شرط فراکسیون مستقلین برای کمک به رأی آوری وزرای پیشنهادی پزشکیان /زمان آزمون و خطا نیست

یک نماینده مجلس درباره کابینه پیشنهادی رئیس جمهوری منتخب، می گوید: جریانی که به آقای پزشکیان در کشور رأی دادند، حتما سرمایه های انسانی بسیار زیادی دارند که ما می توانیم با انتخاب آنها، چالش ها را به حداقل برسانیم و در این باره مجلس همراهی لازم را انشالله خواهد کرد.

شرط فراکسیون مستقلین برای کمک به رأی آوری وزرای پیشنهادی پزشکیان /زمان آزمون و خطا نیست

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فراکسیون مستقلین مجلس، که مسعود پزشکیان رئیس جمهوری منتخب خود برخاسته از این فراکسیون است، حالا به عنوان حامیان پرو پاقرص او در مجلس دوازدهم هستند، اولین فاز گام جدی و عملیاتی در حمایت از پزشکیان نیز کمک کردن این فراکسیون به رأی آوری وزرای پیشنهادی است.

مجید نصیرپور نماینده سراب و عضو فراکسیون مستقلین، در گفتگویی با خبرگزاری خبرآنلاین، می گوید:« ما حق نداریم سرنوشت مردم را با آزمون و خطا پیش ببریم. فردی که در طراز وزارت نباشد حتما در مجلس با چالش جدی مواجه خواهد شد.»

او با تاکید بر اینکه قالیباف لیدر عده ای از نمایندگان مجلس است، گفت:« او باید حتما یک برنامه ای برای تعامل حداکثری داشته باشند. به خصوص که خودشان کاندیدای ریاست جمهوری بودند و توقعات از ایشان برای همراهی حداکثری چه در جامعه، چه بین نخبگان و چه بین نمایندگان زیاد است.»

او معتقد است که سرمایه های انسانی زیادی در کشور وجود دارد که می توانند در طراز وزارت باشند و سکان وزارتخانه ها را به دست گیرند.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با نصیرپور نماینده سراب در مجلس شورای اسلامی را می خوانید؛

*******

* آقای نصیرپور! پیش بینی شما از نوع مراودات مجلس دوازدهم با دولت پزشکیان چیست؟ فکر می کنید این مجلس در مسیر همراهی با دولت باشد یا روزهای سختی را باید انتظار داشت؟

اعتقاد اصولی ما این است که دولت و مجلس و هر سه قوه، ارکان مدیریتی یک نظام سیاسی هستند و اساسا همکاری و تعامل در حد قابل قبولی برقرار خواهد شد. اما آنچه که اهمیت دارد، تداوم و کیفیت این همکاری است.

اگر مجلس شورای اسلامی را به تعبیر مقام معظم رهبری قوه عاقله نظام بدانیم و وظیفه این قوه عاقله ریل گذاری برای دولت باشد، طبیعتا دولت برای اینکه در مسیر مناسبی حرکت کند با توجه به احاطه و شناختی که از موضوعات و مسائل کشور و مردم دارد، نیازهایش را در قالب لوایح به مجلس منتقل کند و توقع داشته باشد که مجلس این الزامات را ساماندهی کند.

در مجلس دوازدهم هیچ جریان سیاسی اکثریت مطلق ندارد

مجلس هم در مقابل این توقع دولت، انتظارش این است که بایدهایی که مجلس به آن توجه دارد، عنایت لازم را داشته باشد و به هر میزان این همکاری با کیفیت بیشتری اتفاق افتد که طبیعتا سطح همکاری افزایش پیدا می کند. معتقدم که این ظرفیت در دولت حتما وجود دارد و در مجلس هم به طور فوق العاده ای هست، به دلیل اینکه یکی از ویژگی های مجلس دوازدهم این است که هیچ جریان سیاسی در آن اکثریت مطلق را ندارد.

جلب همکاری این مجلس پیچیدگی های خاص خود را دارد که دولت با توجه به این پیچیدگی ها می تواند کار را مهندسی کند و شاهد باشیم که از رهگذر تعامل دولت و مجلس مشکلات مهمی که پیش روی مردم وجود دارد، برطرف شود.

قالیباف باید برنامه ای برای تعامل حداکثری داشته باشد

* نقش آقای قالیباف در تنظیم مناسبات دو قوه را چطور پیش بینی می کنید؟ خصوصا که آقای قالیباف با دولت رئیسی همراهی کامل را داشت و تنها در چندماه اخیر نقدهایی به دولت وارد می کرد؟

ایشان رئیس یکی از قوای سه گانه کشور هستند و حتما در هر ظرفیتی که باشند، تاثیر زیادی در تعامل با مجلس دارند. به خصوص اینکه ایشان جمعی از نمایندگان مجلس را به عنوان لیدر همراه خود دارند و سایر نمایندگان هم به اعتبار اینکه ایشان رئیس مجلس هستند، حتما همراهی های مناسبی را با ایشان دارند.

لذا رئیس مجلس به طور ذاتی در کیفیت روابط نقش موثری دارد. اما آنچه که مهم است، روابط به صورت حداکثری است و آقای قالیباف باید حتما یک برنامه ای برای تعامل حداکثری داشته باشند. به خصوص که خودشان کاندیدای ریاست جمهوری بودند و توقعات از ایشان برای همراهی حداکثری چه در جامعه، چه بین نخبگان و چه بین نمایندگان زیاد است.

* آقای نصیرپور! فراکسیون مستقلین می تواند سپر دفاعی دولت پزشکیان در مقابل تندروهای مجلس باشد که عموما از حامیان سعید جلیلی هستند؟

کلمه تندرو مناسب فضای سیاسی کشور ما نیست. هر جریان سیاسی موضوعاتی با اولویت اول، دوم و سوم دارد و طبیعتا جریان های سیاسی روی اولویت های اول خود تمرکز و اصرار دارند، لذا نمی شود اسم آن را تندروی گذاشت و به نظرم باید ادبیات سیاسی خود را تعدیل کنیم.

جریانی که به پزشکیان رأی دادند، سرمایه های انسانی زیادی دارند

اگر منظور از تندروها جبهه پایداری است، آنها در انتخابات گزینه داشتند و گزینه شان موفق نشد و آقای جلیلی خودشان گفتند که هر کسی رأی بیاورد، ما همه ظرفیت خود را برای کمک به ایشان به کار می بریم و ما هم امیدوار هستیم که آقای جلیلی در این مسیر خود پیش قدم شود. اگر اینگونه باشد جناح همراه وی در مجلس حداقل در بسیاری از شاخص ها همراهی لازم را با دولت و مجلس خواهد داشت.

شرط فراکسیون مستقلین برای کمک به رأی آوری وزرای پیشنهادی پزشکیان /زمان آزمون و خطا نیست

به نظرم شاید نگرانی که در میان مردم ایجاد شده است، نوع نگاه این دوستان به ترکیب وزرا و رأی اعتماد است. فراکسیون مستقلین، دولت و آقای قالیباف  باید بتوانند همراهی درستی داشته باشند، آنگونه که کابینه هم قابل دفاع باشد.

ما این را به آقای دکتر پزشکیان هم عرض کردیم، توقع خود فراکسیون مستقلین هم هست افرادی که به عنوان وزیر به مجلس معرفی می شوند، حتما به صورت حداکثری باشند؛ یعنی هم تجربه بالایی داشته باشند و هم موضوع دانشی شان قابل دفاع و مقبولیت لازم را داشته باشند. در این صورت ما از ایجاد چالش باید به شدت  پرهیز کنیم.

جریانی که به آقای پزشکیان در کشور رأی دادند، حتما سرمایه های انسانی بسیار زیادی دارند که ما می توانیم با انتخاب آنها، چالش ها را به حداقل برسانیم و در این باره مجلس همراهی لازم را انشالله خواهد کرد. اما اگر گزینه هایی که دولت معرفی می کند قابل دفاع نباشد، نه تنها جبهه پایداری بلکه دیگر نمایندگان هم امکان به چالش کشیدن را دارند.

اگر ظرفیت های خوبی برای کابینه معرفی شوند، قابل مذاکره با قالیباف و نمایندگان دیگر است

* مثلا احتمال اینکه فراکسیون مستقلین بخواهد برای همراه کردن قالیباف با دولت وارد معامله با رئیس مجلس شود که ریاست او در سه سال آینده را تضمین کند و در قبال آن حمایت او دولت را تضمین کند، وجود دارد؟

لفظ معامله در ادبیات سیاسی بار منفی دارد. اگر تعامل ، همفکری و استفاده از همه سرمایه های کشور است، به نظرم نگاه سیاسی افرادی در کشور وجود دارد، یک ضرورت است و آقای پزشکیان هم پیش از این در دوره تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری گفتند که از همه ظرفیت های کارشناسی کشور استفاده می کنند. طبیعی است که اگر ظرفیت های این چنینی معرفی شوند قابل مذاکره است و در سطوح مختلف وجود دارد.

اگر کاندیداها در طراز وزارت نباشند، حتما دولت با مجلس به چالش خواهد خورد

* فکر می کنید پزشکیان در گرفتن رای اعتماد برای وزرای پیشنهادی اش با چالش روبرو شود؟

عرض کردم عبور بدون چالش در مجلس مشروط به معرفی گزینه های حداکثری به عنوان وزیر است و من خودم به عنوان یکی از نمایندگان مجلس صرف نظر از نگاه سیاسی که دارم، معتقدم اگر وزیری در وزن وزارت نباشد حتما با ایشان به چالش بر می خوریم و تلاش می کنیم که دولت تصمیم درست تری بگیرد.

من معتقدم که هیأت وزیران کلا 18 نفر است و دلیل ندارد ما با انحصار طلبی روی افراد خاصی که توانایی لازم را ندارند یا بر روی آنها حساسیت ضروری وجود دارد، از آنها استفاده کنیم. ما سرمایه های بسیار بزرگی در کشور داریم که می توانند در طراز وزارت باشند و سکان اجرایی کشور را به دست گیرند. ما حق نداریم سرنوشت مردم را با آزمون و خطا پیش ببریم. فردی که در طراز وزارت نباشد حتما در مجلس با چالش جدی مواجه خواهد شد.

27218

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر