آیین سنتی قاتل آو در سرخه برگزار شد

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه گفت: بر اساس رسمی دیرینه، آیین سنتی قاتل آو در شهر سرخه برگزار شد.

آیین سنتی قاتل آو در سرخه برگزار شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، حسن عربی روز چهارشنبه 27 تیرماه 1403 گفت: کشاورزان سرخه‌ای بر اساس رسم نیاکانشان برای اظهار ارادت به اباعبدالله الحسین (ع) آئین سنتی قاتل آو را در سرخه برگزار کردند.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه افزود: در این آیین کهن، همه‌ساله از غروب روز تاسوعا تا غروب روز عاشورا به مدت 24 ساعت آب همه زمین‌های کشاورزی در شهر سرخه به یاد تشنگی اصحاب کربلا آزادشده و به‌سوی شهر روانه می‌شود.

حسن عربی بابیان اینکه آب عنصر بسیار مهمی در این منطقه کویری به شمار می‌رود ولی این رسم زیبا همه‌ساله بدون وقفه توسط کشاورزان انجام می‌شود گفت: این آب که به قاتل آو یعنی آب قتل معروف است در سطح شهر، جوی‌ها و نهرها رهاشده که به‌نوعی ابراز همدردی کشاورزان شهر با اصحاب کربلا است.

او افزود: چندین سال است این رسم با برنامه مختصر عزاداری توسط جمعی از جوانان پرشور شهر سرخه انجام می‌گیرد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه با اشاره به اینکه محل ورود این آب به شهر سرخه نیز جنب بقعه پیر غریب است که خود از بناهای ثبت‌شده در فهرست آثار ملی است، گفت: این مراسم معنوی به شماره 1909 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر