صفر تا صد واردات خودروهای کارکرده / هزینه واردات خودروی دست دوم چقدر است؟

با انتشار آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، جزئیات و نحوه واردات خودروهای دست دوم برای مردم مشخص شد.این آیین‌نامه دارای شروطی است که هر فردی قبل از واردات خودرو باید بداند.

صفر تا صد واردات خودروهای کارکرده / هزینه واردات خودروی دست دوم چقدر است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،پس از یک سال و نیم بررسی هفته قبل بالاخره هیأت دولت آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده را تصویب کرد و از این پس هر ایرانی می‌تواند با رعایت ضوابطی که در این آیین‌نامه تعیین شده خودروی مورد نظر را از سایر کشورها وارد کشور کند.

به‌گزارش همشهری آنلاین،طبق آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده واردات خودرو صرفا برای مصارف شخصی مجاز است و واردکننده حق ندارد تا 5سال خودروی مورد نظر را بفروشد. همچنین سن خودرو نباید بیشتر از 5سال باشد و باید از کشورهایی مانند ژاپن، کره‌جنوبی یا اتحادیه اروپا وارد شود. خودروهای وارداتی همچنین باید استاندارد آلایندگی یورو 5داشته باشند و وضعیت ایمنی خودرو نیز باید به تأیید سازمان ملی استاندارد برسد.

اما نکته مهم در واردات خودروهای کارکرده تعرفه گمرکی این خودروهاست. در آیین‌نامه خودروهای کارکرده تعرفه مجزایی برای این خودروها درنظرگرفته نشده و احتمالا تعرفه واردات خودروهای دست دوم همان تعرفه آیین‌نامه خودروهای وارداتی است.

آنطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد چنانچه این تعرفه برای خودروهای کارکرده نیز لحاظ شود صرف با واردات خودروهای زیر 1500سی‌سی و خودروهای هیبریدی است که تعرفه کمتری دارند.

صفر تا صد واردات خودروهای کارکرده / هزینه واردات خودروی دست دوم چقدر است؟

به‌طورمثال تعرفه واردات خودروهایی با حجم موتوری کمتر از 1500سی‌سی 55درصد است و یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد چنانچه فردی قصد وارد کردن یک خودروی 10هزار دلاری داشته باشد احتمالا هزینه نهایی این خودرو رقمی در حدود یک میلیارد تومان خواهد بود.

اما درمورد خودروهای هیبریدی باتوجه به تعرفه پایین‌تر این خودرو هزینه نهایی خودرو بسیارکمتر از خودروهای بنزینی است و متقاضیان احتمالا می‌توانند خودروهای 10هزار دلاری هیبریدی را با ارقامی در حدود 700میلیون تومان با نرخ دلار آزاد وارد کشور کنند.

صفر تا صد واردات خودروهای کارکرده ؛ هزینه واردات خودروی دست دوم چقدر است؟

علاوه بر مسایل فنی که مردم در واردات خودروهای کارکرده باید مدنظر داشته باشند یک‌سری قوانین اداری و گمرکی که مشمول هزینه‌های واردات می‌شود نیز باید از سوی وارد کننده‌ها درنظر گرفته شود.

بخش عمده این هزینه‌ها شامل عوارض گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده و نرخ سود بازرگانی است. همچنین طبق آیین‌نامه واردات خودرو که احتمالا مشمول خودروهای کارکرده نیز هست 4درصد مالیات علی الحساب، عوارض خاص واردات خودرو و هزینه استاندارد نیز باید از سوی وارد کننده‌ها پرداخت شود.

هزینه‌ها و عوارض گمرکی خودروهای وارداتی برای خودروهای زیر 1500سی‌سی 55درصد، خودروهای 1500 تا 2000سی‌سی 75درصد و از 2000 تا 2500سی‌سی 95درصد است.

همچنین هزینه‌ها و عوارض گمرک خودروهای هیبریدی برای خودروهای معادل 1500سی‌سی 5درصد، 1500 تا 2000سی‌سی 25درصد، 2000 تا 2500سی‌سی 25درصد است.

براساس آیین‌نامه خودروهای کار کرده حقوق ورودی خودروهای سواری طبق اصلاحیه تبصره6 قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو دریافت می‌شود. طبق این قانون حقوق ورودی خودروهای سواری 25درصد ارزش سیف (CIF) است.

ارزش سیف (CIF) نیز جمع کل کرایه از مبدا تا گمرک، بیمه بین راهی و قیمت کالا در مبدا است. به بیان بهتر سیف شامل هزینه‌های بیمه، حمل ونقل بار و قیمت خودرو در مبدا است که 25درصد جمع این مبلغ از واردکننده دریافت می‌شود. به این مبلغ یک نرخ سود بازرگانی نیز اضافه می‌شود که قرار است این نرخ بعدا اعلام شود.

یکی دیگر از شروط واردات خودرو ارائه یک گواهی اسقاط خودرو است. برای این کار هم باید عوارض و هزینه‌هایی پرداخت شود. یکی از این هزینه‌ها، عوارض راهنمایی و رانندگی معادل 10درصد ارزش گمرکی خودرو و هزینه نقل و انتقال دارایی معادل 3درصد از ارزش گمرکی است. عوارض شهرداری نیز برای دریافت گواهی اسقاط خودرو بسته به نوع خودرو باید پرداخت شود.

220

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر