شگردهای سارقین برای سرقت از منزل و اماکن خصوصی/ راهکارهایی برای جلوگیری از سرقت

سرقت منزل آسیب های روحی و روانی زیادی دارد، بهتر است پیش از آنکه اتفاقی بیفتند با رعایت نکاتی از رخ دادن آن پیشگیری کنیم

شگردهای سارقین برای سرقت از منزل و اماکن خصوصی/ راهکارهایی برای جلوگیری از سرقت

به گزارش خبرآنلاین، سرقت منزل علاوه بر آسیب مالی آسیب روحی و روانی و عدم احساس امنیت در منزل را دارد و چه بهتر است که با رعایت نکاتی از آن پیشگیری کنیم.

بنابر گزارش مهر، سرقت منزل علاوه بر آسیب مالی آسیب روحی و روانی و عدم احساس امنیت را هم به همراه دارد، آسیب‌های ناشی از سرقت منزل، بیشتر به خاطر از دست دادن احساس شکستن حریم شخصی و ایمنی است، تا از دست دادن وسایل‌ها. بعد از هجوم به منزل برای سرقت، احساس عصبانیت، اضطراب و عدم امنیت دست می‌دهد.

راهکارهایی برای جلوگیری از سرقت منزل / ‏به اندازه زیبایی ساختمان، به ایمنی ساختمان نیز اهمیت دهید

بهتر است پیش از آنکه اتفاقی بیفتند با رعایت نکاتی از رخ دادن آن پیشگیری کنیم؛ تا حد امکان از خالی گذاشتن منزل خودداری کنید و برای اطمینان بیشتر، بر روی دیوارها، کلیه پنجره‌ها و نقاط قابل نفوذ مانند نورگیر و … حفاظ محکم و مقاوم نصب کنید و برای ایمنی بیشتر از سیستم‌های دزدگیر استفاده و راه‌های ورودی ساختمان را ایمن سازید.

درب پشت بام منزل را به حفاظ نرده‌ای و قفل آویز مطمئن مجهز کنید و در صورت تغییر محل سکونت یا مفقود شدن کلید یدک منزل، قفل درب‌های ورودی را تعویض کنید.

کلید منزل خود را در دسترس افراد غیرمطمئن قرار ندهید و از قرار دادن کلید در زیر جاکفشی، داخل کفش و سایر نقاط قابل دسترسی خودداری کنید. از قرار دادن چهار پایه و نردبان و نظایر آن در حیاط منزل مخصوصاً در کنار دیوار خودداری کنید. حتی‌الامکان درهای ورودی و داخلی منزل خود را به سیستم هشدار دهنده مجهز کنید.

از نگهداری وجوه نقد و طلا و جواهر به مقدار زیاد در منزل بپرهیزید. در مواقعی که مجبور به نگهداری موقت وجوه نقد و اشیا قیمتی در داخل منزل هستید، از پنهان کردن آن به صورت یک جا خودداری کرده و حتی‌الامکان از گاوصندوق سالم و مطمئن استفاده کنید و نزد افراد ناشناس و کسانی که اعتماد کافی به آنها ندارید از میزان اموال و دارایی موجود خود در منزل صحبت نکنید و از نوشتن نام و مشخصات خود بر روی زنگ منزل خودداری کنید.

اگر در اطراف محل زندگی شما خانه‌های خالی از سکنه و نیمه ساز وجود دارد، از منزل خود مراقبت بیشتری به عمل آورید. همچنین در صورت سکونت در مجتمع مسکونی از پلیس محله یا سرایدار مورد اطمینان استفاده کنید، هنگام رفتن به سفر، سعی کنید توجه افراد را جلب نکنید، اگر تیر برق در نزدیکی دیوار شما قرار دارد حتماً لبه دیوار را ایمن سازی و حائل کنید.

نصب پرده بر روی پنجره‌های زیرزمین و پارکینگ برای قابل رؤیت نبودن داخل منزل، تحت پوشش بیمه قرار دادن منزل و لوازم آن، پافشاری برای رؤیت مدارک شناسایی افرادی که برای فروش چیزی یا ارائه خدماتی به منزل شما مراجعه می‌کنند، برخوردار کردن محوطه بیرونی منزل از نور کافی و به اندازه زیبایی ساختمان، به ایمنی ساختمان نیز اهمیت دهید.

ایمن کردن قفل و درب‌های ضد سرقت منزل / ‏درب پارکینگ، درب تراس، درب پشت بام از دیگر راه‌های نفوذی سارق است

همانطور که می‌دانید اولین و اصلی‌ترین راه برای پیشگیری از سرقت، ایمن بودن ورودی هر خانه است. این روزها قفل‌های کلیدی و یا میله‌های آهنی پشت در حرفی برای گفتن ندارند. سارقان به راحتی از پس این روش‌های سنتی و نخ نمابر می‌آیند و نمی‌توان به ده قفله کردن در مطمئن بود! پس شاید بتوان گفت اولین گام برای حفظ امنیت یک منزل اطمینان از قفل و درهای ورودی است

استفاده از قفل‌های دیجیتالی و درهای ضد سرقت منزل بهترین انتخاب برای پیشگیری از سرقت هستند. سر و کله زدن با قفل بسیار قوی و یا باز کردن دری که بسیار ایمن است زمان زیادی می‌خواهد. کمتر سارقی چنین ریسکی را به جان می‌خرد و خود را درگیر می‌کند که شاید یک درصد بتواند از پس آن بربیاید یا نه!. ولی با این وجود هیچ وقت نمی‌توان ادعا کرد با داشتن درب ضد سرقت یا قفل‌های دیجیتال احتمال سرقت به صفر می‌رسد.

البته تمام ماجرا ایمن سازی درب اصلی نیست. درب پارکینگ، درب تراس، درب پشت بام از دیگر راه‌های نفوذی سارق است!. پس حتماً قبل از بیرون رفتن به قفل کردن تمام این درب‌ها توجه داشته باشید.

استفاده از دزدگیر و آیفون‌های تصویری یکی از تجهیزاتی بود که ما را برای سرقت مردد می‌کرد

جوان 27 ساله‌ای که به دلیل ارتکاب سرقت از منازل مردم در عملیات ضربتی پلیس به همراه 2 همدست دیگرش دستگیر شده دلایل موفقیت خود و همدستانش را در سرقت اموال مردم گفت: چند ماه پیش به خاطر اعتیادی که داشتم مجبور شدم برای تأمین مواد مصرفی خودم دست به سرقت بزنم اما از یک مغازه می‌خواستم سرقت کنم با حضور سریع گشت پلیس دستگیر شدم و به زندان افتادم وقتی از زندان آزاد شدم از آنجا که هنوز نتوانسته بودم از شر اعتیاد لعنتی خلاص بشوم با چند تا از دوستانم که آنها هم معتاد بودند نقشه سرقت از منازل بالای شهر را کشیدیم و چند بار هم در کارمان موفق بودیم که همین موفقیت ما را بیشتر وسوسه می‌کرد.

عدم استفاده شهروندان از حفاظ و قفل مناسب برای منازل، عدم به‌کارگیری دزد گیر و سیستم‌های امنیتی، عدم استفاده از آیفون‌های تصویری و نگهداری طلا و جواهرات در محل‌های معمولی منازل همه این بی احتیاطی‌ها وقتی با هم جمع می‌شدند کار ما هم راحت تر می‌شد.

مردم باید قبل از خروج از منزل به همسایگان مورد اطمینان خود اطلاع بدهند، از حفاظ‌ها و نرده‌های مناسب و محکم استفاده کنند، قفل منزل را از بین قفل‌های استاندارد و با ایمنی بالا انتخاب کنند و لولا و شب بندهای درها را محکم و غیر قابل نفوذ کنند.

استفاده از دزدگیر و آیفون‌های تصویری یکی از تجهیزاتی بود که ما را برای سرقت مردد می‌کرد و همیشه با بلند شدن صدای آژیر از صحنه متواری می‌شدیم. محل‌های معمول نگهداری طلا و جواهرات را در خانواده‌های سهل انگار به خوبی تشخیص می‌دادیم و بدون زحمت این طلا و جواهرات را که به خیال خود جایی مخفی کرده بودند که عقل جن به آن نمی‌رسد به راحتی می‌یافتیم به نظر من جای طلا و وجوه نقد داخل منزل نیست و بهترین مکان برای نگهداری وجوه و اشیای گران قیمت در صندوق امانات بانک هاست.

بیشتر سرویس‌های طلا در کشوی میز آرایش و سکه‌ها و وجوه نقد هم در کمد لباس نگهداری می‌شدند که زمان زیادی برای گشتن نمی‌برد و ما بعد از چند دقیقه که به مقصودمان می‌رسیدیم محل را ترک می‌کردیم.

مجرم بالاخره هر چه قدر حرفه‌ای باشد باز هم توی کارش اشتباه می‌کند اما پلیس دقت و هوشیاری اش از مجرم بیشتر است و به خاطر همین است که همه مجرمان بعد از چند بار خلاف کردن گرفتار می‌شوند.

به جوان‌های هم سن و سال خودم می‌گویم هیچ وقت هوس کشیدن مواد مخدر را نکنند حتی برای تفریح و سرگرمی هم سراغ شیشه و این جور چیزها نروند چون عاقبت خوبی ندارد ما هم فکر نمی‌کردیم یک روز به اینجا برسیم اما رسیدیم به آنهایی هم که گرفتار اعتیاد شدند می‌گویم که خودشان را یک طوری از این بلای خانمانسوز نجات بدهند چون دیر یا زود دستبند و زندان نصیبشان خواهد شد.

به اشتراک گذاشتن زمان سفر در فضای مجازی؛ فرصتی برای سارقان

زمانی که پیامی را در گروه یا صفحات فضای مجازی به اشتراک عمومی می‌گذاریم به این معناست که چه زمانی با دوستان و آشنایان خود قرار داریم و چه زمانی در منزل کسی نیست و این امر به سارقان این فرصت را می‌دهد که با توجه به زمان و مکان کاربر، بتوانند با کسب آدرس منزل از خود کاربر یا دیگر دوستانش برای سرقت به سراغ منزل خالی کاربر بروند.

برای قرار گشت و گذار و سفر حتماً از تلفن و پیام خصوصی استفاده کنید و پیغام محل و زمان گشت و گذار خود را در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی به اشتراک عموم نگذارید.

خاموش بودن جی پی اس گوشی هوشمند ضروری است، جی پی اس تبدیل به ابزاری برای سوءاستفاده مجرمان سایبری شده است بطوری که امکان ردگیری موقعیت کاربر را بر اساس موقعیت درج شده در تصاویر به مجرمان می‌دهد، بنابراین غیرفعال کردن جی پی اس در مواقع غیرضروری یک راهکار آسان برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده مجرمان سایبری است.

هنگام سفر خانه را به امان خدا رها نکنید و به یک آشنا بسپرید

این یک روش قدیمی و مؤثر برای جلوگیری از سرقت منزل است که همچنان جواب می‌دهد. یکی از مزایای آشنایی با یک همسایه، این است که می‌توانید مراقبت از ورود و خروج افراد در خانه را به آن‌ها بسپارید. البته شناخت کامل از همسایگان قبل از این مرحله است و باید بدانید چه کسانی در اطراف شما ساکن هستند. در هر حال مراقبت و سر زدن از منزلتان را حتماً قبل از ترک خانه، به شخصی مطمئن بسپارید.

نگهداری هر وسیله ارزشمندی مثل قرار دادن دوچرخه، اسکوتر و یا ماشین چمن‌زن در محوطه ساختمان، بسیار وسوسه انگیز است. لطفاً دزدها را وسوسه نکنید و وسایلی از این دست را در معرض دید قرار ندهید. ورود به محوطه ساختمان شما اول کار است و کمتر سارقی تنها به سرقت یک وسیله اکتفا می‌کند. پس احتمالاً بعد از چند روز مجدد بازخواهد گشت. علاوه بر این مواظب جعبه‌های وسایل با ارزشی که خریداری کرده‌اید باشید. این کارتون‌ها بیانگر این هستند که شما وسیله‌ای جدید خریده‌اید که سرقت و فروش آن سود خوبی خواهد داشت.

شگردهای سارقین جهت سرقت از منزل و اماکن خصوصی / ‏پرسه‬ زنی افراد مشکوک در کوچه را به پلیس گزارش دهید

کشیک دادن در کوچه‌ها برای پیدا کردن خانه‌های خالی، قرار دادن تراکت و تبلیغات در لای درب، مراجعه به درب منازل تحت عنوان پیک پیتزا فروش، ورود به ساختمان از طریق دیوار خانه، باز کردن درب با دیلم، باز کردن درب با روش توپی زنی و سرقت با عنوان مأمور آب از جمله شگردهای سارقین جهت سرقت از منزل است.

در این راستا در صورت مواجه با افراد ناشناس یا خودرو که به صورت مشکوک در کوچه و محلات پرسه زنی می‌کنند به پلیس گزارش کنید. چنانچه تراکت تبلیغاتی در لابلای درب منزل شما یا همسایه‌ها گذاشته شده آن را بردارید.

به افراد غریبه تحت عنوان پیک پیتزا یا مأموران سازمان‌های برق، گاز، آب اعتماد نکرده و قبل از شناسایی کامل درب را باز نکرده و اجازه ورود به ساختمان را ندهید.

از درب‌های ضد سرقت و قفل‌های کتابی برای درب منازل استفاده کنید و منزل و اماکن خود را به دوربین مداربسته و سیستم‌های هشدار دهنده مجهز کنید.

برای ثبت شکایت سرقت از منزل چه باید کرد؟

در چنین شرایطی در اولین فرصت با پلیس 110 تماس بگیرید. حواستان باشد که جای چیزی را تغییر ندهید و به هیچ وسیله‌ای دست نزنید تا فرآیند انگشت نگاری به بهترین حالت انجام شود.

پس از گزارش پلیس از صحنه جرم، به نزدیک‌ترین کلانتری مراجعه کنید و شکایت خود را ثبت کنید. سریال و شماره اموال سرقتی خود را به همراه داشته باشید تا برای گزارشی کامل از اموال مسروقه به پلیس ارائه دهید.

علاوه بر این مدارک شناسایی و مدارکی که برای اثبات سرقت دارید مثل یک شاهد یا فیلم دوربین مداربسته را با خود داشته باشید. در مرحله پایانی به دادسرا مراجعه کرده و شکایت خودتان را ثبت کنید.

47236

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر