عربستان وارد همکاری با شرکت‌های خورشیدی چین شد

عربستان با بادهای همیشگی از سمت دریای سرخ و آفتاب سوزان، سرزمین مناسبی برای تولید انرژی تجدیدپذیر است. در این بین، آرامکوی سعودی برنامه‌هایی برای صرف ۱۱۰ میلیارد دلار در چند سال آینده برای توسعه میدان گازی جفوره اعلام کرده که برآورد می‌شود ۲۰۰ تریلیون فوت مکعب گاز دارد. این گاز قرار است برای تولید هیدروژن آبی که سوخت پاک‌تری است، استفاده شود.

عربستان سعودی در تلاش برای تقویت تولید نیروی تجدیدپذیر، وارد سرمایه‌گذاری‌های مشترک با شرکت‌های خورشیدی چین به ارزش حدود سه میلیارد دلار شده است.
 
به گزارش ایسنا، شرکت چینی «جینکو سولار» در نخستین سرمایه گذاری مشترک خود اعلام کرد با صندوق سرمایه دولتی عربستان سعودی و یک شرکت تجدیدپذیر خصوصی، جوینت ونچری تشکیل داده است تا یک کارخانه تولید ماژول و سلول خورشیدی به ارزش حدود یک میلیارد دلار احداث کند. هزینه این پروژه از طریق ترکیبی از فاینانس داخلی و خارجی، تامین خواهد شد.
 
شرکت «محلی سازی انرژی تجدیدپذیر» که واحدی از صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی و شرکت «ویژن اینداستریز» است، به ترتیب 40 درصد و 20 درصد سهم در این جوینت ونچر خواهند داشت و واحد خاورمیانه‌ای «جینکو سولار»، مابقی سهام این جوینت ونچر را در اختیار خواهد داشت.
 
طبق اعلام «جینکو سولار»، پیش بینی می‌شود این تاسیسات، ظرفیت تولید سالانه 10 گیگاوات سلول و ماژول خورشیدی داشته باشد.در یک جوینت ونچر دیگر، صندوق سرمایه دولتی عربستان سعودی با شرکت «فناوری انرژی تجدیدپذیر تی سی ال ژونگ هوان» که دومین سازنده بزرگ ویفرهای خورشیدی در جهان است و شرکت «ویژن اینداستریز» برای یک کارخانه 2.08 میلیارد دلاری، پیمان شراکت بسته است.
 
سه سال قبل، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، نقشه راه افق 2030 سعودی را برای متنوع سازی اقتصادی، تعامل جهانی و ارتقای کیفیت زندگی رونمایی کرد. در این برنامه اقتصادی، عربستان سعودی برای توسعه 60 گیگاوات ظرفیت نیروی تجدیدپذیر تا سال 2030 هدف گذاری کرده است که چند برابر ظرفیت فعلی 2.8 گیگاوات بوده و قابل قیاس با 80 گیگاوات نیروگاه‌های گازسوز و نفت سوز است.
 
عربستان سعودی با بادهای همیشگی از سمت دریای سرخ و آفتاب سوزان، سرزمین مناسبی برای تولید انرژی تجدیدپذیر است. در این بین، آرامکوی سعودی برنامه‌هایی برای صرف 110 میلیارد دلار در چند سال آینده برای توسعه میدان گازی جفوره اعلام کرده که برآورد می‌شود 200 تریلیون فوت مکعب گاز دارد. این گاز قرار است برای تولید هیدروژن آبی که سوخت پاک‌تری است، استفاده شود.
 
بر اساس گزارش اویل پرایس، دولت عربستان سعودی همچنین سرگرم ساخت یک کارخانه هیدروژن سبز پنج میلیارد دلاری است که سوخت ابرشهر نئوم را تامین خواهد کرد. این کارخانه هیدروژن، از نیروی خورشیدی و بادی برای تولید چهار گیگاوات نیروی پاک استفاده خواهد کرد تا هیدروژن سبز تولید کند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر