی با ارقام 308 هزار میلیارد تومانی و 250 هزار میلیارد تومانی، در این بخش نیز پشت سر تهران قرار گرفته‌اند. این در حالی است که استان کهگیلویه و بویراحمد با 31 هزار میلیارد تومان، ایلام با 33 هزار تومان و مناطق آزاد با 33 هزار میلیارد تومان، دارای کمترین رقم مانده تسهیلات بانکی هستند.

223223

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر